ارتباط ارزش سهام ۷۰ درصد شرکت‌های بورس تهران با قیمت کالاهای جهانی

یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس بررسی اطلاعات منتشر شده از گزارش‌های فصلی تعدادی از شرکت‌های بزرگ جهانی، این شرکت‌ها با کاهش نرخ کالاهای جهانی زیان ده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ولید هلالات در نشست "تحلیل بورس اوراق بهادار در سال ۹۸ و چشم انداز آینده آن" که در اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: ارزش سهام حدود ۷۰ درصد از شرکت‌های موجود در بورس تهران، به طور مستقیم با قیمت کالای جهانی در ارتباط است. بنابراین شاخص کل بازار بورس و فرابورس وابستگی بسیاری با قیمت کالاهای جهانی دارد.

وی افزود: در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده فولاد در جهان در زیان به سر می‌برد. بنابراین چنین شرکتی نمی‌تواند در بازار رقابتی، طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرا یا کالاهای خود را به دیگر نقاط جهان صادر کند بنابراین این شرکت تضعیف می‌شود و مجبور است برخی از واحدهای زیان‌ده خود را تعطیل یا کم فعالیت کند. این اقدامی است که می‌تواند باعث جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت محصولات جهانی و یا حتی افزایش آن‌ها شود.

هلالات اضافه کرد: برخی شرکت‌های جهانی به طور مستقیم به قیمت کالاهای جهانی مرتبط است مانند "آرسلوربیتال" که بزرگترین شرکت تولیدکننده فولاد در جهان است و در لوکزامبورک فعالیت می‌کند. این شرکت سالانه ۹۷ میلیون تن فولاد تولید می‌کند، ۲۰۹ هزار نفر پرسنل دارد و  نسبت P/E (نسبت قیمت به درآمد) آن حدود پنج است. آرسلوربیتال مطابق آخرین گزارش فصلی خود اعلام زیان کرده است. که برای ایران خبر خوبی محسوب می‌شود زیرا این شرکت مجبور به کاهش تولیدات خود است.

این کارشناس بورس ادامه داد: گزارش یکی از بزرگ‌ترین فولادسازی‌های ژاپنی نیز خبر از زیان این شرکت در آخرین گزارش فصلی خود را دارد. همچنین شرکت "تاتا استیل" که یک شرکت فولادی هندی با نسبت P/E پنج است نیز با کاهش سودآوری نسبت به فصل قبلی خود مواجه شده است.

وی گفت: در چین نیز قیمت تمام شده فولاد حدود ۴۰۰ دلار است که در مقایسه با این مقدار در ایران (حدود ۳۶۰ دلار) ۴۰ دلار بالاتر است،  بنابراین باعث می‌شود شرکت‌های چینی نیز نتوانند به بازار جهانی ورود و عرضه‌های سنگین داشته باشند. شرکت فری پورت مک موران (Freeport-McMoRan) نیز شرکت فعالی در حوزه مس و طلا باP/E حدود پنج است. این شرکت نیز طبق آخرین گزارش فصلی خود به ۷۵ میلیون دلار زیان اشاره کرده است.

هلالات با اشاره به اینکه در ایران بیشترین ارزش گروه‌های بورسی متعلق به شرکت‌های سرمایه گذاری با ۲۲ درصد سهم بازار است که در نهایت رابطه ارزش و سود و زیان شرکت‌های بورسی را با قیمت کامودیتی‌های جهانی نشان می‌دهد. افزایش نرخ دلار آزاد یا نیمایی می‌تواند بر قیمت‌ها، شاخص کل و حتی بازده بورس کالا نیز اثر بگذارد.

وی با اشاره به مقایسه دوره‌های مختلف رکود یا رونق بورس به دنبال اندک نزول یا صعود در بازار، این مورد را اشتباه توصیف کرد و گفت: در سال جاری میلادی بیشترین میزان کاهش کامودیتی‌های جهانی را شاهد بودیم. در سال ۲۰۰۹ میلادی که  معادل با سال‌های ۸۷ و ۸۸ شمسی می‌شود یک افت سنگین در بورس را شاهد بودیم زیرا با افزایش متناسب با تغییر قیمت کالاهای جهانی شاخص کل بازار بورس ایران نیز تغییر می‌کرد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت‌های جهانی به حدی افت پیدا کرده که دیگر جایی برای کاهش بیشتر ندارد اما با این حال بدترین چیز برای بورس وجود سردرگمی و ابهام برای معامله گران است. در حال حاضر بورس ایران نسبت به اخبار و اتفاقات منفی ایزوله شده است. البته دلیل این مسئله تفکر عموم مردم ایران است؛ زمانی که دلار ثابت است شرایط را خوب و زمانی که دلار افزایش یابد اما سایر قیمت‌ها پایین باشد شرایط را نامناسب توصیف می‌کنند.

