سیل‌بندی که باعث پیوند مردم شد

ایجاد ۱۶ کیلومتر زیرساخت‌ گردشگری و پیاده‌روی جدید، علاوه بر افزایش مقاومت شرق بلفاست در برابر سیل، جوامع محلی را به‌یکدیگر پیوند می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بلفاست، پایتخت ایرلند شمالی و دومین شهر پرجمعیت جزیره ایرلند است که در ساحل رودخانه لاگان واقع شده است. بخش شرقی این شهر با ۴۰ هزار ساکن و محصور در آب رودخانه‌های Connswater، Knock و Loop، بنا بر تشخیص آژانس رودخانه‌های ایرلند شمالی، به محافظت بیشتری در برابر حوادث جوی و جزر و مدی نیاز دارد. آژانس رودخانه‌های ایرلند شمالی، یک نهاد دولتی و مرجع قانونی تخلیه و پیشگیری از سیلاب تحت شرایط دستور زهکشی آب از این مناطق به حساب می‌آید و اقدامات پروژه‌ای مربوط به کاهش سیلاب‌ در خانه‌ها و مغازه‌های موجود در حوضه این سه رودخانه را بر عهده دارد.

بنابراین یک پروژه بازآفرینی شهری رویایی تحت عنوان Connswater Community Greenway با همکاری شورای شهری بلفاست، سازمان بازسازی و نوسازی محلی "ایست ساید پارتنرشیپ" و این آژانس به مرحله اجرا گذاشته شده است که با ترکیب مقاومت پیشرفته در برابر جریان سیل، ایجاد فضاهای عمومی بیشتر و ساخت مسیرهای گردشگری و دوچرخه‌سواری که جوامع را به هم وصل می‌کند، شرایط شرق بلفاست را به کلی دگرگون می‌کند.

پروژه مذکور با سرمایه‌ای بالغ بر ۴۰میلیون پوند طرح‌ریزی شده است که بودجه آن توسط صندوق بزرگ قرعه‌کشی انگلستان، شورای شهر بلفاست و ادارات جوامع و زیرساخت‌های ایرلند شمالی تأمین می‌شود. کانال‌های تمامی رودخانه‌های ذکر شده در گذشته دستخوش تغیییراتی مصنوعی و دستکاری شده قرار گرفته‌ است و یکی از اهداف اصلی پروژه مذکور، بازگرداندن شکل و حالت طبیعی رودخانه‌ها به وضعیت اولیه به منظور افزایش تنوع زیستی، دسترسی بیشتر برای عموم و بهبود ظاهر کلی آن‌ها است.

به عنوان اجرای بخشی از این هدف، رودخانه مجهز به سیستمی با عنوان "Kickstart LID" شده است که هدف آن تشویق پویایی سالم و ایجاد زیستگاه‌های متنوع‌تر از طریق بخش‌های جوی و جزر و مدی است. این طرح منجر به ایجاد طیف وسیع‌تری از گیاهان و جانوران متنوع با حذف زباله‌ها و دفع مواد زائد، جایگزین کردن پوشش‌های سنگی طبیعی‌تر، کاشت گیاهان آبزی بومی در بستر رودخانه‌ها و پرورش آبزیان محلی می‌شود. انتظار می‌رود این اقدامات منجر به بهبود وضعیت زیست‌محیطی رودخانه‌ها مطابق با دستورالعمل "چارچوب آب" اتحادیه اروپا گردد.

شرکت چندملیتی خدمات حرفه‌ای آروپ، مستقر در لندن که ارائه‌دهنده خدمات مهندسی، مشاوره‌ای، طراحی، برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه برای تمامی بخش‌های محیطی است نیز با طراحی و پیشبرد فاز دوم ساخت این پروژه، نقشی محوری در پیاده‌سازی آن داشته است.

اقدامات فیزیکی پروژه Connswater Community Greenway شامل ارتقاء چشمگیر کیفیت، ایمنی و نشاط در شرق بلفاست می‌شود و منجر به افزایش انسجام و تعامل جامعه، توسعه اقتصادی، پیشرفت بهداشت عمومی، رودخانه‌های تمیز و مقاومت بیشتر در برابر سیل می‌گردد.

به طور کلی، آنچه که می‌توانست به ‌عنوان یک طرح کاهش سیل مستقل به مرحله اجرا درآید، تبدیل به یک برنامه مجزای بازسازی شهری شد که سرشار مزایای ثابت و پایدار است. علاوه بر این با بهره‌گیری از تخصص مهندسی عمران، طیف گسترده‌ای از مهارت‌های فنی هم‌چون ارتباط جامعه و مدیریت، ژئومورفولوژی و نظارت بر پروژه‌ قراردادهای نوین مهندسی (NEC) به این پروژه اضافه شده است. این پروژه برای کمک به اهداف توسعه اقتصادی شهر و ایجاد جامعه‌ای گسترده‌تر، توان زیرساخت‌های دوستدار محیط زیست را ارتقا می‌دهد.

علاوه بر این، پروژه مذکور به منظور ایفای نقش اصلی در تسریع اجرای طرح انتقال سیلاب در شرق بلفاست و افزودن چهار کیلومتر دیوار بتونی تقویت شده و یک کیلومتر خاکریز جدید در حوضه سیل‌خیز آن طراحی شده است. ترکیب فرونشانی سیلاب با اقدامات بازسازی گسترده، منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و در عین حال به حداقل رساندن اختلالات ایجاد شده در جوامع محلی و محیط زیست می‌شود. از دیگر طرح‌های ارائه‌شده در آن نیز ایجاد یک میدان مدنی جدید است که به افتخار یکی از ساکنان قدیمی این شهر، نویسنده مشهور "سی.اس لوئیس" نامگذاری شد و امکان تعاملات ساکنان با یکدیگر را فراهم می‌آورد.

از سوی دیگر یکی از اصلی‌ترین طرح‌های پروژه CCG، ایجاد یک پارک خطی ۹ کیلومتری است که با اتصال فضاهای سبز و باز موجود به یکدیگر، امکان تردد ساکنان در سراسر شهر را از طریق مسیرهایی بدون اتومبیل فراهم می‌آورد. یکی از بارزترین عناصر طراحی شده در این پروژه که توسط تیم آروپ انجام گرفته است نیز شامل مجموعه‌‎ای از پل‌های جدید عابر پیاده و مسیرهای دوچرخه‌سواری می‌شود که دارای هفت پل فولادی جدید و دو پل چوبی با ورودی‌های کوچکتر است که هم‌چون عامل پیوند و پل اتصال میان جوامع عمل می‌کند و شبکه‌ای از فضاهای سبز به هم پیوسته را به وجود می‌آورد. بدین ترتیب امروزه، پل‌های ارتباطی توانسته‌اند در محلی که در گذشته رودخانه‌ها مانعی برای حرکت عموم به حساب می‌آمدند، محیط پایداری ایجاد کنند که می‌توان در آن اقدام به سفرات کوتاه بین شهری کرد، زندگی سالم‌تری داشت و مردم را به محیط زیست پیوند داد؛ پل‌هایی برای اتصال جوامع محلی به یکدیگر که بومیان آن‌ها را "پیونددهندگان عموم" نامگذاری کرده‌اند.

کد خبر 397016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.