مردم برای یک اعتراض مدنی معمولی به کجا بروند؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

اعتراض مدنی مردم را به رسمیت بشناسید

احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی نوبت عصر امروز مجلس، گفت: موضوع افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین از نظر نمایندگان مجلس تا صبح امروز مورد تایید نبود و نمایندگان مجلس نیز اکنون اقناع نشده‌اند. از آن جای که مقام معظم رهبری مبنای تاییدشان از این طرح را اعتماد به سران سه قوه دانستند بنده پس از مشورت با روسای فراکسیون‌های سیاسی مجلس به رئیس قوه مقننه لاریجانی پیشنهاد کردم که از روسای دو قوه دیگر دعوت کنند تا با حضور در مجلس این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. مازنی خطاب به وزیر کشور ابراز عقیده کرد: به جای تصویب اخلال در شبکه اینترنت در «شاک» و قلع و قمع معترضان ای کاش قبل از ابلاغ اجرای طرح با مردم و نمایندگان مردم مشورت می‌کردید. اکنون هم دیر نشده، شورای امنیت کشور اعتراض مدنی مردم را به رسمیت بشناسد و امکان اعتراض مدنی را برای معترضین فراهم کند. اگر با شیوه مدنی با مردم و نمایندگان رفتار شود پاسخ مدنی دریافت می‌شود. اگر با بی اعتمادی به نمایندگان و تحقیر خانه ملت برخورد شود نتیجه همان است که ضد انقلاب سو استفاده کند.

مردم برای یک اعتراض مدنی معمولی به کجا بروند؟

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس تصریح کرد: مردم ایران می‌دانند که نمایندگان مجلس هیچ دخالتی در تصمیم افزایش قیمت بنزین نداشتند چند ماه قبل نیز با اکثریت آرا با افزایش قیمت بنزین مخالفت کرده بودند و به دولت هم توصیه کردند که افزایش قیمت‌ها را در قالب بودجه ۹۹ مطرح کند. پس درست نیست به دلیل اجرای این تصمیم به نمایندگان اعتراض شود. وی با انتقاد نسبت به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ابراز عقیده کرد: این شورا از لحاظ قانون اساسی هیچ جایگاهی ندارد. می‌گفتند این شورا موقتی است و پس از رفع تحریم‌ها تعطیل می‌شود. مگر با وجود ترامپ نامتعادل حالا حالا قرار است تحریم‌ها برداشته شود؟ امیدوارم برای اثبات در راس امور بودن مجلس هر چه سریعتر این شورای محترم منحل شود. وی هم‌چنین با انتقاد از رئیس مجلس گفت: چرا به نمایندگی ۲۹۰ نفر نماینده برای اتخاذ چنین تصمیمی هیچ مشورتی با خانه ملت نداشتند مگر شما از مشورت با مجلس چه ضرری کرده‌اید. هنوز هم دیر نشده پیشنهاد می‌کنم در نشست مشترکی با حضور رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه ابعاد مختلف این موضوع بررسی و با کار کارشناسی دقیق تری تصمیمی بهتری اتخاذ شود. نماینده مردم تهران اظهار کرد: از وزیر کشور می‌پرسم آیا نیروهای مقتدر نظامی ما به اندازه کافی آموزش دیده‌اند که مردم عادی را از آشوب گر را تفکیک نمایند؟ ما هم متاسف هستیم که عده‌ای در این موضوع در برخی شهرها جان باختند ولی به راستی اگر مردم عادی بخواهند یک اعتراض مدنی معمولی نسبت به این تصمیم غیر کارشناسی داشته باشند باید به کجا بروند؟ مگر قرار نبود وزیر کشور در تهران و کلانشهرها مکان‌های را برای تجمعات و اعتراضات مشخص کند و امنیت آن را تضمین کند پس چرا لایحه به مجلس تقدیم نمی‌شود. چرا پس از تفسیرهای غیر حقوقی و بدون وجاهت قانونی دیوان عدالت اداری هیچ واکنشی نشان داده نمی‌شود؟. وی اضافه کرد: منافقان، سلطنت طلبان، پامپئو و مزدوران خارج نشین بدانند این ملت علیرغم فشارهای ظالمانه آمریکا و برخی بی تدبیری‌های داخلی بر سر میثاق خود با شهدا و جمهوریت و اسلامیت این نظام ایستاده‌اند. از وزیر ارتباطات می‌خواهم سریعا رفع مشکلات اینترنتی را مورد توجه قرار دهد تا بیش از این مانع کسب و کار مردم نشود. همانگونه که دولت می‌گوید امیدواریم منابع این موضوع حتما به جیب ۶۰ میلیون نفر برگردد. از افزایش قیمت کالا و خدمات جلوگیری و به صورت شفاف گزارشی از نحوه توزیع یارانه‌ها به مردم داده شود.