این تحلیلگر بورس اضافه کرد: دلار ۱۱ هزار تومانی امروز پیام آرامش برای مردم ایران دارد. افزایش نرخ دلار از ۱۱ به ۱۳ هزار تومان برای مردم بیشتر از حضور ۱۶ ناو در خلیج فارس نگران کننده است. در نهایت بررسی شرایط اقتصادی و سیاسی امروز و سال‌های گذشته نشان از تفاوت الگوها دارد بنابراین نباید منتظر افت‌های گذشته بود. به طور مثال میانگین P/E بازار بورس ایران همیشه حدود پنج بوده است و اکنون نیز در همین محدوده قرار دارد بنابراین در چنین شرایطی نباید انتظار روند نزولی مانند آنچه در سال‌های گذشته مشاهده شد را داشته باشیم.

۹۵ درصد فعالان  بازارها استراتژی‌های مکتوب برای معامله ندارند

هلالات با اشاره به لزوم وجود استراتژی معاملاتی اظهار کرد: در کل بازارها و نه تنها ایران، فقط پنج درصد مردم استراتژی های نوشته شده دارند. هر کدام از استراتژی‌های معاملاتی یک دوره مصرف دارند و پس از مدتی باید تغییر کند. با این وجود ۹۵ درصد مردم فعال در بازارها یا استراتژی معاملاتی ندارند و یا این استراتژی نوشته شده نیست.

این کارشناس افزود: اکنون افرادی در سراسر دنیا به دنبال این هستند که یک استراتژی معاملاتی را در قالب کدهای اجرایی نرم افزارها تهیه تا نرم افزار خود را به یک ماشین پول ساز تبدیل کنند اما این ایده همان‌قدر خام است که عده‌ای در یک دوره تصمیم گرفتند مس را به طلا تبدیل کنند؛ هیچ کیمیایی وجود ندارد، استراتژی‌ها باید پویا باشند.

وی با اشاره به تغییر رویه عملیاتی مردم در طول زمان اظهار کرد: در گذشته مردم نسبت به برخی از اخبار مانند خبر تحریم‌های جدید و یک درگیری نظامی مانند انهدام یک پهپاد به آن واکنش نشان داده و بازار بورس برای مدتی منفی می‌شد اما اکنون این رویه تقریبا وجود ندارد.

هلالات خاطرنشان کرد: یک استراتژی زمانی مفید است که قابل تکرار باشد مثلا خرید و فروش به توصیه دیگران یا شخص خاص را زمانی استراتژی تلقی می‌کنند که بتوان این فرآیند را تکرار کرد. عمل به استراتژی از نوشتن آن سخت تر است. به علاوه کارایی یک استراتژی را باید در یک دوره یکساله و مقایسه آن با دیگر بازارها سنجید.

وی افزود: اگر فرد بتواند در این دوره نمودار عملیاتی خود را بالاتر از نمودار شاخص‌ها نگه دارد می‌توان این استراتژی را موفق نامید. لازم نیست همیشه در بازار بورس سهامدار باشید اما لازم است همیشه بازار را رصد کرده و واکنش آن به انتشار اخبار مختلف را بررسی کنید. قضاوت کردن و بررسی بازار خارج از آن باعث می‌شود نسبت به آن واقع‌گراتر باشید. اگر مطابق با استراتژی خود سود کنید آن را اصطلاحا "سود خوب" می‌نامند در حالی که کسب سود بدون استراتژی و تحلیل را اصطلاحا "سود بد" می‌گویند.

این فعال و تحلیلگر بورس تاکید کرد: بهتر است در تهیه پرتفوی یا همان سبد سهام خود از خرید سهام‌های متعدد و بسیار پرهیز کنید زیرا تمرکز شما را از بین می‌برد؛ همچنین از تک سهم شدن در بازار نیز باید اجتناب کرد.

کد خبر 396840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.