اصولگرایان در برزخ آمدن و نیامدن لاریجانی

اظهارت مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام، مشمولان یارانه بنزین و اما اگر های آمدن علی لاریجانی در عرصه انتخابات از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه ۲۵ آبان ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «محو اسرائیل به معنای محو مردم یهودی نیست» به انعکاس اظهارت مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت ملی پرداخت و نوشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (جمعه) در دیدار مسئولان نظام، مهمانان شرکت‌ کننده در کنفرانس وحدت اسلامی، سفیران کشورهای اسلامی و جمعی از قشرهای مختلف مردم، علت مصائب امروز دنیای اسلام به‌ویژه وضع تأسف‌ بار فلسطین را ضعف اتحاد اسلامی دانستند و با تأکید بر اینکه محو اسرائیل به معنای محو رژیم جعلی صهیونیستی و حاکم شدن دولت منتخب صاحبان اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است، خاطرنشان کردند: دشمنان اسلام و در رأس آنها آمریکا، با اصل اسلام و همه کشورهای اسلامی مخالفند و سلاح اصلی آنها در منطقه ما «نفوذ در مراکز حساس و تصمیم‌گیر»، «ایجاد تفرقه در ملت ها»، و «القاء تسلیم مقابل آمریکا به عنوان راه حل مشکلات» است که نسخه علاج در مقابل این نقشه‌ها، روشنگری و ایستادگی در راه حق است. ایشان با اشاره به تلاش دشمنان برای تحریف معنای تأکیدات مکرر امام راحل و مسئولان نظام اسلامی در خصوص «محو اسرائیل» گفتند: ما طرفدار فلسطین و استقلال و نجات آن هستیم و محو اسرائیل به معنای محو مردم یهودی نیست، چرا که ما با آنها هیچ کاری نداریم، همچنان که در کشور ما نیز جمعی از یهودیان در کمال امنیت زندگی می‌کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، محو اسرائیل را به معنای نابودی حکومت و رژیم تحمیلی صهیونیستی خواندند و تأکید کردند: مردم فلسطین چه مسلمان چه مسیحی و چه یهودی که صاحبان اصلی آن سرزمین هستند باید بتوانند خودشان دولت خود را انتخاب، و بیگانه‌ها و اراذل و اوباشی مانند نتانیاهو را بیرون و کشورشان را اداره کنند که البته این اتفاق خواهد افتاد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه، دشمنیِ آمریکا، رژیم صهیونیستی و دشمنان وحدت اسلامی را متوجه همه کشورهای اسلامی دانستند و افزودند: ماهیت اسلام، نفی ظلم و استکبار و سلطه است، بنابراین آنها با اصل اسلام و همه کشورهای اسلامی مخالفند و این تصور که دشمنی آنها فقط با جمهوری اسلامی است، صحیح نیست.


روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «اما و اگرهای آمدن لاریجانی» به بررسی ماجرای سرلیستی اصولگرایان پرداخت و نوشت: موضوع سرلیستی و آمدن و نیامدن برخی چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی و سهم‌خواهی تندروها در این دوره از انتخابات، چند هفته‌ای است بحث اصولی رسانه‌ها و فعالان سیاسی شده است. هرچه اصلاح‌طلبان در این دوره بی‌رمق هستند، اصولگرایان سردرگم و درگیر سهم‌خواهی طیف‌های خود در این دوره‌اند. با این‌که کمتر از چهار ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، هنوز مشخص نیست چه کسی سرلیست اصولگرایان خواهد شد. آیا علی لاریجانی زیر چتر حمایت اصولگرایان به انتخابات مجلس ورود می‌کند، مستقل وارد می‌شود و یا نه، دیگر لباس ریاست مجلس بعد از ۱۲ سال حضور در بهارستان را برای خود تنگ می‌داند و این‌بار می‌خواهد بر صندلی ریاست جمهوری تکیه کند؟ با این حال تا به امروز بارها آمدن یا نیامدن او در ابهام قرار گرفته است. هفته گذشته وقتی اصولگرایان و درواقع تندروهای قم، اسم علی لاریجانی را از فهرست انتخاباتی خود خط زدند و به نوعی از لاریجانی عبور کردند، بسیاری گفتند این بدان معناست که دیگر او در انتخابات مجلس شرکت نخواهد کرد و قرار است پایداری‌ها و تندروها جایگزین او شوند. هرچند خود لاریجانی تا به حال دراین‌باره اظهارنظری نکرده است. 

