شورای شهر و سوزاندن اجساد در دانشگاه علوم پزشکی

در هفته‌ای که گذشت خبری درباره سوزاندن اجساد در دانشگاه علوم پزشکی تهران در فضای مجازی منتشر شد که اعضای شورای شهر به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساکنین حوالی دانشگاه تهران با ارسال نامه‌ای به محیط زیست به دلیل بوی نامطبوع، خواستار توقف سوزاندن اجساد در محوطه دانشگاه علوم پزشکی شدند.

در مقابل محیط زیست نیز به رسانه‌ها گفت که موضوع هیچ ارتباطی با این سازمان ندارد و بحث بوی بد در منطقه نیز مربوط به شهرداری می‌شود.

همین امر سبب شد تا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران واکنش نشان دهد؛ وی گفت: در جلسه کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر این موضوع مطرح شده و اعضای شورا به این نتیجه رسیده‌اند که مشکل در ارتباط با شهرداری نیست و دانشگاه علوم پزشکی تهران باید پاسخ‌گو باشد.

معاون اداری و مالی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اما، وجود بوی نامطبوع را تایید کرد و ماجرا را مربوط به سوزاندن حیوانات ریزجسه مانند موش دانست.

فردین عمیدی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال ۸۹ کوره‌ای که توسط یک شرکت آمریکایی بر اساس آخرین تکنولوژی روز ساخته شده بود را خریداری کرد و از این سال به بعد اجساد تمامی حیوانات در پردیس و حتی دانشکده‌های دیگر در این کوره سوزانده می‌شوند. اغلب این اجساد متعلق به حیوانات کوچک نظیر موش می‌باشند که با قرار گرفتن در داخل کوره به پودر تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه اقدام دانشگاه در سوزاندن اجساد حیوانات آزمایشگاهی کاملا مطابق استانداردهای روز دنیا انجام می‌گیرد و سازمان محیط زیست نیز استاندارد بودن آن را تایید کرده است، تصریح کرد: کوره سوزاندن اجساد در هر هفته نیم ساعت روش می‌شود و این حفره می‌تواند ۵۰ کیلو جسد حیوانات را به ۳۰۰ گرم خاکستر تبدیل کند.

با این حال ورای اصل ماجرا، ناهید خداکرمی، دیگر عضو شورای شهر تهران ارتباط این موضوع را با مخالفت عده با طرح توسعه دانشگاه‌ها مرتبط دانست و افزود: این افراد چنین مسأله غیر واقعی را مطرح کرده‌اند وگرنه زمانی که بررسی آزمایشگاهی نیاز باشد از سوزاندان موش‌های بیمار آن هم نه از همه موش‌ها استفاده می‌شود و حتی شنیده شده این موضوع فقط در برخی از روزهای جمعه صورت می‌گیرد.

مردم محلی نیز می‌گویند: دقیقا از زمانی که اهالی به طرح توسعه دانشگاه اعتراض کرده‌اند این بو احساس می‌شود. فکر می‌کنیم یکی از سناریوهای دانشگاه تهران بوده تا مردم از خواسته خود برای زندگی در محدوده دست بکشند.

اصفهان؛ تعیین تکلیف صندلی سیزدهم با نامه فرمانداری

پس از آنکه حکم قطعی مهدی مقدری عضو شورای شهر اصفهان اعلام و وی از حضور در شورا منع شد، با تصمیم فرمانداری باید تکلیف نفر سیزدهم شورای شهر مشخص می‌شد.

تلاش‌ها برای بازگرداندن مقدری نتیجه نداد و همین امر سبب شد تا فرماندار اصفهان در نامه‌ای رضا امینی رئیس دوره قبل شورای شهر اصفهان را به عنوان عضو علی‌البدل به این شورا دعوت کند.

