مخالفان دولت در سایه نارضایتی ⁧مردم

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور وخاورمیانه را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

مجلس از افزایش قیمت بنزین مطلع بود

علیرضا رحیمی در حساب توییتری خود نوشت: «‏سه شنبه هفته گذشته (۲۱ آبان دو روز قبل از اعلام رسمی⁧ افزایش قیمت بنزین) قبل از جلسه علنی⁧ مجلس، آقای ⁧لاریجانی ضمن طرح مباحث مربوط به بودجه سال آینده، نمایندگان را از تصمیم افزایش قیمت ⁧بنزین مطلع کرد اما حرفی از زمان دقیق اجرای آن گفته نشد. نمایندگان در جریان تصمیم افزایش قیمت قرار گرفتند ولی کسی از زمان دقیق اجرا مطلع نبود. نمایندگان در جلسات قبلی غیر علنی ⁧مجلس در ماه‌های گذشته که موضوع ⁧بنزین ⁩مطرح بود و رای استمزاجی برای گزینه‌های مختلف گرفته شد هم با افزایش قیمت و هم با سهمیه‌بندی ⁩بنزین مخالف بودند. در جلسه سه‌شنبه فقط تصمیم افزایش قیمت به ⁧نمایندگان⁩ اطلاع داده شد. البته نارضایتی مردم از افزایش قیمت⁧ بنزین ⁩خصوصا در شرایط جاری تورمی در جلسات به اطلاع تصمیم‌گیرندگان رسانیده شد. ⁧رئیس قوه قضائیه نیزمخالفت خود با افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد تا تاکیدی بر تصمیم اجماعی ⁧سران قوا⁩ باشد. عده‌ای بدنبال سیاسی‌کردن بنزین در آستانه ⁧انتخابات ⁩هستند. با اینکه اکثر نمایندگان مجلس، مخالف هرگونه افزایش قیمت ⁧بنزین و سهمیه‌بندی بوده‌اند اما مخالفان دولت در سایه نارضایتی⁧ مردم ⁩بر این ⁧موج مسابقه سیاسی گذاشته‌اند، یکی نامه‌نگاری می‌کند و دیگری طرح ⁧دوفوریتی ⁩را تلفنی خبر می‌دهد.»

تصمیم فراکسیون امید درباره افزایش قیمت بنزین از زبان عارف

محمدرضا عارف گفت: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در برنامه ششم پیش‌بینی شده بود و دولت مکلف بود به صورت تدریجی نرخ حامل‌های انرژی را اصلاح و در بودجه سنواتی لحاظ کند ولی تصمیم اخیر که به نظر می‌رسد باید با تعامل و رایزنی بیشتری انجام می‌شد، نگرانی‌هایی را ایجاد کرد. وی افزود: در همین راستا ما در فراکسیون امید جلسه گذاشتیم و جمع‌بندی ما این بود که با طرح فوریتی فعلاً جلوی این اقدام گرفته شود تا در چارچوب برنامه ششم و بودجه سنواتی اصلاحات مورد نظر تقدیم مجلس شود و تصمیمی به نفع کشور و در راستای آن گرفته شود. عارف ادامه داد: فراکسیون امید پیش از این کارگروه ویژه‌ای را برای بررسی افزایش احتمالی قیمت بنزین تشکیل داده بود، اگرچه ما اطلاعات دقیقی در این زمینه نداشتیم، امروز هم هیات رییسه فراکسیون با کمیته اقتصادی و کارگروه مربوطه جلسه مشترکی را تشکیل داد و تصمیم اخیر را مورد بررسی قرار داد. وی از برگزاری جلسه فردا (یکشنبه) شورای مرکزی فراکسیون امید برای بررسی افزایش قیمت بنزین خبر داد و گفت: طرح ما در راستای توقف این اقدام تا بررسی کارشناسی توسط دولت و مجلس خصوصا کمیسیون‌های تخصصی انرژی، اقتصادی و برنامه و بودجه است تا نهایتا اصلاح قیمت‌ها در بودجه سال آینده لحاظ شود. رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فراکسیون امید پیگیر مطالبات مردم بوده و هست، یادآور شد: قیمت بنزین در ایران نسبت به کشورهای همسایه تفاوت بسیاری دارد و بر این اساس همه ضرورت اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی را قبول دارند ولی نحوه اقدام و اینکه حداقل فشار بر اقشار آسیب‌پذیر وارد ‌شود و هرکس مصرف بیشتری دارد پرداخت بیشتری هم داشته باشد باید مورد توجه قرار گیرد و در بودجه سال آینده پیش‌بینی شود.