استعفای یک نماینده اصلاح طلب مجلس

محمد قسیم عثمانی در جلسه علنی عصر امروز یکشنبه در پایان نطق میان دستور خود گفت:برای این که اعلام کنم در این تصمیم نقشی نداشته‌ام استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه می‌کنم. عثمانی بعد از این صحبت‌های متن استعفای خود را به پزشکیان رئیس جلسه تقدیم کرد.

هشدار آیت‌الله سیستانی به عادل عبدالمهدی

آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعه به عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور اعلام کرد، هر قطره خونی که ریخته شود منجر به تشدید تنش علیه دولت می‌شود. این اظهارات پس از خطبه روز جمعه مطرح شده که در آن آیت‌الله سیستانی به طبقه سیاسی نسبت به ادامه نادیده گرفتن مطالبات مردمی و کُندی موجود در انجام اصلاحات سیاسی هشدار داد. به گفته منبع مذکور، مرجعیت دینی پس از آن هشدار داد که انفجاری در میدان التحریر رخ داده و در اثر آن چندین تن زخمی شدند. در سطح میدانی نیز، این منبع تأکید کرد، هشدارهای مرجعیت به سرعت به فرماندهان میدانی و عاملان برخورد با اعتراضات مردمی رسید و دستورات برای عقب‌نشینی سریع ظرف چند ساعت به نیروهای مستقر در میدان الخلانی بغداد صادر شد و آنها صبح روز شنبه این میدان را ترک کردند. روز جمعه نیز آیت الله سیستانی در میان واکنش به ادامه اعتراضات گسترده در سراسر کشور، خواستار تدوین قانون جدید انتخابات شد؛ انتخاباتی که فرصت تغییر احزاب و گروه‌های حاکم کنونی را فراهم می‌کند. احمد الصافی، نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه نماز جمعه در کربلا بر اهمیت تسریع در تدوین قانون انتخابات منصفانه و غیرجانبدارانه‌ برای "تغییر گروه‌های حاکم" تاکید کرد چراکه مردم خواستار این گروه‌های حاکم و جایگزینی‌ آنها با چهره‌های جدید هستند. وی گفت، هیچ تغییری از زمان آغاز اعتراضات به ویژه در خصوص پیگرد افراد فاسد، بازگرداندن اموال غارت شده، لغو امتیازات ارائه شده به گروه‌های خاص و اجتناب از سیستم سهمیه بندی رخ نداده است و همین مسأله شک و تردیدهایی درباره میزان جدیت گروه‌های حاکم در اجرای مطالبات تظاهرکنندگان ایجاد می‌کند.

بایدن: تا ترامپ هست، امنیت و آینده آمریکا در معرض خطر است

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که رقیب اصلی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ است، در ایالت نوادا گفت: تا زمانی که او اینجاست، هر آنچه ما به عنوان شهروندان یک کشور به آن بها می‌دهیم و مسائلی که از نظرمان مهم هستند، معلق می‌مانند. با توجه به اینکه کمتر از ۱۰۰ روز به رای‌گیری زودهنگام حزب دموکرات در نوادا زمان باقی مانده است، بایدن جزو نامزدهای پیشتاز دموکرات‌ برای پست ریاست جمهوری آمریکاست. یکی از حامیان بایدن گفت: «باید این کشور را از ترامپ پس بگیریم. عمیقا معتقدم که او (بایدن) تنها کسی است که می‌تواند ترامپ را شکست دهد. این به دلیل تجربه اوست. فکر می‌کنم مردم می‌دانند که می‌توانند به جو بایدن اتکا کنند.»

نتانیاهو هشدار داد: دست ما در غزه باز است

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که دوره مسؤولیتش به اتمام رسیده، امروز (یکشنبه) در جلسه هفتگی کابینه گفت: اسرائیل به هیچ چیز تعهد ندارد، سیاست امنیتی ما تغییر نکرده است، ما حق آزادی عمل را برای خودمان محفوظ می‌دانیم و تمامی کسانی که قصد حمله به ما را داشته باشند، هدف قرار خواهیم داد. نتانیاهو ادعا کرد: حماس اواخر هفته گذشته راکتی را به سمت شهر "بئرالسبع" شلیک کرد، ارتش (رژیم صهیونیستی) در راستای دفاع از خود فورا اهدافی از حماس را در نوار غزه هدف قرار داد، می‌خواهم در اینجا به دستگاه‌های امنیتی بابت اجرای بی‌نقص عملیات "کمربند سیاه" تبریک بگویم. نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزود: همچنین می‌خواهم از اعضای دولت که به اتفاق نظر تصمیم مهمی برای آغاز این عملیات گرفتند، تشکر کنم، اهداف این عملیات به شکل کامل محقق شدند و بار دیگر تکرار می‌کنم ما تمام کسانی که متعرض ما شوند را هدف قرار خواهیم داد و برای تمامی احتمالات آماده هستیم، دستگاه‌های امنیتی ما کاملا می‌دانند چه طرح‌ها و برنامه‌هایی را باید در هر میدانی برای دفاع از اسرائیل اجرا کنند. 

