سناریو مانور مقابله با سیلاب‌های شهری در اصفهان

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان گفت: سناریو مانور مقابله با سیلاب‌های شهری در اصفهان برگزار می‌شود.

سیدرضا جعفریان‌فر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از وظایف مدیریت بحران و پدافند غیرعامل برگزاری مانورها و رزمایش‌ها برای آمادگی نیروهای عملیاتی مناطق ۱۵ گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری است.

وی افزود: در این راستا مدیریت بحران در گذشته چندین مانور و رزمایش برگزار کرده که از جمله آنها می‌توان به رزمایش مقابله با حوادث پرتویی و شیمیایی در منطقه حصه اصفهان با همکاری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و منطقه هفت اشاره کرد.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان تصریح کرد: باتوجه به نزولات آسمانی و احتمال آبگرفتی و مواردی که احتمال خطر برای شهروندان در فصل پاییز و زمستان دارد، شهرداری در صدد برگزاری مانور مقابله با سیلاب‌ها و آبگرفتگی در سطح مناطق ۱۵ گانه شهری برآمدیم.

وی ادامه داد: پس از برگزاری نخستین جلسه مقدماتی این مانور با معاونان خدمات شهری مناطق ۱۵ گانه، جلسه مباحثه‌ای و دورمیزی مقابله با سیلاب و آبگرفتگی شهری را برگزار می کنیم و همکاران را در خصوص سناریوی تدوین شده برای این موضوع توجیه و آنها را برای برگزاری عملیات مقابله با سیلاب و آبگرفتگی شهری آماده می‌کنیم.

جعفریان‌فر افزود: برگزاری مانور به صورت لحظه صفر است، بدان معنا که به هیچ منطقه‌ای اطلاع داده نمی‌شود و تنها یک روز در محل باغ فدک تیم ارزیابی که در سناریو مشخص شده، مستقر و مناطق را فراخوان می‌کنند که در این فراخوان چندین پارامتر مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به پارامترهای فراخوان، گفت: یکی از پارامترها زمان رسیدن به محل رخداد، سلامتی و صحت رسیدن به محل رخداد، ایمنی در طول مسیر و ... است و گروه ارزیاب که نمایندگانی از اداره کل مدیریت بحران استانداری، نماینده مدیریت بحران شهرداری، نماینده اداره کل هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان هستند برمبنای فرمت های ارزیابی، تیم های عملیاتی شرکت کننده در مانور را ارزیابی می کنند.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان ادامه داد: پس از ارزیابی در مکان و محل استقرار (باغ فدک) مدیران شهری و مدیرکل مدیریت بحران استانداری که در محل مانور حضور دارد، مطالب را ارایه و سپس پایان عملیات اعلام می‌شود.

وی افزود: پس از آن موارد ارزیابی شده برای هرمنطقه ارسال می شود، البته یکی از آن پارامترهایی که برای مناطق ارسال می شود، تجهیزات مورد نیاز است که آیا منطقه تجهیزات پایگاه پشتیبانی کامل دارد؟، اگر داشته باشد امتیاز کامل می گیرد در غیر اینصورت نواقص لیست شده تا برای مقابله با رخدادهای احتمالی و حوادث غیرمترقبه ای که در شهر ایجاد می شود، امکانات لازم مهیا شود.

جعفریان‌فر ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان، گفت: در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۸ اقدامات زیادی در این مدیریت انجام شده که از جمله آنها می‌توان به تدوین طرح جامع برنامه عملیات اضطراری مقابله با خطر اشاره کرد که پس از تکمیل به عنوان سند راهبردی ارایه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تدوین چارچوب اولیه برنامه SHC پلان مناطق ۱۵ گانه ارسال شده تا پس از تکمیل به عنوان سند راهبردی ارائه دهیم.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان گفت: از دیگر اقدامات انجام شده تدوین RSP طرح جامع هدایت، جمع‌آوری و استحصال روان‌آب‌ها است که طی چندین جلسه در اتاق فکر مدیریت بحران تدوین و در آخرین جلسه نیز شرح خدمات این طرح تدوین و آماده ارسال به معاونت برنامه ریزی شهرداری اصفهان برای فرایند انتخاب پیمانکار یا مشاوره انجام طرح مطالعات طرح جامع هدایت، جمع‌آوری و استحصال رواناب های شهر اصفهان در مناطق ۱۵ گانه شده است.

وی با اشاره به تشکیل تیم مقابله با حوادث پرتویی، شیمیایی و هسته‌ای، تصریح کرد: این تیم با کمک سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تشکیل و در حال آموزش هستند تا در ایستگاه آتش‌نشانی که قرار است در مجاورت رینگ چهارم حفاظتی شهر احداث شود، مستقر و آماده مقابله با رخدادهای شیمیایی یا پرتویی احتمالی باشند.

جعفریان‌فر ادامه داد: از اقدامات حائز اهمیت دیگر، بررسی راهکارهای عملی ایمنی بازار سنتی یا قدیمی شهر اصفهان بوده که در این راستا جلسات متعددی در فرمانداری برگزار شده است.

وی افزود: پیشنهاد مدیریت بحران باتوجه به طول هشت کیلومتری بازار این بوده که در صورت همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هشت پایگاه اطفاء حریق در بازار احداث شود تا در صورت وقوع حریق در زمان طلایی به محل حادثه اعزام و حریق را مهار کنند.

کد خبر 397128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.