۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
دیوار سبز؛ ناجی کره زمین

مبارزه با آلودگی هوا و محافظت از محیط زیست برای نجات کره زمین این روزها با استقبال بی‌سابقه‌ای از سوی دولت‌ها روبروست چرا که بی تفاوتی نسبت به این موضوع مرگ زودرس ساکنان کره زمین را به دنبال خواهد داشت؛ کمپین "دیوار بزرگ سبز" از اقدامات برجسته جهانی در راستای حفاظت از محیط زیست است.

به گزارش ایمنا، طرح ایجاد دیوار بزرگ سبز یا دیوار بزرگ آفریقا که در سال ۲۰۰۵ به طور رسمی تصویب شد، اقدامی ابتکاری است که هدف آن مبارزه با خطرات بیابان زایی در آفریقا و تغییرات آب و هوا در سراسر جهان است.

پروژه ایجاد دیوار بزرگ سبز حاصل مشارکت ۲۰ کشور در قاره آفریقا و ۲۳ شریک منطقه و بین المللی است که بر اساس آن، انبوهی از درختان به شکل دیواری طویل از شرق به غرب این قاره و درست در زیر حاشیه جنوبی صحرای بزرگ آفریقا کاشته می‌شود؛ با اتمام این طرح ۱۰۰ میلیون هکتار زمین احیا می‌شود و به دنبال آن ۲۵۰ میلیون تن کربن تا سال ۲۰۳۰ از هوا زدوده خواهد شد.

از نظر علمی، پدیده فرسایش خاک در مناطق وسیع زمانی رخ می‌دهد که هیچ درختی وجود نداشته باشد چراکه آن‌ها نقش محافظ را برای خاک ایفا می‌کنند؛ جنگل‌کاری به کاهش رواناب‌ها و افزایش نفوذ آب در خاک نیز کمک می‌کند. گونه درختی که برای کاشت در این مسیر در نظر گرفته شده، درخت آکاسیا یا صمغ عربی است که در برابر خشکسالی مقاوم است.

دیوار سبز بزرگ با طولی برابر هشت هزار کیلومتر و عرض ۱۵ کیلومتر،  یک خط جنگلی وسیعی را محیا می‌کند که می‌توان از آن به عنوان یک مرکز گردشگری بی‌نظیر یاد کردکه البته تنها مزیت آن هم محسوب نخواهد شد؛ ایجاد ۱۰ میلیون شغل پایدار و فرصت‌های اقتصادی بیشتر برای جوانان و همچنین تضمین امنیت غذایی برای میلیون‌ها نفر از مزایای اجتماعی و اقتصادی این پروژه خواهد بود.

هرچند این طرح به عنوان یکی از اقدامات برجسته جهانی برای حفظ کره زمین محسوب می‌شود اما اجرای آن در واقع برگرفته از پروژه‌های جنگلکاری نظیر سد سبز الجزیره و دیوار سبز چین برای جلوگیری از گسترش صحرای گبی است.

کد خبر 397135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.