حدادعادل و کنج دنج ادب و سیاست

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

حدادعادل در انتخابات شرکت نمی‌کند

غلامعلی حدادعادل عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا نمی‌شود. یکی از نزدیکان حدادعادل ضمن تأیید این خبر اعلام کرد: ایشان تصمیم گرفته‌اند که در این دوره‌ از انتخابات شرکت نکنند و بنا دارند صرفاً جهت رسیدن اصولگرایان به یک لیست واحد و همگرایی نیروهای انقلابی عمل کنند تا ترکیب مجلس یازدهم تغییر یابد.

پشت‌پرده توزیع شبنامه علیه رئیس‌جمهور در مجلس به روایت یک نماینده

قاسم میرزایی نیکو درباره پخش شبنامه در مجلس شورای اسلامی توسط یکی از نمایندگان در صحن گفت: حرف رئیس‌جمهور کاملا مشخص است او خواهان نظارت بر مرکز اصلی است که پول و ثروت زیادی در آن وجود دارد، اما عده‌ای خواسته‌های او را تحریف کرده و می‌خواهند به مردم تلقین کنند که دو راهی در راه است. نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس‌جمهور مطرح کرد نباید تمام نظارت‌ها در مبارزه با فساد معطوف به هیات دولت باشد، گفت: اینکه دستگاه‌های نظارتی و قضایی به دولت حساس هستند ایرادی ندارد، اما نباید نظارت بر نهادهای دیگر که هم قدرت دارند و هم ثروت فراموش شود. وی ادامه داد: حرف رئیس‌جمهور این بود در کنار مبارزه با فسادهای میلیونی نباید از آن‌هایی که فسادهای میلیارد دلاری انجام دادند و بابت انجام پروژه‌هایی از دولت پول دریافت کردند ولی پروژه را تحویل ندادند، غافل شد. این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: اگر آنچه را که در شبنامه نوشته شده است کنار هم بگذاریم پی خواهیم برد که یک سناریوی از پیش تعیین شده است تا روحانی و دولتش را تخریب کنند. اما در این میان نکته قابل توجه آن است که فردی که ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی را عهده‌دار است، مسئولیت اجرای این سناریو را داراست بنابراین سوال اینجاست چطور می‌تواند مصلحت کشور را در این کمیسیون رعایت کند. وی درباره اتفاقات رخ داده در سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور در شهر یزد، گفت: واقعیت آن است که کسانی که می‌گویند نباید در کشور اختلاف ایجاد شود، خودشان مسئول ایجاد اختلاف در کشور شده‌اند. عده‌ای هدف‌شان زدن رئیس‌جمهور است و این کار هم این روزها به عقیده من بر اساس یک سناریوی از پیش تعیین شده از سوی افراد مختلف در جریان است. میرزایی نیکو تاکید کرد: دلیل این مساله همان اظهارات رئیس‌جمهوری در یزد است چراکه روحانی در جریان اظهارات خود در این شهر دست روی نقطه حساسی گذاشته و نکته‌ای خاص را یادآوری کرده است. این اقدام رئیس‌جمهوری در زبان عامیانه و ساده سبب شده تا افراد دخیل با این نهاد دردشان بیاید و با انجام اقداماتی در جهت تخریب رئیس جمهوری حرکت کنند.

