شهروندسپاری شفافیت و کاهش رانت و دلالی را به دنبال دارد

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: موضوع شهروند سپاری بدین معناست که افراد متقاضی بابت گرفتن پروانه‌ها و استعلامات مراجعه حضوری به شهرداری‌ها نداشته باشند که این امر باعث کاهش مراجعه حضوری و رانت و دلالی است.

شیرین طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دومین اجلاس مشورتی روسای کمیسیون های معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها به میزبانی شورای شهر مشهد اظهار کرد: این جلسات سری دوم جلسات مربوط به روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها بود که جلسه اول آن در تهران برگزار شده بود.

وی در خصوص روند این برنامه، افزود: بر اساس تصمیماتی که در جلسه اول گرفته شده بود تمام اعضا در سه گروه شهرسازی، طراحی شهری و بازآفرینی تقسیم شده بودند و برنامه‌های صبح عمومی بود اما برنامه‌های عصر روز پنج‌شنبه متمرکز بر تصمیمات کارگروه‌ها شد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در تشریح تصمیات این جلسات تصریح کرد: در کارگروه بازآفرینی مقرر شد مشکلاتی که بازآفرینی بافت‌ها دارد و تجربیات شهرهای مختلف مطرح شود و در مورد اقدامات لازم برای گرفتن تسهیلات بیشتر همفکری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه مقرر شد طی بازدیدهای دوره‌ای به طور ویژه از بافت‌های نیازمند بازآفرینی یا پروژه‌هایی که در بازآفرینی شهرهای مختلف انجام شده بازدید شود، اظهار کرد: قطعا از تجربیات دیگر شهرها و استان‌ها برای هم‌افزایی بیشتر در هر شهری متناسب با شرایطی که دارد از این تجربیات استفاده می‌شود.

طغیانی در خصوص برنامه‌های روز جمعه این همایش در مشهد گفت: بازدیدهایی در این روز انجام و موضوعات استارت‌آپ در دستور کار قرار گرفت و اتفاق خوبی که در مشهد افتاده بود یک اتفاق نوآوری شهری داشتند هرچند در شهر اصفهان هم فعالیت‌های اینچنینی انجام شده اما می‌تواند تا حد بیشتری منظم‌تر و دقیق‌تر و سیستماتیک انجام شود.

وی با بیان اینکه در ادامه بازدیدها از یک کارخانه قدیمی بازدید شد، افزود: این کارخانه در وسط مرکز شهر بود و شاید در سال‌های گذشته تصمیم تبدیل آن به برج‌های مسکونی بوده است همچنین یک اتفاق خوب دیگر این بود که مدیریت شهری مشهد از منابع زودهنگام برخی زمین‌ها گذشته بود و آنها را به یک مرکز یا کارخانه نوآوری در حوزه مدیریت شهری تبدیل کرده بودند.

 رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص این مرکز نوآوری شهری در مشهد، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری مشهد مشکلات خود را برای رفع به این مرکز می‌سپارد تا نیروهای جوان در حوزه‌های مختلف طراحی، معماری، نرم‌افزار، طراحی صنعتی، گرافیک برای آن چاره‌اندیشی کنند همچنین ایده‌های جذاب شهری از جوانان خریداری می‌شد که به نظرم احصاء یک کارخانه قدیمی و پرهیز از تفکیک و تبدیل آن همچنین ایجاد شرایط برای اشتغال جوانان در مشهد قابل توجه بود.

وی با بیان اینکه از منطقه ۱۲ مشهد هم بازدید داشتیم، افزود: شهرداری این منطقه از شهر مشهد اولین شهرداری است که بحث شهروندسپاری را به طور کامل انجام داده است البته لزوم توجه به این موضوع در شهر اصفهان هم دو هفته قبل در کمیسیون عمران و تلفیق شورای شهر اصفهان مطرح شد که قرار بود در هفته اول آذرماه این موضوع در یکی از مناطق شهر اصفهان اجرایی شود.

طغیانی با بیان اینکه اصفهان ظرفیت‌های بسیار خوبی در ایجاد طرح شهروندسپاری دارد، گفت: زیرساخت‌ها در این موضوع آماده است و تنها لازم است جسارتی ایجاد شود و این اتفاق در یکی از مناطق به صورت پایلوت و بعد در کل مناطق تسری یابد هرچند لازم نیست که حرکت‌های با سرعت یا بی‌کیفیت انجام شود و سرعت اگرچه لازم است اما باید همراه با کیفیت باشد.

وی در خصو ص موضوع طرح شهروند سپاری، تصریح کرد: بحث شهرسازی الکترونیک در قسمت فاز اول که صدور پروانه است در همه مناطق اصفهان جاری است اما موضوع شهروند سپاری بدین معناست که افراد متقاضی بابت گرفتن پروانه‌ها و استعلامات مراجعه حضوری نداشته باشند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه شهروند سپاری باید به صورت سلسله‌وار انجام شود، اظهار کرد: به مرور باید بتوانیم بحث حضور مردم در شهرداری‌ها را به صورت فیزیکی کاهش دهیم که در این صورت هم کار شهرداری‌ها کمتر می‌شود همچنین به کاهش مباحثی چون رانت و دلالی و ایجاد شفافیت کمک می‌کند.

کد خبر 397004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.