هزارتوی مشکلات حاشیه نشینی در اراک

حاشیه‌های شهرها نخستین نقطه دسترس به شهر است به همین دلیل از طرف مهاجرانی که توان خرید خانه در مرکز شهر را ندارند انتخاب می‌شود؛ ساخت و ساز در این مناطق ظابطه‌مند نیست و به دلیل نبود نظارت کافی خطرات زیادی ساکنان آن را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توسعه شهرنشینی و گسترش شهرها از سال‌های میانی دهه ۴۰، آسیب‌ها و معضلات این سکونتگاه نیز به مرور افزایش یافت. ترافیک، آلودگی هوا، آلاینده‌های صوتی، افزایش نرخ اجاره‌ بها و قیمت تمام شده املاک و مستقلات، مشکلاتی است که در طول این سال‌ها شهرنشینان با آن‌ها دست به گریبان هستند، اما ناهنجاری‌های زندگی شهری تنها به درون شهرها محدود نشده و به گذشت زمان در پیرامون شهرها نیز چالش‌هایی پدید آمد و هر روز بر دامنه آن افزوده شد.

حاشیه‌نشینی از بدترین آسیب‌های شهری است که هر چند در طول سالیان گذشته طرح‌های زیادی برای جلوگیری از گسترش آن اجرا شده، اما باز هم زخمی است که پیکر شهر را آزار می‌دهد. بیشتر حاشیه‌نشینان مهاجرانی هستند که از روستاها و شهرهای کوچک‌تر به سودای دست یافتن به امکانات و شرایط بهتر زندگی خانه و کاشانه خود را رها یا به ثمن بخس فروخته‌اند و چون از خرید منزل و پرداخت اجاره‌بها در داخل شهر عاجز بوده‌اند در این مناطق سکنی گزیده‌اند. در این میان کلانشهرهایی مانند اراک به واسطه وسعت و جمعیت انبوه، بیشتر با معضل حاشیه‌نشینی دست به گریبان است.

حاشیه‌ها ناامن است

«فاطمه ابدالی» از ساکنان کوی فوتبال از مناطق حاشیه‌ای کلانشهر اراک، می‌گوید: یکی از معضلات که ساکنان این منطقه با آن مواجه هستند تردد موتورسواران در نیمه‌های شب و زمانی است که اهالی منطقه خواب هستند البته حضور موتورسواران در روز نیز برای ساکنان این منطقه مشکل‌ساز است، اما در شب به دلیل سر و صدای آن‌ها، مشکلات بیشتر می‌شود.

«رحیم جابری» از دیگر ساکنان این منطقه می‌گوید: نمی‌توانیم اجازه دهیم فرزندانمان در کوچه بازی کنند چون امنیت کافی وجود ندارد، افراد خلافکار در این منطقه رفت و آمد می‌کنند و ممکن است نوجوانان به دام اعتیاد بیفتند.

افزایش کارگاه‌های غیرمجاز تفکیک پسماند

حمیدرضا قناتی، سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تفکیک پسماند در مناطق حاشیه شهر وجود دارد، می‌گوید: تمامی خدماتی که این سازمان به مناطق شهر ارایه می‌دهد یکسان است و همه این خدمات به حاشیه شهر نیز ارایه می‌شود.

وی با بیان اینکه اهالی و ساکنان حاشیه شهر مردمی هوشمند و آگاه هستند که در زمینه جمع‌آوری پسماند «تر» هیچگونه مشکلی را ایجاد نمی‌کنند و همکاری‌های لازم را با این سازمان دارند، می‌افزاید: سیستم مکانیزه جمع‌آوری زباله در حاشیه شهر نیز وجود دارد و تنها مشکلی که سازمان در مناطق حاشیه‌ای همچون جاده فراهان، چشمه موشک و باغ خلج با آن مواجه است، وجود کارگاه‌های غیرمجاز تفکیک پسماند خشک است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک اضافه می‌کند: متاسفانه در این مناطق ساختمان‌ها و خانه‌هایی وجود دارد که به صورت غیر مجاز در آن‌ها تفکیک پسماند خشک انجام می‌شود و با وجود تذکرهایی که به آن‌ها داده شده باز این کار در این مناطق انجام می‌شود.

