"اشتغالزایی و مسکن" اولویت دو وزارتخانه دولت

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها برنامه‌ریزی دو وزارتخانه راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اجرای دو ابر پروژه ساخت مسکن ملی و اشتغالزایی جوانان با ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار پستی در فضای مجازی و با بیان اینکه اشتغالزایی یکی از الویت‌های اصلی دولت در مقطع فعلی است، از اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی خبر داد. همچنین مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی نیز در پیام‌هایی جداگانه مراحل ساخت مسکن در کشور را اطلاع رسانی کردند.

دیگر اخبار مهم اقتصادی به شرح زیر است:

** محمد اسلامی سیاست های وزارت راه و شهرسازی در راستای تقویت ظهور بخش خصوصی در توسعه مدرن مسکن، شهر و حمل و نقل را ابلاغ کرد.

** معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی آخرین وضعیت واحدهای مسکونی مهر باقیمانده در سراسر کشور را اعلام کرد و گفت: در مجموع حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده که از این تعداد خدمات زیربنایی ۱۲۲ هزار واحد به اتمام رسیده همچنین عملیات فیزیکی ساخت ۸۰ هزار واحد نیز در دست انجام است.

** معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح جزئیات ثبت نام طرح اقدام ملی تولید مسکن با اشاره به اینکه ثبت نامه این طرح مرحله ای است، گفت: در طرح اقدام ملی مسکن، امکان خرید و فروش این سهم از سوی متقاضیان واجد شرایط وجود ندارد.

** وزیرصمت در دیدار رییس و اعضای گروه دوستی ایران و پاکستان با تاکید بر تداوم مذاکره برای تقویت روابط تجاری با پاکستان، گفت: دیپلماسی تجاری با همسایگان یک دیپلماسی آشکار برای اعتمادسازی است.

** قائم‌ مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: با توجه به زیرساخت‌های مناسبی که هم اکنون در شهرک‌های صنعتی وجود دارد، گسترش خدمات و برنامه‌های تجاری در این شهرک‌ها ضروری است.

** معاون وزیر صمت گفت: ذخیره قطعی معادن کشور بین ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تن است که سالانه افزون بر ۳۵ تا ۴۰ میلیون تن استخراج می شود.

** وزیر نیرو گفت: آب مورد نیاز تعدادی از استان‌های منطقه فلات مرکزی و مصارف بلندمدت به‌ویژه در بخش صنعت از آب دریا تامین خواهد شد.

** وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تنها راه مبارزه اصولی با فساد، شفافیت و ایجاد اتاق شیشه‌ای، الکترونیکی کردن فرآیندها و شکل‌گیری اقتصاد هوشمند است، گفت: گلوگاه‌های فساد باید شناسایی و فاسدان به نحوی مجازات شوند که عبرت سایرین باشند.

** معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه وظایف و مأموریت‌های استان‌ها در بودجه سال ۱۳۹۹ کشور افزایش می‌یابد، گفت: سال اول بودجه برای تصویب است و سال دوم برای اطلاع و از سال دوم وضعیت به‌گونه‌ای خواهد بود که پایه‌ای برای سال‌های بعد باشد.

** رئیس بانک مرکزی گفت: بیش از ۳۰ بانک، فعال سازی رمز پویا را شروع کرده اند اما به دلیل هوشمند نبودن خیلی از موبایل‌ها، اجباری کردن استفاده از رمز پویا در حال حاضر و تا ابتدای دی‌ماه مقدور نیست.

** رئیس کل بانک مرکزی گفت: رشد واحد های صنعتی بورسی که ۵۰ درصد صنایع را تشکیل می دهند، در ادامه روند ماه قبل، در مهرماه نیز نسبت به شهریور ۱،۸ درصد رشد مثبت داشته اند، که به علت هم راستا بودن با روند کل صنعت، می تواند موید تداوم رشد غیر نفتی کشور باشد.