بیانیه آیت الله مکارم شیرازی درباره افزایش قیمت بنزین

آیت الله ناصر مکارم شیرازی ازمراجع عظام تقلید با صدور بیانیه‌ای با اشاره به افزایش قیمت بنزین، از روسای قوای سه‌گانه خواست دلایل خود را برای این‌کار بیان کنند. وی دراین بیانیه آورده‌است: گرانی بنزین آن هم درحدّ سه برابر و آن هم در وقت نامناسب و بدون ذکر دلیل، یک شوک مهم بر افکار عمومی وارد کرد و اسباب بعضی نارضایتی ها گردید. بیانیه حاکیست: آیا بهتر نیست دولت یا رؤسای قوای سه گانه دلائل خود را برای این کار بیان کنند و افکار عمومی را به مدد طلبند و اگر بعد از شنیدن آن دلائل، افکار عمومی هماهنگ شد، اقدام نمایند و اگر دولت مشکلی دارد ـکه قطعا دارد ـ آیا آن مشکل را با راه حل دیگری غیر از این راه نمی‌توان حل کرد؟! دربخش دیگری از بیانیه آیت الله مکارم شیرازی آمده‌است: به هر حال این‌کار آن هم بدین صورت، شتابزده به نظر می رسد و باید پیرامون آن بررسی بیشتری شود، و آنچه افکار عمومی را قانع کند، انجام دهند. بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد جمعه ۲۴ آبان بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه بندی شد و براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده‌است.

دیدار بین بن‌سلمان و هیئت حوثی در عمان خبر داد

 یک مسؤول برجسته انصارالله یمن اعلام کرد، ریاض ارتباط با این گروه را بعد از هدف گیری تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان شروع کرده است. این مسؤول در اظهاراتی به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: ارتباطات در سطح بسیار عالی در جریان است و تماسی تلفنی بین خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع سعودی و مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن برای بررسی آتش‌بس و توقف درگیری‌ها در مرزها برقرار شده است. وی افزود، تماس‌ها بیش از یک ماه است که بین دو طرف در جریان است و دو کمیته نظامی و سیاسی تشکیل شده اولی به بررسی آتش‌بس کامل بین دو طرف و لغو محاصره و بازگشایی فرودگاه صنعا می‌پردازد در حالی کمیته دوم برای بررسی وضعیت سیاسی جدید است. به گفته این منبع، از بین پرونده‌های سیاسی مطرح شده بستن صفحه رئیس‌جمهوری مستعفی منصور هادی و بررسی راه حل سیاسی فراگیر است. خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد، توافق ریاض که ولیعهد سعودی و ولیعهد ابوظبی در آن شرکت کردند تنها مقدمه تغییری گسترده‌ در قواعد جنگ یمن بود. این خبرگزاری به نقل از یک منبع سیاسی مطلع افزود، عمان مقدمات دیدار بین هیئت انصارالله و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را آماده می‌کند. خبرگزاری آناتولی به نقل از مرکز پژوهش‌های صنعا اعلام کرد که ریاض اکنون مسؤول رخدادهای جنوب یمن است. خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان اخیرا مسؤولیت پرونده یمن را از برادرش محمد بن سلمان تحویل گرفته است. این مرکز اعلام کرد: از مهم‌ترین دلایل موفقیت این توافق فراهم شدن منابع مالی و منابع کافی برای کمک به اصلاح امور مالی دولت و بازگشایی فرودگاه صنعا و ممانعت از اخراج صدها هزار تن از کارگران یمنی است. اخیرا انصارالله از طرحی برای توقف حملات به عربستان خبر داد و به دنبال آن ریاض این طرح را مثبت خواند. اخیرا نیز انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات اعلام کرد که انصارالله نقشی در آینده یمن دارد.

