قد بلندها در معرض ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی!

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد افرادی بلند قد، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فیبریلاسیون دهلیزی، شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی است که در آن سلول‌های عضلانی دهلیز به صورت نامنظم تحریک و  منقبض می‌شوند. به دلیل اینکه این مشکل علائم آشکاری ندارد، بیشتر  مبتلایان از وجود آن بی‌خبر هستند، اما موضوع مهم اینکه فیبریلاسیون دهلیزی می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش دهد. علاوه بر این، بی‌نظمی ضربان قلب می‌تواند منجر به فشار خون بالا، چاقی مفرط، دیابت و بیماری‌های قلبی شود. نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد آمار ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در حال افزایش است، اما در صورتی که افراد از آن آگاهی داشته باشند، بهتر می‌توانند این بیماری را کنترل کنند.

گروهی از محققان دانشگاه پنسیلوانیا به منظور بررسی تاثیر قد بر خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف اطلاعات ژنتیکی دو پایگاه داده را بررسی کردند؛ محققان با استفاده از اطلاعات پایگاه داده اول، مولفه‌های ژنتیکی مرتبط با قد  ۷۰۰ هزار فرد را ارزیابی کردند. پایگاه اطلاعات دوم نیز شامل اطلاعات ژنتیکی ۵۰۰ هزار فرد بود که به پژوهشگران اجازه می‌داد  مولفه‌های ژنتیکی مربوط به افزایش خطر  فیبریلاسیون دهلیزی را بررسی کنند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد بلندی قد با افزایش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ارتباط دارد. پژوهشگران دریافتند به ازاء هر یک اینچ افزایش قد بیش از حد میانگین (یک متر و ۷۰ سانتی‌متر)، خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی تقریبا سه درصد افزایش پیدا می‌کند. به گفته محققان، یک رابطه علت و معلولی بین افزایش قد و خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد. معمولاً فیبریلاسیون دهلیزی به خودی خود جان افراد را به خطر نمی‌اندازد، بلکه باعث پیدایش سایر مشکلات نظیر احساس خستگی مزمن، نارسایی احتقانی قلب و مهم‌تر از همه سکته مغزی می‌شود.

کد خبر 396961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.