درخواست ثبات قیمت محصولات از فروشندگان، منصفانه نیست

یک کارشناس بازارهای اقتصادی گفت: اغلب کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم از طریق شبکه حمل و نقل با سوخت بنزین به محل فروش منتقل می شود بنابراین اینکه از فروشندگان بخواهیم قیمت اجناس خود را افزایش ندهند در حالی که هزینه بیشتری برای تامین آنها  پرداخت می کنند، بی انصافی است.

مهدی ابوطالبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افزایش اخیر قیمت بنزین و واکنش های مردم به آن، اظهار کرد: بنزین به عنوان یک نیاز اساسی برای حمل و نقل مردم مورد توجه بوده و افزایش قیمت مصوب آن از سوی حاکمیت می تواند بازار ها و قیمت کالاهای زیادی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: شاید افزایش قیمت بنزین در سال های گذشته این حجم از اعتراضات را در پی نداشت اما افزایش نرخ آن در حالی که بسیاری از افراد با ورود به عرصه تاکسی های اینترنتی از طریق فعالیت در آنها معیشت خود را تامین می کنند، حساس و بسیار مهم شده و در حقیقت کسب و کار بخش زیادی از جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

این کارشناس بازار های اقتصادی با اشاره به تولید روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور، خاطر نشان کرد: همزمانی خروج ایران از فهرست وارد کنندگان بنزین و افزایش قیمت این سوخت فسیلی موجب بروز برخی از سوء گمان ها نسبت به دولت در اذهان عمومی شده زیرا اغلب مردم فکر می کنند دولت برای حفظ جایگاه مثبت اقتصادی خود در این حوزه، قیمت بنزین را افزایش داده و همزمانی اعلام کشف یک میدان جدید نفتی نیز بیش از پیش به این گمانه زنی ها دامن زد.

ابوطالبی اضافه کرد: متاسفانه بازار های مهم در ایران به صورت تسلسلی در کنار یکدیگر قرار گرفته و همواره از هم تاثیر می پذیرند و افزایش قیمت یک کالای مهم و اساسی همچون بنزین بر همه بازار هایی که مردم از آنها استفاده می کنند، تاثیر گذار است زیرا جابجایی اغلب کالاهای مصرفی مردم نیاز به سوخت دارد و شبکه حمل و نقل جاده ای کشور نیز بر بنزین مبتنی است.

وی ادامه داد: بی انصافی است اگر به مغازه داری که کالای خود را از طریق شبکه حمل و نقل بنزینی دریافت می کند، بگوییم قیمت جنس خود را ثابت نگه دارد. بی شک هیچ کدام از صاحبان بنگاه های مهم اقتصادی راضی نمی شوند که هزینه حمل و نقل بیشتری برای تحویل اجناس پرداخت کنند و قیمت جنس را افزایش ندهند.

این کارشناس بازارهای اقتصادی تصریح کرد: نظارت شدید بر بازار و جلوگیری از افزایش قیمت محصولات مشکلی را از نظام اقتصادی بیمار ایران حل نمی کند و اگر کالاهای مورد نیاز مردم این هفته هم ثبات قیمت را تجربه کنند، قطعا هفته آینده افزایشی خواهند شد و لازم است تا برای شبکه حمل و نقل کالاهای اساسی، امتیاز دولتی جدیدی در نظر گرفته شود.

کد خبر 397229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.