منابع اسرائیلی: ترامپ از نتانیاهو ناامید شده است

سایت خبری یدیعوت آحارونوت به نقل از برخی منابع سیاسی عالی‌رتبه در اراضی اشغالی گزارش داد، این منابع با برخی مسئولان برجسته آمریکایی در کاخ سفید و دولت آمریکا گفت‌وگو کرده و خشم و ناامیدی خود را از اینکه طرح معامله قرن ماه‌هاست بلاتکلیف مانده ابراز داشتند. به گفته این منابع اسرائیلی، برخی مسئولان آمریکایی فاش کردند که ترامپ با لحن بدی درباره دوست و هم‌پیمان خود نتانیاهو صحبت می‌کند. آحارونوت به نقل از برخی منابع اسرائیلی اعلام کرد، آمریکایی‌ها از وضعیت سیاسی فعلی اسرائیل و نیز بحران مستمر ائتلاف که ماه‌هاست مانع از ارائه بخش سیاسی طرح معامله قرن شده، ناامید هستند. این سایت در ادامه گزارش داد: این وضعیت سیاسی آمیزه‌ای از احساس ناکامی، شگفتی و خشم است. برخی مسئولان سیاسی آمریکا درباره ترامپ گفتند که او بسیار ناامید است و با لحن منفی درباره نتانیاهو صحبت می‌کند؛ ترامپ پس از شکست نتانیاهو در دور اول انتخابات در آوریل گذشته تصمیم گرفت از او دوری کند و همانگونه شاهد بودیم در دور دوم انتخابات در سپتامبر گذشته نیز به او کمک نکرد. ترامپ کمی پیش از انتخابات پارلمانی در اراضی اشغالی در بهار گذشته اعلام کرد حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت می‌شناسد. ترامپ در انتخابات اخیر موضعگیری خود نسبت به نتانیاهو را تغییر داد و تنها با انتشار یک توییت اعلام کرد با او درباره امکان ایجاد یک ائتلاف دفاعی صحبت کرد. یدیعوت آحارونوت به نقل از یک منبع نزدیک به ترامپ گزارش داد، او پس از شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه تصمیم گرفت از او دوری کند زیرا افراد شکست خورده را دوست ندارد.

پرواز پهپاد جاسوسی آمریکا در نزدیکی پایگاه‌های روسیه در طرطوس و حمیمیم سوریه

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از منابع غربی ویژه نظارت بر پرواز هواپیماها گفت: پهپاد جاسوسی آمریکا مأموریت‌هایی را در نزدیکی پایگاه دریایی روسیه در بندر طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم انجام داد. این پروازها در ارتفاع ۱۶ کیلومتری بر فراز آب‌های بین‌المللی در شرق دریای مدیترانه انجام شد و این هواپیما مرزهای دریایی سوریه را نقض نکرد. این منابع اعلام کردند که این عملیات بیش از ۱۰ ساعت طول کشید و مسیر آن شامل سواحل اسرائیل و لبنان بود و می‌توانست حومه دمشق را تحت کنترل داشته باشد. تحلیلگران معتقدند که استفاده از پهپاد استراتژیک Global Hawk در نزدیکی پایگاه‌های روسیه در سوریه غیرعادی است چراکه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) معمولا در این گونه مأموریت‌ها از هواپیماهای RC-۱۳۵ متخصص در شناسایی سایبری و هواپیماهای P-۸A Poseidon ضد زیردریایی و وابسته به یگان دریایی آمریکا استفاده می‌کند. اما از این گونه پهپادها در مأموریت‌های شناسایی در نزدیکی سواحل روسیه در دریای سیاه و طول خط تماس بین طرف‌های درگیر در منطقه دونباس اوکراین و نزدیکی مرزهای روسیه در منطقه بالتیک استفاده شده است. این پهپاد برای عملیات شناسایی استراتژیک در عمق اراضی دشمن و در مدت زمان طولانی استفاده می‌شود و می‌تواند مناطق وسیع را تحت نظر داشته و اهداف منحصر بفرد را با دقت بالایی شناسایی کند. وزن این پهپاد ۱۵ تن است. این پهپاد می‌تواند در ارتفاع ۱۸ کیلومتری طی ۳۰ ساعت بدون توقف مأموریت‌های شناسایی انجام دهد. قیمت آن به ۱۴۰ میلیون دلار می‌رسد اما هزینه فعالیت آن طی یک ساعت ۳۱ هزار دلار است.

کد خبر 397188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.