ارتباط بین بی‌خوابی و بیماری‌های قلبی چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد اختلالات مربوط به خواب می‌تواند بر سلامت روحی و جسمی افراد اثر بگذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بی‌خوابی یکی از مشکلات شایع میان افراد است؛ بی‌خوابی حاد به نوعی بی‌خوابی اطلاق می‌شود که فقط مدت زمان کوتاهی به دلیل ایجاد استرس یا نگرانی رخ می‌دهد. معمولا الگوی خواب سه چهارم مبتلایان به بی‌خوابی حاد، پس از مدت کوتاهی به روال معمولی خود باز می‌گردد، بقیه افراد نیز از بی‌خوابی مزمن رنج خواهند برد.

بی‌خوابی مزمن نوعی بی‌خوابی‌ است که بیش از سه شب در هفته و به مدت سه ماه یا بیشتر ادامه پیدا می‌کند؛ بی‌خوابی حاد و مزمن باعث خواب آلودگی افراد در طول روز، مشکلات عدم تمرکز و حافظه و همچنین کمبود انرژی می‌شود. مطالعات اخیر محققان به رابطه بین بی‌خوابی و افسردگی، اضطراب و بیماری‌های قلبی عروقی اشاره کرده است.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی رابطه بین بی‌خوابی و امراض قلبی، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی افرادی با سنین ۳۰ تا ۷۹ سال را بررسی کردند، شرکت‌کنندگان در ابتدای مطالعه سابقه بیماری قلبی یا سکته مغزی نداشتند. پژوهشگران در این مطالعه سه مورد از علائم بی‌خوابی شامل ناتوانی افراد در خوابیدن، زود بیدار شدن از خواب و یا تلاش برای هوشیار ماندن در طول روز، که حداقل سه روز در هفته اتفاق می‌افتاد، ارزیابی کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد ۱۱ درصد افراد شرکت‌ کننده با خوابیدن یا در خواب ماندن مشکل داشتند، ۱۰ درصد آن‌ها بسیار زود از خواب بیدار می‌شدند و فقط دو درصد افراد دارای مشکل عدم تمرکز در طول روز بودند. محققان به مدت یک دهه این افراد را تحت نظر قرار دادند؛ طی این مدت ۱۳۰ هزار و ۳۲ فرد به سکته قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا شدند.

پژوهشگران عوامل خطرآفرین دیگری مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل شرکت‌ کننندگان را نیز در نظر گرفتند. یافته‌های جدید نشان داد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در میان افرادی که هر سه علائم مربوط به بی‌خوابی را تجربه کردند، حدود ۱۸ درصد بیشتر از سایر افراد بود. علاوه بر این، افرادی که مشکل نداشتن تمرکز را در طول روز  تجربه کردند، ۱۳ درصد بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر ابتلا به سکته قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های مشابه قرار گرفتند.

افرادی که سخت به خواب می‌رفتند یا در خواب می‌ماندند نیز  ۹ درصد بیشتر و افرادی که بسیار زود از خواب بیدار می‌شدند، هفت درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته قلبی و سکته مغزی قرار گرفتند. بنابراین محققان دریافتند که رابطه علت و معلولی بین بی‌خوابی و ابتلا به امراض قلبی وجود دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Neurology منتشر شده است.

کد خبر 397062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.