ماموریت برخی دامن زدن به اختلافات در خانواده اصلاحات است

محمدرضا عارف در دیدار با اعضای ستاد استان تهران شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان با تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و نیز میلاد ششمین امام معصوم، امام جعفر صادق(ع) با بیان اینکه امیدوارم مسلمانان جهان به اتحاد عمیق و مداوم در همه اصول مسلم اسلام برسند، رئیس فراکسیون امید ایجاد شکاف بین مسئولان نظام را خواست دشمنان ملت ایران دانست و تاکید کرد: متاسفانه از تریبون‌هایی که باید منادی وحدت و همبستگی باشند بعضا سخنانی شنیده می شود که در راستای ایجاد تفرقه در درون خانواده انقلاب است جای تعجب است وقتی دولت و رئیس جمهور محترم در صف مقابله با تحریم های ظالمانه قرار دارند برخی در داخل کشور به جای آنکه در این کارزار سخت پشتیبان دولتمردان باشند با توهین و حمله به مدیران دولتی، همسو با دشمنان این نظام عمل می‌کنند. وی در بخش دیگری از سخنان خود ویژگی کار سیاسی را سعه صدر دانست و تصریح کرد: در فعالیت‌های جبهه‌ای هر زمان سعه صدر از خود نشان دادیم موفق شدیم و هر زمان به دنبال اعمال خواسته های فردی بوده ایم شکست خوردیم. عارف تفکر اصلاح طلبی را در ذات مردم ایران دانست و گفت: امام خمینی(ره)قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روش و منش اصلاحی داشتند و پیروان خط امام نیز با تفکر اصلاح طلبی به دنبال حاکمیت گفتمان اصلاحات در کشور بوده و هستند هر چند با مقاومت‌هایی رو برو بوده‌ایم ولی برای تثبیت گفتمان اصلاحات در کشور هیچگاه عقب نشینی نخواهیم کرد. وی با بیان اینکه در مقطع فعلی مسئولیت سنگینی بر عهده اصلاح‌طلبان قرار دارد، تاکید کرد: برخی می گویند باید به دنبال اصلاح اصلاح طلبی بود اصلاح طلبی که نیاز به اصلاح ندارد بهتر است بگویم باید به دنبال اصلاح اصلاح طلبان باشیم. رئیس شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان با هشدار به برخی افراد که در زمین طراحی شده رقیب بازی می کنند، گفت: برخی آیه یاس خواندن ها در داخل جبهه اصلاحات مطمئنا بازی کردن در زمینی است که رقیب ما طراحی کرده است و متاسفانه افرادی هم ماموریت شان دامن زدن به برخی اختلاف نظرهای طبیعی در داخل خانواده اصلاحات است. وی رمز پیروزی گفتمان اصلاح طلبی در انتخابات پیش رو را وحدت و انسجام و مشارکت مردم دانست و خاطرنشان کرد: در انتخابات گذشته بر اساس ساز و کارهایی لیست انتخاباتی تهیه می شد در این دوره هم بر اساس آسیب شناسی که از نحوه بستن لیست های انتخاباتی انجام شد طرحی با عنوان «سرا» برای دموکراتیک‌تر شدن این مکانیزم در شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان کلیات آن به تصویب رسید که البته جزییات آن با وسواس و با در نظر گرفتن نظرات نخبگان در کارگروه راهبردها در حال بررسی است. عارف در پایان با اشاره به عملکرد مجلس دهم به ویژه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: راهبرد ما در مجلس دهم آرامش و دوری از تنش بوده است و از این راهبرد نتیجه گرفته ایم. با سخنان تند و آتشین می شود یک شبه قهرمان شد اما آیا نتیجه ای برای کشور و گفتمان اصلاحات دارد؟ فراکسیون امید در حد بضاعت خود فعالیت‌هایی در به ثمر نشستن طرح هایی که دغدغه مردم و همینطور جامعه مدنی در آن لحاظ شده بود انجام داد از جمله طرح کاهش مجازات اعدام که در ارزیابی سازمان ملل در مسایل حقوق بشری ایران تاثیر گذار بود و یا طرح کاهش حبس که دو فوریت آن در مجلس به تصویب رسید و نظایر چنین طرح هایی که اعضای فراکسیون امید طراح اولیه آن بوده‌اند.

عضو جامعه روحانیت: نواصولگرایی، یعنی تفرقه و شکاف

محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز، با اشاره به فعالیت‌های نواصولگرایان گفت: معتقدم اصولگرایی را شاخه‌شاخه نکنیم و باز یک انشعاب و شاخه جدید درست نکنیم. اگر کسی حرفی برای بهبود اوضاع دارد، به جریان اصولگرا نزدیک شود و حرف خود را بزند. این شاخه‌شاخه شدن واقعاً به نفع کشور نیست، چون تفرقه و موضع‌گیری‌های بعدی را در پی خواهد داشت. این فعال سیاسی اصولگرا سپس در مورد احتمال عبور نواصولگرایان از اصولگرایان سنتی در جریان انتخابات پیش‌ رو و عرصه سیاسی کشور توضیح داد: به جای اینکه نواصولگرایی ترتیب دهند که خود موجب تفرقه و انشعاب می‌شود، به این نگاه کنند که بالاخره اصولگرایان سال‌هاست در این کشور قبل و بعد از انقلاب چهره‌های شناخته‌شده بودند و کار می‌کردند. او تاکید کرد: نمی‌گوییم بد است که طرح جدید می‌آورند یا اینکه انسان‌های بدی هستند، اعتقاد دارم تفرقه و جدایی مفید نیست؛ نواصولگرایی یعنی شکاف ایجاد کردن و شکاف ایجاد کردن‌ها پسندیده نیست. محمدتقی رهبر ادامه داد: اگر با همان اصولگرایان سنتی اصل ارتباط داشته باشیم و با هم بنشینیم و صحبت کنیم، قطعاً به نتایج مثبت و مفیدی برای کشور و مملکت خواهیم رسید.

