زمان افزایش قیمت بنزین و گرانی یکباره نبود

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان چنین تصمیمی از سوی دولت تأثیری بر کاهش آلایندگی هوا و کاهش قاچاق بنزین خواهد داشت اما اکنون زمان اجرای این تصمیم و گرانی یکباره نبود.

مرتضی سامتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه گرانی بنزین در شرایط فعلی موضوعی غیر منتظره بود، گفت: با توجه به وعده های دولت و وجود تورم، کمتر فردی باور به چنین اقدامی از سوی مسئولان داشت.

وی افزود: حتی اگر دولت در مضیقه شدید هم باشد باز هم در شرایط فعلی چنین اقدامی صحیح به نظر نمی رسد. زیرا معمولا افزایش نرخ خدمات عمومی در وضعیت آرام اتفاق می افتد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: زمانی که کشور در حال تجربه تورم سنگین است چنین تصمیمی عجیب به نظر می‌رسد.

سامتی خاطر نشان کرد: گرانی بنزین همواره تأثیراتی بر نرخ دیگر کالاها و خدمات داشته و بی شک اکنون هم این تأثیر را خواهد گذاشت بنابراین افزایش قیمت بنزین یک طرف ماجرا و تأثیرات تورمی این اتفاق هم طرف دیگر است که نباید از آن غافل شد.

وی ادامه داد: هرچند گفته می شود سبد معیشت در اختیار خانوارها قرار خواهد گرفت اما تا چه حد می تواند این سبد گرانی های ناشی از افزایش قیمت بنزین را پوشش دهد؟ بنابراین با سیاستی ناپخته روبه‌رو شدیم که مردم را تحت فشار جدی قرار داده است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد: همواره تحمل مردم در مواجه با شرایط سخت بسیار زیاد بوده ولی تحمل هم آستانه ای دارد و انگار این‌بار به پایان رسیده است.

سامتی افزود: ناگفته نماند که چنین تصمیمی از سوی دولت تأثیری بر کاهش آلایندگی هوا و کاهش قاچاق بنزین خواهد داشت اما اکنون زمان اجرای این تصمیم و گرانی یکباره نبود.

وی اظهار کرد: دولت برای جبران کسری بودجه خود می تواند از سرمایه میلیون ها ایرانی که در بانک ها سپرده شده، استفاده کند. به این صورت که نفت را با نرخی جهانی به خود مردم بفروشد. به طوری که هر ایرانی بنا بر توان مالی خود سهام دار نفت شود و پول از حساب مردم به دولت واریز شود.

این استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه این راهکار در شرایطی که امکان صادرات نفت وجود ندارد قطعا کارآمد است، اضافه کرد: در واقع با قرارگرفتن پول مردم نزد دولت به غیر از ثروتمند شدن حقیقی مردم و دریافت سود مناسب از دولت به جای بانک بسیاری از مشکلات دولت که ناشی از کمبود بودجه است، رفع خواهد شد.

سامتی گفت: جدای از اینکه سرمایه مردم به جای ورود به بازارهای ارز و طلا و ایجاد تورم به دست دولت می رسد و در هر زمان امکان فروش سهام نیز وجود خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: البته این راهکار نظری است که اجرایش نیازمند جلسات و بررسی های کارشناسانه است.

کد خبر 397147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.