بازار خودرو درگیر آرامشی آلوده به رکود!

قیمت خودرو در بازار کشور با اصلاح نرخ بنزین که در ساعت ۲۴ روز جمعه رقم خورد، با افزایش قیمت همراه شد و بسیاری فعالان این حوزه بر این باورند که معاملات در این بازار به کمترین میزان خود در ماه‌های اخیر رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به رغم دیگر کشورهای دنیا که خودرو کالایی مصرفی است اما مشتریان بازار خودرو در ایران، به این وسیله نگاه سرمایه ای دارند، ضمن اینکه شرایط اقتصادی کشور در سال‌های اخیر نیز مزید بر علت گشته تا این نگاه با قوت بیشتری شکل بگیرد. به طوری که خرید و فروش خودرو حتی برای مردم عادی نیز به یک شغل پردرآمد تبدیل شده است.

البته نوسانات اخیر قیمت مدل‌های مختلف خودرو در بازار که متاثر از افزایش نرخ ارز و رکود در سایر بازارها بوده نیز محاسبات و برنامه ریزی مالی برخی دیگر از مردم را برهم ریخت و باعث ایجاد یک موج نگرانی در جامعه شد. اما اکنون اخبار کمتری از این بازار منتشر می شود و به نظر می رسد، بازار خودرو دچار رکود کم سابقه ای شده و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مردم نسبت به نوسانات بازار خودرو همچون بازارهای دیگر همچون طلا و ارز بی تفاوت شده اند.

 بازار در ثبات نیست اما خرید و فروش انجام نمی‌شود

یاور رضایی، کارشناس صنعت خودرو معتقد است که داستان نوسانات قیمت خودرو در بازارهای ایران به دهه شصت باز می گردد و هشت سال دفاع مقدس، نقطه عطفی در تاریخ صنعت خودروی ایران بود زیرا در این برهه از تاریخ، تولید و واردات خودرو به صورت کامل متوقف شده و شرایط جنگی اجازه نمی داد صنایع کشور تلاشی برای ساخت خودروهای داخلی کنند، از این رو خرید یک خودروی صفر کیلومتر اقدامی بسیار دشواری بود و استارت رانت خواری در این بازار از آن زمان زده شد.

وی که در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا سخن می‌گوید، در تشریح وضعیت کنونی صنعت خودروی ایران اظهار می‌کند: صنایع خودروسازی ایران اکنون در بهترین حالت از روند فروش خود قرار دارد و به رغم نا ایمن بودن اغلب خودروهای داخلی، آنها تا سال‌های متمادی ثبت سفارش  گرفته و از تعداد مشتریان خود مطمئن هستند. این در حالی است که میزان خسارات جانی و مالی ناشی از حوادث و تصادفات خودرو در جاده های کشور به صورت روز افزون بالا می رود و تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی برای مردم به دنبال دارد.

رضایی اضافه می کند: علت افزایش چشمگیر نرخ تورم در بازار خودرو و بالارفتن شدید قیمت کالاها در این بازار نسبت به سایر بازارها، بی توجهی تیم قبلی مدیریت وزارت صمت به قیمت گذاری خودرو بود و علت تداوم روند افزایشی نرخ خودرو با روی کارآمدن تیم جدید مدیریت این وزارتخانه، عادت کردن بازار خودرو به تاثیرپذیری از تحولات و تغییرات سیاسی و بین المللی بود.

وی ادامه می دهد: ثبات در بازار خودرو حاکم نشده و آرامشی که در آن دیده می شود حاصل بی تفاوتی مردم نسبت به آن است، زیرا بسیاری از مردمی که قصد خرید خودرو را داشتند، دیگر از خرید وسیله نقلیه نا امید شده اند.

اصلاح نرخ بنزین، قیمت خودرو را افزایش می‌دهد

رضایی تصریح می کند: باید توجه داشت که حجم فعالیت‌ها و وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار زیاد است و از این رو این چیدمان اداری، ساختار کارآمدی برای مدیریت قیمت گذاری و بازار های خرید و فروش دولتی نیست و بهتر است یک نهاد اختصاصی به بررسی و انتشار قیمت های جدید خودروهای داخلی بپردازد.

قابل ذکر است که بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا از وضعیت و میزان معاملات در بازار خودرو، این روزها کمتر کسی برای خرید وسیله نقلیه به بنگاه های خرید و فروش خودرو مراجعه می کند و کاهش تعداد پست های فروش خودرو در اپلیکیشن های خرید و فروش اینترنتی نیز حاکی از آن است که خریداران و فروشندگان خودرو دیگر انگیزه ای برای فعالیت ندارند و از بی ثباتی قیمت‌ها، ناامید شده اند.

بازار خودرو تعطیل است!

