دوازدهمین همایش ملی تاریخ شفاهی ایران برگزار می‌شود

دوازدهمین همایش ملی تاریخ شفاهی ایران با عنوان تاریخ شفاهی دفاع مقدس با محوریت صنعت مهندسی و پشتیبانی سه شنبه ۲۸ آبان ماه در تالار رزم جو برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اکبر کج باف صبح امروز _شنبه ۲۵ آبان ماه_ در نشست خبری دوازدهمین همایش ملی تاریخ شفاهی ایران، اظهارکرد: تاریخ شفاهی دفاع مقدس یک کار جدید و جذاب و نویی است که در عرصه تاریخ نگاری و ثبت وقایع دوران دفاع مقدس قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه براین که دفاع مقدس و دوران جنگ تحمیلی معقوله و موضوعی است که به صورت فراگیر و عمومی اقشار جامعه را در برمی‌گیرد ثبت وقایع و حوادث رخدادهای این رویداد عظیم معاصر ایران از تمامی جنبه‌ها زوایا و از جنبه‌های مختلف تمامی اقشار سازمان‌ها و نهادهایی که درگیر این موضوع بودند مورد توجه و مطالعه قرار گیرد.

دبیر همایش تاریخ شفاهی تصریح کرد: مقام معظم رهبری دفاع مقدس را به عنوان "گنج" یاد می‌کنند و معتقدند باید ابعاد گوناگون دفاع مقدس استخراج و معرفی شود.

کج باف اضافه کرد: بنابراین وظیفه داریم براساس تخصص تاریخی خودمان در زمینه بازخوانی و شناسایی و بازسازی حوادث و رویدادهایی که در دفاع مقدس اتفاق افتاده مورد بررسی قرار دهیم و کار پژوهشی تحقیقاتی انجام دهیم تا به ثبت و ضبط خاطره‌هایی که از شهدا، آزادگان و رزمندگان و تمامی عناصری که درگیر دفاع مقدس هستند بتوانیم به عنوان یک سرمایه بزرگ ملی تاریخی برای آیندگان ثبت کنیم و به عنوان تلاش مقدس و جاودانه بماند.

وی افزود: باید کاری انجام دهیم است که تجربه‌ دفاع مقدس به نسل‌های بعد منتقل شود به همین دلیل اقدام به برگزاری دوازدهمین همایش در روز سه شنبه ۲۸ آبان ماه کردیم.

کج باف گفت: هدف ما از برگزاری این همایش با توجه به نقش جهاد سازندگی و نقش صنعت و بخش مهندسی در دوران دفاع مقدس در پشتیبانی و تدارکات در دوران دفاع مقدس نقش ایفا کردند تا ۱۵۰۰ کیلومتری که درگیر با دشمن بعثی در عراق بودیم در طول دفاع مقدس که برای اولین بار در تاریخ معاصر یک وجب از خاک ایران جدا نشد نقشی که در این راستا ایفا کردند در این همایش ملی بازشناسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای مستندسازی استفاده از آرشیو اداری که در واحدهای تخصصی در ادارات و سازمان درصنعت و جهاد موجود است استخراج کنیم و در اختیار پژوهشگران قرار دهیم و تبدیل به سندی کنند که به عنوان دانش و تجربه‌ای برای آیندگان باشد و مورد استفاده دانشگاه‌های نظامی ایران به عنوان درس تخصصی قرار دهند و به عنوان سند شاهکار علمی اجرایی دانشگاه‌ها ثبت و ضبط قرار گیرد.

همچنین مرتضی نورایی اظهار کرد: دوازدهمین نشست تاریخ شفاهی صنعت و مهندسی پشتیبانی دفاع مقدس در واقع در ادامه سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی که از سال ۸۳ در اصفهان آغاز و در سطح کشور یک ساله نیمه جلسه‌ای تشکیل می‌شده به فراخر موضوعاتی که قابل اهمیت بوده است.

وی افزود: از یک طرف انجمن تاریخ شفاهی ایران و از طرف دیگر رشته گروه تاریخ دانشگاه اصفهان پیوسته به سمت نوآوری و ایجاد فرصت های نوین گام برداشتند و در سند رشته گروه رشته تاریخ ثبت است.

دبیر علمی همایش ادامه داد: انجمن تاریخ شفاهی ایران پیوسته کارگاه‌ها و نشست‌هایی در سطح ملی ومحلی داشته است.

نورایی اضافه کرد: چیزی که حایزاهمیت است و هدف تاریخ شفاهی است ما به دنبال پس زمینه‌های اجتماعی و جهان‌های گمشده چشم اندازهای مفعول و مجهولی هستیم که به طور معمول مورد توجه مورخان کلاسیک و دانشجویی قرار نمی‌گیرد تلاش ما این است که پنجره‌های نوینی را نشان دهیم هم گره نمایی و هم گره گشایی کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه نیروهای مختلفی را از ادارات به مناطق جنگی اعزام می کردند و این نیروها نقش فعال و قابل ستایشی داشتند کمتر به کارگران صنعتی توجه شده شاید اولین نشست باشد که بیش از یک سال طول کشید چراکه مورخان حرفه‌ای و روتین تحقیق نمی آمدند و پیوسته با تأخیر روبروشد تا اینکه به حدنصاب علمی سطح متقاضیان که مقاله ارسال کردند رسید و ما توانستیم در این ماهان را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به نکات اساسی از اهداف این نشست گفت: بحث کارگری و اداری که در قطب کارگری و اداری ما هم آرشیو تحقیقاتی وجود دارد هم افرادی که تجربه دفاع مقدس دارند و نه ذهن آنها و نه آرشیوها ورق نخورده است.

کد خبر 397045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.