واکنش عضو مجمع تشخیص به عفو تعدادی از محکومین امنیتی، دانشجویان و اصحاب رسانه

حجت‌الاسلام مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به قرار گرفتن اسامی تعدادی از محکومین امنیتی و دانشجویان و اصحاب رسانه در فهرست عفو شدگان توسط مقام معظم رهبری که برای نخستین بار به پیشنهاد رئیس قوه قضاییه صورت گرفت، گفت: اقدام بدیع اخیری که از سوی رئیس قوه قضاییه در افزودن اسامی برخی محکومین رسانه‌ای و دانشجویی به فهرست پیشنهادی عفو صورت گرفت، اقدامی بسیار شایسته و قابل تقدیر است و قطعا در افزایش اعتماد عمومی و امید به دستگاه قضایی و مجموعه حاکمیت تاثیرگذار است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه محکومینی که برای نخستین بار با ابتکار رئیس قوه قضاییه در فهرست پیشنهادی عفو قرار گرفته‌اند، بیشترین استحقاق را برای عفو شدن در بین سایر محکومین داشتند، گفت: امر رسانه و تنویر افکار عمومی و همچنین کسب دانش، ذاتا امور مقدسی است، حال اگر افرادی در این مشاغل و سمت‌ها مرتکب خلاف و جرمی شدند و طبیعتا به حکم قانون توسط قوه قضاییه مورد محاکمه و مجازات قرار گرفتند، باید بواسطه شغل و رسالت پراهیمت شان، از امتیازات مطلوب‌تری نیز در بین سایر محکومین برخوردار باشند. عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: اقدام اخیر رئیس قوه قضاییه در گنجاندن اسامی تعداد از محکومین مرتبط با فعالیت‌های دانشجویی و رسانه‌ای در فهرست پیشنهادی عفو، از این جهت قابل تقدیر و اهمیت است که در قانون اساسی برای جرائمی که در بسترهای فوق‌الذکر رخ می‌دهد نسبت به سایر جرائم، نگاه بسیط و مثبت‌تری وجود دارد و امتیازات بیشتری در فرآیند محاکمه برای متهمین این عرصه‌ها در نظر گرفته شده است.

مبلغ: برخی دستان در پی نا امید کردن جامعه هستند

مرتضی مبلغ طی سخنانی در چهارمین مجمع عمومی حزب اراده ملت در مرودشت با بیان اینکه فلسفه احزاب در حکومت های مبتنی بر رای مردم‌ تربیت مدیران لایق شجاع و شایسته است، اظهار کرد: باید احزاب این مدیران را تربیت کنند تا بتوانند به نحوه احسن مدیریت کنند و فلسفه احزاب همین تربیت مدیر است و هیچکس نمی تواند بگوید جمهوری باشد،دموکراسی باشد اما حزب نباشد. این دو باهم پیوند ارگانیک دارند. مبلغ تصریح کرد: احزاب باید نسبت ارگانیک با انتخابات و سیاست داشته باشند.
 وی افزود: شفافیت یکی از نقاط قوت جمهوریت است و همه باید پاسخگو باشند. پس در شفافیت نباید تبعیض قائل شد چرا که این موضوع باعث شکل‌گیری چاپلوسی و فسادهای گسترده می شود.
مبلغ با تأکید بر اینکه اگر مدیران شجاع نتوانند وارد نهادهای مختلف شوند همین موضوع منشا رانت و فساد خواهد شد، گفت: چرا برای فساد قاضی های فاسد دادگاه برگزار نمی شود؟ چرا فقط به تعداد برکناری ها اشاره می شود؟ ما مخالف مبارزه با فساد نیستیم بلکه طبق گفته رییس جمهوری می‌گوییم باید مبارزه با فساد به دور از تبعیض باشد.
وی یادآور شد: برخی دستان در پی نا امید کردن جامعه هستند و این ناامیدی را در بین اصلاح طلبان نیز تزریق می کنند. اما همیشه بایداز خودمان بپرسیم اگر ما ناامید شویم بعدش چه می شود؟ آیا خیر مردم در آن است؟ اگر اصلاح طلبان هم ناامید شوند و در خانه بنشینند مردم عاقبت بخیر می شوند؟
 مبلغ تصریح کرد: این راه جز امید به وحدت هم نیاز دارد. اصلاح طلبان در کوران مشکلات می دانند که اختلاف بین خودشان سم است و منافع شخصی و جناحی باید کنار برود و منافع ملی جایگزین شود. وی در پایان تاکید کرد: اگر منافع عمومی تامین نشود هیچ منفعت شخصی نیز تامین نمی شود. پس باید مراقبت کنیم اختلاف بوجود نیاید و وحدت خودمان را حفظ کنیم.

کد خبر 396953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.