قناتی عنوان می‌کند: زباله‌گردی شغلی کاذب، اما پردرآمد و بدون دردسر است، شاغلان به این حرفه بسیار افزایش یافته در حالی که این کار بسیار خطرناک است و احتمال انتقال هرگونه بیماری در آن وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: چندین کارگاه غیرمجاز تفکیک پسماند خشک در جاده فراهان وجود دارد که علی رغم اینکه برای آن‌ها تشکیل پرونده داده‌ایم و به پرداخت جریمه محکوم شده‌اند، همچنان به این کار ادامه می‌دهند و این مشکل بزرگی بوده که سازمان با آن در مناطق حاشیه شهر مواجه است.

ساخت و سازهای حاشیه شهر فاقد استحکام است

محمد عابدی، سرپرست اجراییات شهرداری اراک با اشاره به مشکلات حاشیه‌نشینی و ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق، می‌گوید: بیشترین ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق حاشیه شهر اراک همچون چشمه موشک، باغ خلج و فوتبال بوده است؛ در سال‌های اخیر در این مناطق کف‌سازی نشده تا بر وسعت شهر اضافه نشود.

وی ادامه می‌دهد: املاک مناطق حاشیه شهر به دلیل اینکه اکثرا قولنامه‌ای است، مالکان آن‌ها برای ساخت و ساز و خرید و فروش به شهرداری مراجعه نمی‌کنند؛ اما املاک دارای سند باید به شهرداری مراجعه کنند و اگر تخلفی داشته باشند با ارجاع پرونده به کمیسیون ماده صد به تخلفات آن‌ها رسیدگی می‌شود.

سرپرست اجراییات شهرداری اراک می‌گوید: در صورت مشاهده تخلف ساخت و ساز در این مناطق ابتدا به مالک اخطار می‌دهیم و در صورتی که مالک داوطلبانه ساخت و ساز را متوقف کند، اجراییات شهرداری دیگر اقدامی انجام نمی‌دهد ، اما در صورتیکه مالک به اخطارها اعتنا نکند، واحد اجراییات وارد عمل شده و مصالح را جمع‌آوری و به صورت امانت در انبار نگهداری می‌کند تا مالک به تکالیف قانونی خود عمل کند.

عابدی با بیان اینکه ساخت و سازهای حاشیه شهر فاقد استحکام است، می‌افزاید: این ساختمان‌ها به دلیل اینکه ایمنی نیست در صورت بروز زلزله ممکن است با مشکلاتی مواجه شود؛ به همین جهت با ساخت و سازها غیر مجاز در حاشیه شهر نیز مخالفت می‌شود، ضمن اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت ناهمگون است و این مسئله بر زیباسازی چهره شهر نیز تاثیر دارد.

وی اظهار می‌کند: در حال حاضر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری اراک در شهرک ولیعصر رنگ‌آمیزی پلکانی در ورودی کمربند جنوبی را با هدف زیباسازی شهری انجام داده است.

رنگ آمیزی منازل شهرک ولیعصر

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محمدرضا کشاورزیان، سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک، اظهار می‌کند: به منظور زیباسازی فضای شهری و با هدف حذف زواید بصری شهر اراک، طرح رنگ آمیزی پلکانی منازل شهرک ولیعصر(عج) با نظارت کارشناسان مربوطه توسط عوامل اجرایی انجام شد.

وی ادامه می‌دهد: با پایان فاز نخست این طرح که شامل خیابان اصلی و کوچه‌های اطراف است، نمایی زیبا و جلوه‌ای ویژه به شهر اراک داده شده که این امر باعث رضایتمندی شهروندان به‌ویژه ساکنان این منطقه شده است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک اضافه می‌کند: با توجه به اینکه بخش بزرگی از منازل این شهرک در مجاورت کمربندی جنوبی قرار گرفته و یکی از پرترددترین مسیرهای شهر اراک محسوب می‌شود در طول شبانه روز چشم‌انداز بسیاری از شهروندان و مسافران است به همین منظور پس از بررسی‌های لازم از سوی کارشناسان مربوطه رنگ آمیزی منازل شهرک ولیعصر که به تنهایی باعث خدشه‌دار شدن بخشی از سیمای شهری شده بود، توسط عوامل اجرایی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری اراک انجام شد.

کد خبر 397032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.