یک بنگاه دار خودرو که در خیابان شیخ صدوق شمالی اصفهان، فعالیت می کند، وضعیت کنونی بازار را این گونه تشریح می کند: تا پیش از ماه مهر امسال تعداد مشتریانی که برای خرید خودرو مراجعه می کردند، مناسب بود و میزان معاملات نیز در حدی بود که بنگاه داران قادر به پرداخت دستمزد کارگران خود بودند اما پس از مهرماه تعداد خریداران خودرو در بازار به شدت کاهش یافت و بسیاری از بنگاه داران خودرو مجبور شده اند کارگران روزمزد خود را تعدیل کنند.

وی اضافه می کند: خرید خودروهای لوکس به صورت کامل تعطیل شده و ماشین های لوکسی که در بنگاه های فروش اتومبیل قرار دارد، جنبه تزئینی پیدا کرده اند؛ در برخی از روزها هم برای خودروهای داخلی خریدارانی پیدا می شود اما آنها تنها به پرسیدن قیمت و مدل خودرو اکتفا می کنند و پای معامله نمی آیند؛ در حقیقت بازار تعطیل است.

اگر وزارت صمت کاری نکند، مجلس وارد عمل می‌شود

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش با اعتراض به وضعیت بازار خودرو، گفته بود که "بی‌ثباتی در بازار خودرو قابل قبول نبوده و در صورتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار اقدامی انجام ندهد مجلس وارد عمل می‌شود.

وی با وعده اینکه فراکسیون امید مجلس با دعوت از وزرای مربوط به صنعت خودرو، مشکلات این صنعت و بی ثباتی نرخ خودرو را پیگیری خواهد کرد، تاکید کرده بود، رسیدگی به این موضوع بدیهی است زیرا این وضعیت به هیچ وجه قابل قبول نیست. بی‌ثباتی در بازار خودرو و الزام مصرف کننده اصلی به پراخت پول اضافه، قابل قبول نبوده و انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار تصمیم جدی بگیرد در غیر این صورت ما مجبوریم در مجلس اقدام کنیم."

سردرگمی بازار خودرو میان رکود و رونق

حمیدرضا قندی، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان درباره وضعیت کنونی معاملات خودرو در بازار به خبرنگار ایمنا می گوید: بازار خودرو در کنترل فروشندگان و خریداران آن نیست بلکه این شرکت های خودروسازی داخلی هستند که دست به تغییر دلخواه قیمت خودرو در بازار می زنند.

وی اضافه می کند: بیش از یک ماه است که قیمت انواع مدل‌های خودرو شرکت‌های خودروسازی داخلی همچون ایران خودرو و سایپا، افزایش پنج تا ۱۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و از هفته گذشته روند ثبات قیمت خودرو در بازار آغاز شده است. 

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان ادامه می‌دهد: ثبت سفارشات جدید برای تحویل خودرو در سال جاری در حالی از سوی شرکت های ایران خودرو سایپا صورت می گیرد که هنوز تعداد زیادی از خودروهای پیش فروش شده در سال ۹۷ تحویل خریداران نشده است.

قندی تصریح می کند: بسیاری از خودروهایی که اکنون از سوی خودروسازان تحویل خریداران می شود، با کسری قطعات همراه است. نمایشگاه داران خودرو در استان اصفهان، تنها امانت فروش خودروهای مردم هستند و به رغم اینکه بر اساس قانون نمایندگی های ایران خودرو و سایپا موظف هستند، خودروها را در اختیار بنگاه‌های فروش اتومبیل بگذارند، آنها به صورت خودسرانه اقدام به خرید و فروش خودرو می کنند و به یک بنگاه اتومبیل تبدیل شده اند.

وی با اشاره به فعالیت سایت‌های اینترنتی خرید و فروش اتومبیل در کشور، ادامه می دهد: پس از بسته شدن سایت های خرید و فروش خودرو در شهریورماه بازار کاهشی شد و این روند در آن ادامه داشت، اما پس از باز شدن مجدد سایت‌های خرید و فروش خودرو، قیمت‌ها مجددا افزایشی شد؛ در حقیقت سایت‌ها ایجادکننده التهاب در بازار خودرو هستند و قیمت گذاری غیر اصولی در آنها موجب افزایش نرخ خودرو شده است.

قندی اضافه می کند: خودرو در معاملات کنونی بازار بر اساس قیمت روز، خرید و فروش می شود و به نظر می رسد بازار آرامش بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است زیرا افزایش قیمت محسوسی در بازار اتفاق نیافتده است.

وی تصریح کرد: بهتر بگویم؛ بازار خرید و فروش خودرو وضعیتی بین رکود و رونق دارد.

گزارش از: سپهر زارع- خبرنگار ایمنا

کد خبر 396933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.