** رییس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی با اقتدار به عنوان بازارساز در بازار ارز حضور فعال دارد. مجدداً تأکید می کنم که ارز ابزار مناسبی برای سرمایه گذاری نیست و ریسک های جدی خود را دارد.

** وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از گام تلخ بعدی برای کلاهبرداران ارزش افزوده خبر داد و گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار شکایت مردم از خدمات ارزش افزوده پیامکی، در حد رکورد گینس است.

** کلیات طرح گواهی اعتبار مولد (گام) که با هدف ابزارسازی برای تأمین اعتبار واحدهای تولیدی در قالب زنجیره تأمین از سوی بانک مرکزی پیشنهاد شده است، عصر دیروز در شورای پول و اعتبار مورد تایید قرار گرفت.

** معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: طرح‌های هادی روستایی از ۹۳۵ روستای استان اصفهان، در ۷۰۵ روستا اجرا شده است.

** هفتمین کنفرانس جهانی ایستگاه‌های آینده با همکاری اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) روزهای ۲۰ تا ۲۲ آبان‌ماه امسال برای اولین بار در ایران (تهران) برگزار شد.

** رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: امروز حدود ۴۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد. اگر تا قبل از این تنها دانشگاه‌ها و وزارت علوم برای پیوند دانشگاه و صنعت تلاش می‌کردند، امروزه شرکت‌های دانش بنیان تلاش دارند نوآوری‌ها را وارد صنعت کنند.

** قیمت طلا در هفته منتهی به ۱۷ آبان با افت ۳.۲ درصدی همراه شد تا بیشترین کاهش در دو سال اخیر را ثبت کند.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، افزایش چشمگیر شاخص سهام آمریکا، بهره اوراق قرضه و ارزش دلار آمریکا مهمترین عوامل کاهش قیمت طلا در روزهای گذشته به شمار می‌رود. از سوی دیگر گمانه زنی ها درباره توافق تجاری موقت بین آمریکا و چین نیز موجب شد تا تقاضا برای طلا با کاهش مواجه شود.

جف رایت تحلیلگر ارشد موسسه GoldMining در این مورد گفت: سرمایه گذاران بین المللی هنوز پیش بینی می کنند که قیمت جهانی طلا روندی نزولی داشته باشد. قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه هفته گذشته به کمتر از ۱۴۵۹ دلار رسید.

** دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور گفت: با موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی و همراهی بیمه مرکزی اطلاعات بیمه شخص ثالث طبق مصوبه و شرایط ‎کارگروه‌ تعامل‌پذیری در اختیار کسب و کار های مرتبط با خودرو (بیمه،خرید و فروش و حمل و نقل) قرار خواهد گرفت.

** مدیرکل دفتر آلودگی‌های دریایی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها با اعلام کاهش حجم لکۀ نفتی و دور شدن آن از محدوده آب‌های کیش، گفت: علت‌یابی ایجاد این لکۀ نفتی، جهت شناسایی منبع و نیز ارزیابی خسارت احتمالی محیط زیستی، هم اکنون توسط کارشناسان در حال انجام است.

** روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، مقدار خرید تضمینی دانه روغنی سویا در چهار استان کشور را بیش از هشت هزار و ۱۷۵ تن اعلام کرد.

** مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: امسال بیش از ۲۵۰ هزار تن سیب از باغات استان برداشت شده، که تقریبا ۲۳۰ هزار تن از آن مربوط به شهرستان سمیرم و ۲۰ هزار تن مربوط به سایر شهرستان‌ها است.

** رئیس سازمان فضایی و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از فعال سازی سرویس تهیه نقشه سریع برنامه کوپرنیک آژانس فضایی اروپا برای ایران خبر داد.

** کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سطح زیر کشت زرشک در استان اصفهان ۲۰ هکتار است که از این میزان بیشترین سطح را شهرستان برخوار به خود اختصاص داده است.

