فرهنگ مطالبه‌گری ما اشتباه است/ارتباطات کلامی را نیاموخته‌ایم

یک روانشناس اجتماعی گفت: فرهنگ مطالبه‌گری ما اشتباه است و این روش اعتراضی به هیچ وجه درست نیست افراد نباید به جامعه با این دلیل که جامعه نواقص و معایبی دارد آسیب بزنند این موضوع دقیقا مانند این است که والدینی فرزند خود را بخاطر مشکلاتش کتک بزنند.

احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص شیوه اعتراضات مردم به گرانی بنزین، اظهار کرد: فرهنگ مطالبه‌گری ما اشتباه است و این روش اعتراضی به هیچ وجه درست نیست، افراد نباید به جامعه با این دلیل آسیب بزنند دارای آسیب است.

وی در تشریح این امر، افزود: این موضوع دقیقا مانند این است که والدینی فرزند خود را کتک بزنند برای اینکه این فرزند حرف گوش کن نیست!

این روانشناس اجتماعی با تاکید بر اینکه اعتراض کردن خود به نوعی امربه معروف کردن است، تصریح کرد: مردم فریاد میزنند و می‌گویند کجای کار اشتباه است و این در حقیقت یک نوع برون ریزی جامعه است و دقیقا مثال آن این است که در سرماخوردگی آبریزش بینی دارید این به خاطر بیرون آمدن عفونت‌ها از بدن است.

وی در ادامه تشریح این موضوع، گفت: وقتی که آتشفشان فعال می‌شود و گدازه‌های خود را بیرون می‌ریزد حرارت زمین در واقع زیاد شده و باید تخلیه شود وگرنه کل کره زمین منفجر می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه در بسیاری از جوامع این اعتراضات از سمت دولتمردان آن مهندسی می‌شود، اظهار کرد: دلیل آن هم این است که به حد انفجار کامل نرسد و هرزگاهی برای یک مورد به جامعه شوک می‌دهند تا جامعه برون ریزی کند و دوباره به روند قبلی برگردد.

وی با اشاره به اینکه کنترل این برون ریزی‌ها به نوعی مهندسی رفتار جمعی است، افزود: دولت‌ها خود اقدام به این کار می‌کنند برای نمونه فرانسه به طور سالانه این اعتراضات را دارد و این برای این است که جامعه تا سرحد نهایی پر نشود به نحوی که کل ساختار جامعه را بشکند.

این نویسنده و مولف موضوعات اجتماعی در خصوص راهکار کنترل این اعتراضات، گفت: اگر جامعه ما به تشکیل صنف‌های قوی گرایش داشت این صنوف حقوق اعضا و جامعه هدف خود را به شیوه درستی مطالبه می‌کردند و در نتیجه این امر حاکمان جامعه متوجه می‌شدند کدام قسمت جامعه دچار مشکل شده است و درپی رفع برمی‌آیند.

ارتباطات کلامی را نیاموخته‌ایم

وی با تاکید بر اینکه در جوامع هیجانی انسانها به دنبال هیجان هستند، خاطرنشان کرد: هیجان گرا بودن جامعه ما زمینه‌ساز وجود چنین رفتارهایی است همچنین یکی دیگر از مشکلات بزرگ جامعه ما عدم استفاده از ابزار کلام در ارتباطات بین فردی خود است.

کاظمی با بیان اینکه هنوز جامعه ما مهارت ارتباط کلامی را بلد نیست، اظهار کرد: ما ملتی شفاهی هستیم که مهارت کلامی و نوشتاری را نیاموخته‌ایم اگر بلد بودیم حرف بزنیم و در عین حال موضوع سانسور را در جامعه نداشتیم بسیاری از این آسیب‌ها در قالب یک کتاب و سرمقاله برون‌ریزی می‌شد.

وی تصریح کرد: این موضوع دقیقا مانند روابط بین فردی زوجین است وقتی بلد نیستند با هم گفتگو کنند با رفتارهای مخرب حرف‌های خود را به هم می‌رسانند یعنی رفتارهایی چون قهر کردن، عدم تمکین، شکاک بودن و غیره را بروز می‌دهند.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه در جوامع دارای سانسور مسائل انباشته و به یکباره تخلیه می‌شود، گفت: دولت‌ها باید به نظرات افراد جامعه بها دهند در سال ۸۸ یا ۹۶ هم موضوعاتی باعث نارضایتی مردم شد و اگر مطالبه‌گری از لحاظ بین فردی را به مردم یاد دهیم قطعا چنین رفتارهایی در جامعه به نحو صحیحی بروز می‌کند.

رفتار بین فردی مردم اصلاح شود رفتار مسئولان هم تغییر می‌کند

وی با تاکید بر اینکه رفتار دولتمردان یک جامعه برآیندی از رفتار مردم است، خاطرنشان کرد: رفتار مسئولان متاثر از رفتار بین فردی افراد جامعه است بدین معنا که اگر مردم در ارتباطات بین فردی خود درست عمل کنند مسئولین هم به دلیل اینکه برآمده از همین افراد هستند درست عمل خواهند کرد.

کاظمی با بیان اینکه مردم باید مراعات هم را داشته باشند، گفت: مردم باید وظیفه شهروندی خود را به درستی انجام دهند و حتی اگر گرانی باشد نباید بدون حساب و کتاب روی اجناس خود بیاورند اما باعث تاسف است که مردم خودشان هم به همدیگر رحم نمی‌کنند و حتی برخی از افراد خوشحالند که بنزین گران شده چرا که اجناس خود را گرانتر می‌فروشند و بهانه‌ای برای اقدامات غلط خود دارند.

وی با تاکید بر اینکه اگر رفتار بین فردی مردم اصلاح شود قطعا رفتار مسئولان هم تغییر خواهد کرد: امروز موج سواری نفع دارد چرا که غواصان دیده نمی‌شوند و تنها این موج سواران هستند که مطرح می‌شوند ما ملتی عمیقی نیستیم که به عمق مسائل دقت کنیم و همواره بر موج‌ها سوار هستیم و همواره مسائل را به حاشیه می‌کشانیم.

کد خبر 397137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    0 0
    مشکل ارتباطات نیست وقتی کشوری زبان مردمش رو نمی‌فهمه باید اینجوری برخورد کرد با دولت . وگرنه هیچ مهم نیست براشون از گشنگی مردن مردم .