قیمت بنزین برای این اغتشاشات بهانه است

امان‌الله قرایی مقدم در خصوص رفتار مردم ایران طی ۲۴ ساعت اخیر در پی افزایش قیمت بنزین گفت: نام این رفتارها را دیگر نمی‌توان اعتراض گذاشت؛ بلکه اسم آن خیزش است و لازم است مسئولان و مردم با هم با مماشات و تعامل رفتار کنند و در فکر تغییرات اساسی و اصلاحات بنیادی و ساختاری در جامعه باشند.

امان‌الله قرایی مقدم، جامعه شناس،  در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ارزیابی رفتار مردم در واکنش به گرانی بنزین، اظهار کرد: به عنوان یک جامعه‌شناس به شدت با این گونه رفتارها که آتش زدن اموال عمومی و  مراکز دولتی یا خصوصی است، مخالفم حتی ذره‌ای از تخریب اموال عمومی را قبول ندارم و مسئله‌ باید با مصالحه، گفت‌وگو و آرامش حل شود.

وی با بیان اینکه هزینه این تخریب‌ها از جیب خود مردم پرداخت می‌شود، افزود: وقتی اموال عمومی را آتش می‌زنند این رفتار علاوه بر اینکه اختلال در نظام اداری است، ضررهای بسیاری به بیت المال می‌زند و به دست خود نباید عامل تخریب اموال جامعه باشیم.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه منشأ این نارضایتی‌ها مشکل بنزین نیست، تصریح کرد: درد مردم بنزین نیست، درد مردم نابسامانی، ناکارآمدی‌ها و ندانم کاری‌هاست و افزایش قیمت بنزین برای این اغتشاشات بهانه است، متاسفانه مشکلات مردم تا حد زیادی روی هم جمع شده است بی‌عدالتی، اختلاف طبقاتی‌، اختلاس‌، تمامیت‌خواهی‌ها، نارضایتی‌ها، بیکاری، فقر و صدها فشار دیگر بر مردم در بروز این رفتارها دخیل بوده است.

قرایی‌مقدم با بیان اینکه من نام این رفتارها را اعتراض نمی‌گذارم بلکه اسم این رفتارها خیزش است، اظهار کرد: این یک خیزش سراسری است و به مسئولان و مردم توصیه می‌کنم با هم با مماشات و تعامل رفتار کنند.

وی با تاکید بر اینکه علت این رفتارهای مردم وجود ناکارآمدی و سوءاستفاده است، خاطرنشان کرد: بنده و هر جامعه‌شناس دیگری به این اعتراض نمی‌گوید بلکه این حرکت خیزشی است.

این استاد دانشگاه و صاحب‌نظر در امور اجتماعی در توصیه به مسئولان گفت: مسئولان باید در پی تصمیمات اصلاحاتی در نهادها و سازمان‌های خود باشند و بدانند علت این رفتارها یک موضوع نیست بلکه ناامیدی جامعه از اصلاح امور خود بزرگترین علت‌ این رفتارهاست.

کد خبر 397100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.