طبق قانون، فردی که بیشترین رای را در انتخابات شورای شهر داشته باید به عنوان جانشین مقدری در جلسات شورای شهر اصفهان حضور پیدا کند و با توجه به انصراف عباس مقتدایی به دلیل کاندیدا شدن در مجلس شورای اسلامی، پس از وی، امینی که بیشترین رای را دارد، از این پس در جلسات شورای شهر اصفهان حضور پیدا خواهد کرد.

گرگان؛ تذکر جدی فرمانداری به شورا

غیبت برخی از اعضای شورای شهر گرگان در جلسه شورا و به حدنصاب نرسیدن حضور حداقل دو سوم اعضاء در جلسه در هفته‌های گذشته باعث تشکیل نشدن جلساتی شده که به گفته‌ی رئیس شورای شهر گرگان بیش از ۴۰ لایحه در دستور کار داشته است.

همین موضوع باعث شد تا فرماندار گرگان با دعوت از اعضای شورای شهر به فرمانداری، با آنان گفتگو کرد.

محمد حمیدی در این دیدار گفت: با توجه به حجم بالای فعالیت شهرداری گرگان، زیبنده نیست لوایح شهرداری به موقع توسط اعضای شورا تصمیم گیری نشود و جلسات به تأخیر افتد.

فرماندار گرگان اضافه کرد: هرگونه اظهارنظر تنش‌زا و ابهام آمیز در جلسات غیرعلنی شورا باید محفوظ بوده و نباید از طریق فضای مجازی به بیرون انتشار یابد و باعث ایجاد فضای بدبینی اعضای شورا نسبت به هم شود.

حمیدی با تذکر جدی به اعضای شورا، گفت: قانونگذار در جهت عدم حضور در جلسات شورا این اجازه را به وزارت کشور و به تبع آن فرماندار داده است که در صورت تکرار این موارد اقدامات قانونی مورد نیاز را انجام دهد.

شیراز؛ ایراد فرمانداری به دو سال کار شورا

سولماز دهقانی، منشی اول و عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز، در یکصد و نهمین نشست این شورا در مورد ایراد فرمانداری این شهرستان به مصوبه ساماندهی دکل‌های مخابراتی شیراز، گفت: در نامه فرمانداری شیراز آمده است که اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس به مصوبه ساماندهی دکل های مخابراتی شیراز ایراد گرفته و تصمیم گیری در این رابطه را مغایر با اختیارات شورای شهر می‌داند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز نیز در این رابطه گفت: این لایحه نزدیک به دو سال در شهرداری شیراز در حال تدوین بوده و برای تصویب آن نشست‌های زیادی با ذینفعان در شورای شهر برگزار شده است.

علی ناصری افزود: نصب بی قانون دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی در شیراز سبب نازیبایی چشم‌انداز این کلانشهر شده است از این رو ساماندهی و زیباسازی منظر شهری در صلاحیت شهرداری است.

وی ایراد فرمانداری را وارد ندانست و ورود شورای شهر به این موضوع را حق شورا قلمداد کرد.

ناصری اظهار کرد: مشخص نیست که به چه دلیلی با این موضوع مخالفت شده و باید گفت که این نوع رویکرد امکان دفاع شورا از حقوق مردم را فراهم نمی‌سازد.

در نهایت، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، پیرامون ایراد فرمانداری این شهرستان در خصوص مصوبه آیین‌نامه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های مخابراتی در شهر شیراز، موضوع را برای بررسی مجدد به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا ارجاع دادند.

محکومیت‌های قضایی در ایستگاه رودهن و بوئین زهرا

به گفته حجت‌الاسلام تقیان، رئیس حوزه قضایی بخش رودهن، در راستای رسیدگی به پرونده تخلفات شهرداری و شورای شهر رودهن، از بازداشت رئیس شورای این شهر به اتهام دریافت رشوه خبر داد.