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «نگفتم نمی‌آیم» به گپ و گفت کوتاه با لاریجانی در ارتفاعات تهران و رد ادعای پایداری‌ها درمورد عدم حضور او در انتخابات پرداخت و نوشت: علی لاریجانی را بارها در مسیر قله‌های مختلف تهران دیده‌ام. معمولا او را هیئتی چند نفره همراهی می‌کنند. ولی در بین آن‌ها به سختی می‌توان لاریجانی را تشخیص داد. آنقدر که سر و صورت خود را با کلاه و چفیه پوشانده که صورتش قابل دیدن نیست. تیم ورزشی آن‌ها کاملا حرفه‌ای است و با سرعت قابل توجهی مسیرها را طی می‌کنند. روز پنج‌شنبه طبق معمول هر هفته قبل از طلوع خورشید صعود به قله دارآباد را شروع کردم. هنوز به نیمه راه نرسیده بودیم که صدای پخش قرآن از گروهی که با سرعت و منظم در حال حرکت بود به گوش رسید. سرعتشان از تیم ما بیشتر بود. خیلی سریع از ما عبور کردند و همچنان صدای پخش قرآن از بلندگوی سفری که همراه داشتند، در حال پخش بود. وقتی به قله نزدیک شدیم همان گروه در حال برگشت بود. به ما که رسیدند در مسیر باریک رسیدن به قله با نفراتشان چشم تو چشم شدیم. علی لاریجانی را با وجود سر و صورت بسته شناختم. سلام کردم و خسته نباشید گفتم. سر صحبت باز شد. خودم را معرفی کردم و فرصت را مغتنم شمردم تا درباره ماجرای شرکت نکردنش در انتخابات سوال کنم. این‌گونه پاسخ داد:‌«من که هنوز خودم چیزی را اعلام نکرده‌ام. باید دید چه می‌شود و مصلحت در چیست. باید ببینیم اوضاع چطور می‌شود و بعد تصمیم بگیریم و حالا معلوم نیست.» در آن مسیر باریک و در ارتفاع بالای سه هزار متری، دوست داشتم انتقادها را هم مطرح کنم. اما فرصت محدود بود. این نکته به ذهنم رسید که تلخ است، برای دیدن رئیس یک قوه باید تا بالای یک کوه بروی! لاریجانی را قبلا هم در کوه با همین شیوه دیده بودم، ولی فرصتی برای گپ و گفت فراهم نشده بود. حالا باید گفت اگر می‌خواهید با سران قوا دیدار کنید، باید حداقل تا بالای یک قله بروید.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «مشمولا یارانه بنزینی» به بررسی جزئیات برنامه حمایتی جدید بنزین پرداخت و نوشت: بامداد جمعه سرانجام دولت از بین تمام حامل‌های انرژی، قیمت بنزین را تغییر داد. بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد به سه هزار تومان رسید. حسن روحانی، رئیس‌جمهور هدف از اصلاح قیمت بنزین را انتقال منابع از ۲۵ درصد اغنیای جامعه به ۷۵ درصد نیازمند اعلام کرد. اشاره رئیس‌جمهور به تعریف چتر دوم یارانه است که منابع آن از محل افزایش قیمت بنزین تامین می‌شود. یارانه جدید برای خانوارهای یک نفره تا پنج نفره و بیشتر، در بازه هر نفر ۴۱ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است. درباره جمعیت تحت پوشش چتر دوم یارانه اگرچه دولت هنوز به‌طور رسمی جزئیاتی اعلام نکرده، اما پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که استحقاق‌ سنجی بر مبنای دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای همچون تعداد و ارزش بازاری ملک و خودرو، گردش حساب بانکی و تراکنش‌های مالی افراد در کنار تعداد سفرهای خارجی انجام می‌شود. این استحقاق‌ سنجی در قالب فرمولی تعبیه می‌شود که جمعیت زیر چتر و خارج از آن را مرزبندی می‌کند. «دنیای اقتصاد» علاوه بر جمعیت تحت پوشش تلاش کرده به این پرسش‌ها نیز پاسخ دهد. آیا سیاست چتر دوم دائمی است یا موقت؟ یارانه به صورت نقدی پرداخت می‌شود یا به صورت خرید کالایی؟ منابع و مصارف چتر دوم حمایتی نیز محاسبه شده است.

کد خبر 396971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.