اعتراض به گرانی بنزین در شماری از شهرهای ایران

صبح امروز -۲۵ آبان ماه ۱۳۹۸- به دنبال افزایش سه برابری نرخ بنزین شماری از رانندگان با خاموش کردن خودروهای خود نسبت به این افزایش قیمت واکنش نشان دادند.

به گزارش ایمنا، خبر افزایش نرخ بنزین از ساعت صفر ۲۴ آبان ماه از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی در حالی اعلام شد که پیش از این هرگونه افزایش نرخ بنزین از سوی مقامات کشور رد شده بود.

به دنبال این موضوع شماری از شهرهای ایران شاهد تجمع های اعتراضی بود. اگرچه به گفته محمود واعظی تصمیم گیری در این خصوص از سوی سران سه قوه انجام شده است اما بسیاری از نمایندگان مجلس به آن واکنش منفی نشان دادند.

ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این طرح از تهیه یک طرح دو فوریتی برای مخالفت با گران شدن بنزین در صحن علنی مجلس خبر داده و گفته است: بنده تلفنی از تعدادی از نمایندگان مجلس نظر خواهی کردم و تماما پیامک های شان را حفظ کردم و نگه داشتم.

به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزایش قیمت بنزین، به گرده مردم فشار می آورد، در یک طرف قیمت بنزین زیاد می شود اما از آن طرف صد جور دیگر هزینه هایی به دوش مردم می آید که سنگینی آن خیلی بیشتر از پولی است که دولت می خواهد به آن ها بدهد؛ لذا این کار نیاز به کارشناسی مشترک دولت و مجلس دارد و باید در یک فضای کاملا کارشناسی با حضور مجلس و دولت بررسی شود.

صحبت های ذوالنوری در حالی مطرح می شود که رضا رحمانی،  وزیر صنعتمعدن و تجارت ساعاتی پس از اعلام نرخ جدید بنزین اعلام کرده بود "تغییر نرخ بنزین کمترین اثر ممکن را روی قیمت تمام شده کالاهای تولیدی دارد و در بخش حمل ونقل کالا نیز با توجه به تغییر نکردن نرخ گازوئیل مشکلی نخواهیم داشت، در حوزه حمل و نقل مسافر سهمیه لازم تعریف شده و تمهیدات مربوطه اتخاذ شده است."

صحبت های رحمانی در نشست فوق العاده ستاد تنظیم بازار مطرح شده بود. وی همچنین تاکید کرده بود "دولت از محل درآمدهای حاصل از این افزایش قیمت توجه ویژه‌ای به اقشار مختلف آسیب‌پذیر و همچنین برخی دهک‌های پایین درآمدی کشور خواهد داشت که از همین فردا وارد مرحله اجرایی خواهد شد."

آیت الله صافی گلپایگانی، یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، نیز با ابراز تأسف و نگرانی شدید از اقدام سران سه قوه برای افزایش قیمت بنزین، خواستار آن شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی، لغو این طرح را اعلام کنند.

صبح امروز -۲۵ آبان ۱۳۹۸- جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا برگزار شد.

چهل و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه، به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور و با حضور رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و دیگر اعضای این شورا برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور، آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، فرهاد دژ پسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا اردکانیان وزیر نیرو،‌ بیژن زنگنه وزیر نفت، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، علی ربیعی سخنگوی دولت و غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز حضور داشتند.

خبرها از برخی شهرها حاکی از آن است که برخی از معترضان با ماموران نیروی انتظامی درگیر شده اند؛ در سیرجان سرپرست فرمانداری گفته است "متاسفانه عده‌ای از این تجمع مسالمت‌امیز سوء استفاده کردند و یکسری اموال عمومی را تخریب و به برخی پمپ بنزین‌ها خسارتی وارد کرده و قصد داشتند به مخازن اصلی شرکت نفت دسترسی داشته باشند و آنها را به آتش بکشند که با مقاومت نیروهای امنیتی، انتظامی، سپاه و بسیج روبرو و عقب نشینی کردند."

کد خبر 397048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.