از طرف دیگر حسین حسین خانی رئیس شورای شهر بوئین زهرا درخصوص شایعات مبنی بر سلب عضویت یکی از اعضای شورای این شهر اظهار کرد: این شایعه را تکذیب می کنم زیرا ابلاغیه‌ای بابت سلب هیچ یک از اعضا به دست ما نرسیده و برای هیچ یک از اعضای شورا شهر در هیچ دادگاهی هیچ پرونده‌ای تشکیل نشده است


کوتاه از شورا:

محسن ملکی عضو پیشین شورای شهر کرمانشاه به علت اصابت گلوله مجروح و در بیمارستان امام حسین (ع) این شهر به‌علت شدت جراحات درگذشت.

فرشاد نگین تاجی، دبیر شورای شهر یاسوج: متاسفانه شهردار یاسوج در حد و اندازه سمت خود نیست و پیشنهاد می‌کنم که خود وی به شعور مردم احترام بگذارد و استعفا دهد.

حسین قراباغی، رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان: متأسفانه اجلاس راه ابریشم هیچگونه پیوست اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای شهر همدان نداشت و به دلیل بی برنامگی‌ها نیمی از سالن خالی بود؛ برای برگزاری این اجلاس ۵۰۰ میلیون تومان تصویب کردیم اما بندرعباس بدون هیچ هزینه‌ای از سوی یونسکو به عنوان "شهر خلاق" در حوزه صنایع‌دستی شناخته شد.

مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها: شورای عالی با اینکه در قانون به عنوان مجلس دوم قلمداد شده اما محل استقرار دائم ندارد؛ وزیر راه و شهرسازی قول داد زمین لازم در تهران برای شورای عالی استان‌ها و در سایر استان‌ها برای شورای استان‌ها در اختیار گذاشته شود و ساختمان‌های دائمی شوراها بنا شود.

رحیم کعب عمیر عضو شورای شهر اهواز: شهرداری اهواز در خصوص کارت الکترونیکی اقدام جدیدی انجام داده است که در کشور منحصربه‌فرد است و سیستم جدیدی وارد کار شده است که کارت‌ها قابلیت استفاده در مترو و تاکسیرانی را دارند.

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران: زیست شبانه در کمیسیون‌ها در حال بررسی است و قرار است طرح نهایی آن پایان آبان به شورای شهر ارسال شود؛ فرمانداری اگر موافق طرح زیست شبانه نباشد هم باید دلایل خود را مطرح کند،‌ اما فکر نمی‌کنم مشکلی باشد و آنها نیز موافقت می‌کنند. 

محمدباقر بهشتی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز: شهرداری تبریز از ابتدا هیچ برنامه پنج ساله‌ای نداشت برای همین اقدام به تدوین سند چشم انداز ۱۲ ساله و تهیه برنامه پنج ساله شهرداری کردیم که در ۱۴۴ ماده تقدیم شورای شهر خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جاسم موسی‌پور، عضو شورای شهر اهواز: در جلسات ما نه شهردار، نه قائم مقام و نه هیچ یک از معاونین وی حضور دارد اما در کلانشهرهای دیگر هر هفته خود شهردار حضور دارد. هنگامی که جلسه هماهنگی نداشته باشیم سوءتفاهم پیش می‌آید و انگار برای خودمان صحبت می‌کنیم. ما حتی جلسه غیررسمی هم با شهردار نداریم.

شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز: شهروندان از موضوع آسفالت معابر شاکی بودند که در این راستا طبق برنامه ریزی های انجام گرفته، هم اکنون هشت فینیشر در سطح شهر تبریز مشغول آسفالت ریزی معابر و خیابان ها است که این فعالیت اغلب در ساعات پایانی شب انجام می‌شود تا خللی در تردد شهروندان ایجاد نشود.

محمدابراهیم جرجانی، رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و زیست شهری شورای شهر گرگان: کسبه خیابان پاسرو نسبت به احداث "خیابان غذا" در این منطقه و تبعات پس از آن نگرانند.

کد خبر 396930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.