پامپئو تصمیم ترامپ درباره خروج نیروها از سوریه را درست خواند

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در دانشگاه رایس در شهر هیوستن روز جمعه گفت" ما اهداف‌مان را محقق کردیم، پوشش هوایی عملیات‌مان علیه داعش را تضمین کردیم که عاملی مهم از عوامل موفقیت ما بود، آمریکا باید به دستاوردهایی که حاصل کردیم ببالد. وزیر خارجه آمریکا این گونه ادامه داد، عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه هرگز امنیت آمریکا را به خطر نخواهد انداخت و کشورش حضور قوی در عراق دارد و علاوه بر آن تعدادی از نظامیان آمریکایی نیز در سوریه باقی مانده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اواخر اکتبر خروج نیروهای آمریکایی از منطقه عملیات "چشم صلح" ترکیه را اعلام کرد ولی بعد از آن بر حضور نیروهای کشورش بر میادین نفتی سوریه در شمال شرق این کشور تاکید کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی‌اش نسبت به تلاش‌های چین برای نابودی امنیت سایبری ائتلاف ناتو هشدار داد و گفت، ائتلاف ناتو به توسعه دفاع از خودش ادامه می‌دهد. در راستای توصیف رئیس‌جمهوری فرانسه درباره وضعیت ناتو و ابتلای این ائتلاف به "مرگ مغزی‌" پامپئو تاکید کرد، ائتلاف ناتو باید برای این تهدیدات آماده باشد زیرا تهدید اینترنت تنها در محدوده جغرافیایی نیست. وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: چین چالشی برای سیاست خارجه آمریکاست آنهم نه فقط به دلیل شبیه بودنش به سازمان‌های استبدادی دیگر بلکه به این دلیل که آمریکا آن هرگز با هیچ کشوری با این انبوه جمعیت نظیر چین و با این اقتصاد متداخل با اقتصاد آمریکا تا به این حد تعامل نداشته است. وی اظهار کرد: ملت چین برای بهبود زندگی خود تلاش می‌کند و آنچه با آن روبه‌رو هستیم چالش حزب کمونیست چین است.


؛دموکراتها را از چپگرایی افراطی بر حذر داشت

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا این صحبت را در جریان یک سخنرانی در مراسمی با حضور حامیان مالی حزب دموکرات در واشنگتن مطرح کرد و اگرچه در آن مستقیما از کسی اسم نبرد اما مشخص بود که روی سخنش با الیزابت وارن و برنی سندرز، دو سناتور دموکرات و از نامزدهای مهم ریاست جمهوری در این حزب، است. این دو نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات در مواضعشان خواستار تغییرات ساختاری گسترده در آمریکا در راستای تغییر چشمگیر نقش دولت در زندگی مردم شده‌اند. شاخه میانه‌روی حزب دموکرات آمریکا چند ماه است هشدار می‌دهد، انتخاب فردی با گرایش چپ افراطی به عنوان نامزد ریاست جمهوری این حزب موجب دفع و دلزده کردن رای‌دهندگانی با گرایش جمهوریخواه میانه‌رو و مستقل که می‌توانند به رای دادن به نامزد دموکراتها در انتخابات متقاعد شوند، می شود. اوباما در این سخنرانی خاطر نشان کرد: طبقه متوسط آمریکا فکر نمی‌کند که ما باید کاملا سیستم موجود را چند تکه کرده و دوباره آن را بازسازی کنیم. و من همینطور فکر می‌کنم برای ما مهم است که نسبت این امر غافل نشویم. او ادامه داد: در بیرون از اینجا تعداد زیادی از رای‌دهندگانی هستند که می‌توان حمایت آنها را جلب کرد و همچنین تعداد زیادی از دموکراتها هم هستند که صرفا دنبال اتفاقات منطقی هستند. آنها نمی‌خواهند چیزهای دیوانه‌وار ببینند. آنها می‌خواهند امور کمی عادلانه تر و منصفانه‌تر شوند. و من فکر می‌کنم اینکه ما چه رویکردی نسبت به آنها داشته باشیم مهم است. اوباما عمدتا از اظهارنظر علنی درباره رقابت درون حزبی دموکراتها برای تعیین نامزد ریاست جمهوری پرهیز کرده است؛ رقابتی که هر چه بیشتر میان دو گروه رقیب یعنی شاخه ترقی‌خواه حزب دموکرات و میانه‌روهای قدیمی‌تر مثل جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق، تشدید می‌شود. اوباما در این صحبتهایش گفت، این ضرورت را احساس کرده که باید درباره این رقابت اظهار نظر کند چون برخی از نامزدهایی که به ویژه در شبکه های اجتماعی صدایشان از همه بلندتر است نماینده خط مشی مورد قبول اکثریت در حزب دموکرات نیستند. او به این مساله اشاره کرد که بهداشت و درمان و مهاجرت، دو موضوعی هستند که نامزدهای ریاست جمهوری حزب دموکرات در قبال آنها مواضعی مغایر با احساسات اغلب مردم اتخاذ کرده‌اند. اوباما تصریح کرد: حتی با وجود آن که ما به دنبال توسعه و جسارت در دیدگاهمان هستیم اما در عین حال ما باید در واقعیت هم ریشه داشته باشیم و این حقیقت را قبول کنیم که خیلی از رای‌دهندگان از جمله رای‌دهندگان حامی دموکراتها، مستقل‌هایی که می‌توانند برای حمایت از ما قانع شوند و یا حتی جمهوریخوهان میانه‌رو موافق آن دیدگاه‌های چپگرایی که در توئیتر اشاعه می‌یابند نیستند.