** مدیرعامل شاتل موبایل انتخاب روش USSD را برای فعال کردن رمز پویای بانکی پیشنهاد کرد.

** نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در توییتی نوشت: ناکارآمدی و غیرقابل اتکا بودن زنجیره تامین و نظام توزیع هنوز در بسیاری از حوزه های اقتصاد ایران، چشم به راه کارآفرینان تازه نفس است.

** یک عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: به نظر می‌رسد نرخ فعلی دلار منطقی باشد، هرچند می‌تواند از این ارقام نیز پایین‌تر شود.

** کارشناس گندم مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: طبق پیش بینی های این سازمان، کشت گندم در سال زراعی ‌جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، برای سال آینده نیز به دلیل وجود خشکسالی نمی‌توان افزایش یا کاهش این محصول را پیش‌بینی کرد.

** معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۹۰ درصد تولید و سطح زیرکشت زعفران جهان متعلق به ایران است.

** مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: این استان در ۶۰ سال گذشته نزدیک به ۱۲ میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی داشته است.

** نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: فشار مضاعف در شرایط ‎تحریم به بنگاه‌های اقتصادی که با ظرفیت خیلی کمتر از حد خود کار می‌کنند، نتیجه‌ای جز تعطیلی آن‌ها نخواهد داشت

** معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از استقرار پایگاه صادراتی و نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان در کیش خبر داد و گفت: این کار با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام می‌شود.

** معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: خروجی سد زاینده رود از بامداد فردا ۲۱ آبان ماه به مدت ۲۰ روز برای کشت بهنگام پاییزه کشاورزان غرب و شرق استان اصفهان افزایش می یابد.

** مدیرجهادکشاورزی گلپایگان با بیان اینکه امسال در ۱۱۰ هکتارکلزار کشت شد، گفت: ۲۰ درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور از طریق کشت دانه‌های روغنی و ۸۰ درصد از طریق واردات تأمین می‌شود.

** رئیس سازمان صمت استان سمنان با بیان اینکه یکصد کارگاه قالیبافی در سطح استان سمنان فعالیت می‌کنند، گفت: در شش ماهه ابتدایی سال جاری افزون بر یک هزار و۲۰۰ مورد بازرسی از قالیبافان و حرفه‌های مرتبط بیمه شده استان سمنان صورت پذیرفته است.

** در هفته‌ای که گذشت رویدادهای اقتصادی بسیاری در کلانشهرهای کشور به وقوع پیوست که از این میان آغاز معاملات اوراق مشارکت شهرداری شیراز در بورس اوراق بهادار تهران و همچنین اعلام خبر افزایش ۳۰ درصدی درآمدهای پایدار شهری در شهرداری تهران را می توان به عنوان مهمترین اعلام کرد.

** سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از مصوبه این کمیسیون برای واگذاری‌ خودروسازی‌ها تا سقف اصل ۴۴ خبر داد.

** مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: روند پلاک کوبی و هویت گذاری دام های سبک و سنگین استان که از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

** رئیس بخش فنی و مهندسی شرکت آبفای گلپایگان گفت: در راستای اقدامات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، طرح شبکه آب شرب پایدار برخی مناطق شهر گلپایگان با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان اجرا می‌شود

** مدیرکل گمرکات استان اصفهان ارزش بسته‌های ورودی و خروجی گمرک امانات پستی اصفهان در هفت ماهه ۱۳۹۸ را ۵۶ میلیارد و ۷۸۸ میلیون ریال اعلام کرد.

** معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: اقتصاد نفتی به نوآوری کمک نکرده بلکه مانع گسترش آن شده است. در این میان اتفاقات سیاسی البته به فضای نوآوری کمک کرده است.

** عضو سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی استان اصفهان گفت: صنعت ساخت و ساز یک ژنراتور بزرگ تولید شغل‌ها و یک جزء مهم از تولید ناخالص داخلی است و استفاده از فناوری‌های نوین در آن امری ضروری است.

** اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در توییتی از نحوه قیمت گذاری برای انرژی مورد نیاز صنعت ماینینگ توسط دولت انتقاد کرده است.

** پایگاه خبری اتاق ایران با انتشار خبری نوشت: نتایج یک مطالعه درباره تأثیر فساد بر نرخ رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد که فساد به‌طور عمومی هزینه راه‌اندازی کسب‌وکارها را افزایش می‌دهد.

** یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق ایران گفت: اگر شاخص ادراک فساد در کشور یک نمره کاهش یابد، رشد اقتصادی ۱.۷ درصد افزایش می‌یابد و این امر بیانگر تاثیر سالم‌سازی فضای اداری بر بهبود فضای کسب و کار کشور است.

** نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بدون استقلال بانک مرکزی، هیچ ابزار مدرنی گره از کار فروبسته اقتصاد کلان ‎ایران نخواهد گشود.

** معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: به دنبال توانمندسازی تشکل‌های صنفی هستیم به نحوی که تشکل‌های صنفی باید وابستگی خود را از دولت قطع کنند و با ایجاد کمیته‌های تخصصی مشکلات صنف خود را به استانداری ابلاغ کنند تا این موارد منعکس شود.

** مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: در بخش شهری ۹۹ درصد و در بخش روستایی ۹۵ درصد مردم استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

** براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید داروی انسانی در شش ماه نخست سال ۳۰.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

** مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: استان اصفهان ۷۰ شهرک صنعتی دایر، هشت شهرک صنعتی خصوصی و هشت شهرک در دست احداث بیشترین آمار شهرک‌های صنعتی کشور را دارد.

** معاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: ۱۴ درصد مساحت کل به شهرک‌های صنعتی اختصاص دارد از کل این واحدهای صنعتی ۱۳.۷ درصد واحدها به بهره‌برداری رسیده است.

** مدیر اداره برق گلپایگان گفت: امسال مصرف برق شهرستان گلپایگان ۱۶۹ هزار و ۵۴۳ مگاوات ساعت بوده که نسبت به سال گذشته ۱۱.۶ درصد کاهش مصرف برق داشته است.

** بر اساس آخرین گزارشات منتشر شده، آمارهای رسمی نشان می‌دهد بانک مرکزی ترکیه بزرگترین خریدار طلای جهان در سه ماه سوم ۲۰۱۹ میلادی بوده است.

** مدیر کل اداره راه آهن منطقه اصفهان با بیان پروژه توسعه ۳۰۰ کیلومتری راه آهن در دست اقدام است، گفت: این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بر اساس ترافیک ریلی منطقه پس از انجام این پروژه، تعداد قطار های مسافربری منطقه اصفهان افزایش پیدا خواهد کرد.

** مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: شش کیلوگرم خاویار در مهرماه امسال از مزارع پرورش و تولید ماهیان خاویاری استان اصفهان استخراج شده است.

** مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران منطقه اصفهان از مصرف روزانه، شش تا ۶.۵ میلیون لیتر بنزین در استان اصفهان خبر داد.

** سخنگوی صنعت برق با اشاره به نهایی شدن مقررات تامین برق مراکز استخراج رمز ارز، گفت: قیمت برق این مراکز معادل متوسط نرخ برق صادراتی خواهد بود؛ براین اساس ۹۶۵ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت تعیین شده است.

** مدیر آبفا گلپایگان گفت: آب تصفیه خانه شهرستان گلپایگان کاملا سالم و بهداشتی است و از آن سه شهر گلپایگان، گوگد و گلشهر و ۱۲ روستا و برخی روستاهای کنار رودخانه این شهرستان بهره‌مند شده‌اند.

** رئیس فرودگاه سهند از برقراری مجدد پروازهای سهند- تهران و بالعکس از فرودگاه سهند خبر داد.

کد خبر 396866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.