حشد شعبی: طرف‌های خارجی در تلاش برای خدشه وارد کردن به وجهه ما هستند

حشد شعبی عراق با صدور بیانیه‌ای ضمن رد صحت و سقم سند منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درباره واردات گازهای اشک‌آور توسط این نیروها به عراق و استفاده از آنها علیه معترضان، تأکید کرد که برخی طرف‌های بین‌المللی به دنبال خدشه وارد کردن به چهره حشد شعبی عراق هستند. در این بیانیه آمده است: برخی رسانه‌های متخاصم سند جعلی را منتشر کرده‌اند که بیانگر وارد کردن گازهای اشک‌آور به کشور توسط حشد شعبی است. این درحالی است که این سند خالی از هرگونه امضا، مهر و یا اسم مسؤول حشد است. حشد شعبی در ادامه آورده است: ما می‌دانیم که این سند از جمله سلسله هجمه‌ها توسط کشورهایی است که همواره در امور داخلی عراق مداخله می‌کنند. این طرف‌ها از همان روز اول تشکیل حشد تا به امروز برای خدشه وارد کردن به وجهه فرزندان غیور عراق به ویژه در جریان تظاهرات تلاش کرده‌اند؛ تظاهراتی که با فریاد ملت علیه ظلم و فساد آغاز شد. عفو بین‌الملل پیشتر مدعی استفاده مقامات عراق از گازهای اشک‌آور برای کشتن معترضان به جای متفرق کردن آنها شده بود. همچنین جنبش عصائب اهل الحق نسبت به میزان انحطاط حرفه‌ای که دو شبکه در تعامل با وقایع عراق گرفتار آن شده‌اند، ابراز تاسف کرد و افزود، این دو شبکه حشد شعبی و مرجعیت دینی را هدف قرار داده‌اند. جنبش مذکور در بیانیه‌ای آورده است: این دو شبکه مدتی است که مرجعیت دینی، حشد شعبی و ارزش‌های جامعه را هدف گرفته و رویکردی مداوم در تحریک به خشونت و آشوب در داخل کشور در جریان تظاهرات‌ها را دنبال می‌کنند و این کار را با دروغ‌پراکنی و جعل اخبار انجام می‌دهند. این جنبش افزود: این دو شبکه از سوی منابعی واحد و شناخته شده برای مدتی مشخص جهت وارونه نشان دادن واقعیت‌ها در قالب طرحی خبیثانه برای تحقق اهداف سیاسی مشخص تامین مالی می‌شوند.

عمران خان: هیچ کینه‌ای نسبت به نواز شریف ندارم

نخست وزیر پاکستان گفت، هیچ کینه‌ای نسبت به نواز شریف‌، نخست وزیر سابق این کشور ندارد و مساله سلامتی وی مهمتر از سیاست است. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این اظهارنظر از سوی عمران خان، نخست وزیر پاکستان در پی درخواست اجازه بدون شرط حزب مسلم لیگ شاخه نواز متعلق به نواز شریف، نخست وزیر سابق این کشور برای سفر درمانی به لندن مطرح شده است؛ این حزب به عمران خان هشدار داد اگر اتفاقی برای نواز شریف بیفتد، عمران خان مسئول آن است. خانواده نواز شریف می‌خواهد وی برای درمان به خارج از کشور برود و از دولت اسلام آباد خواست تا نام وی را از لیست کنترل خروج به منظور تسهیل در سفرش به لندن حذف کند. وزارت کشور پاکستان در نهایت اجازه سفر یک باره به لندن را داد اما حزب نواز شریف این شرط را رد کرد و آن را در دادگاه عالی لاهور به چالش کشیده است. عمران خان در کمیته مرکزی حزب خود گفت، دولت تلاش کرده تا نام نواز شریف را از لیست کنترل خروج حذف کند و روند سفر درمانی‌ وی را تسهیل کند. عمران خان همچنین از اینکه خانواده و حزب نواز شریف از بیماری این سیاستمدار ۶۹ ساله سوءاستفاده می‌کنند، ابراز تاسف کرده و گفت: اولویت اصلی خانواده او باید منتقل کردن نواز شریف به خارج برای درمان باشد نه اینکه از آن به نفع خودشان سوءاستفاده کنند. نواز شریف از دسامبر ۲۰۱۸ و پس از محکوم شدن به هفت سال به اتهام فساد در بازداشت اداره مسئولیت پذیری ملی بوده است. همزمان با وخامت سلامت نواز شریف در بازداشت، دادگاه عالی لاهور برای وی به دلایل مربوط به وضعیت جسمانی‌اش وثیقه تعیین کرد و در عین حال، دادگاه عالی اسلام آباد هم حکم هفت ساله حبس وی را تعلیق کرد.

کد خبر 397075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.