۶۰۰ هزار میلیارد تومان زیان در دل بانک‌ها وجود دارد

یک کارشناس اقتصادی با اعلام وجود زیان ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی در دل بانک‌ها، این زیان را ناشی از نقدینگی و سودهای موهوم پرداختی توسط این بانک‌ها دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی عباد در در نشست "تحلیل بورس اوراق بهادار در سال ۹۸ و چشم انداز آینده آن" که در اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی اصفهان برگزار شد با بیان این که پیش بینی درآمدهای نفتی دولت در سال جاری محقق نشده است، اظهار کرد: از آنجا که دولت تنها در درآمدهای نفتی خود، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، در شرایط حاضر ناچار به استقراض از بانک مرکزی است.

وی با اشاره به صورت‌های مالی بانک سرمایه تصریح کرد: بدهی این بانک به بانک مرکزی در پایان سال ۹۷، بالغ بر ۱۵۶ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم به ۱۷۲ هزار میلیارد تومان در پایان خرداد ماه سال جاری و به ۱۱۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در انتهای تابستان رسید.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: درحال حاضر بانک‌ها در دل خود نزدیک ۶۰۰ هزار میلیارد تومان زیان دارند که ناشی از رشد نقدینگی و سود موهومی است که پرداخت کردند. در این شرایط در صورتی که دولت و بانک مرکزی تصمیم به تقبل فرضا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی را بگیرند، این مقدار بر پایه پولی کشور اضافه و بر اقتصاد ایران تاثیر گذار خواهد بود.

عباد درباره کنترل نرخ تبدیل دلار به ریال توسط بانک مرکزی گفت: با توجه به اینکه درآمدهای ارزی کشور کاهش یافته است، تقلیل نرخ ارز فعالیت دشواری بود، البته این اقدام درست نبود زیرا فنر قیمتی ارز را فشرده می‌کند. اما در عمل اصلی‌ترین عامل کاهش نرخ دلار و ثبات نسبی نرخ آن، کاهش تقاضای موثر و سرمایه‌ای آن بود، زیرا تقریبا این تقاضا به حد اشباع رسید. در حال حاضر حداقل ۲۵ میلیارد دلار اسکناس خانگی در کشور وجود دارد که البته این میزان به گزارش مجلس ۴۰ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: تغییرات نرخ ارز به‌ویژه دلار نیز در نهایت رخ خواهد زیرا دولت‌ها حدودا بیشتر از سه سال نمی‌توانند آن را کنترل کنند. واقعیت این است که تغییرات نقدینگی را می‌توان کنترل کرد اما تغییرات پول و تورم با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند و عکس العمل آنی به یکدیگر نشان می‌دهد. درحال حاضر چرخه افزایش نرخ ارز درحال تکمیل است و احتمال پایان ثبات ارز و افزایش آن زیاد است. همچنین تا پایان سال نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول به اقتصاد واریز خواهد شد که رقم خطرناکی است، این اتفاق در نهایت هم طول چرخه مذکور را کوتاه‌تر می‌کند و هم اثرات آن را تشدید می‌کند.

این کارشناس بورس اظهار کرد: بورس از ابتدای سال تاکنون به‌رغم فراز و نشیب‌های موجود بازده خوبی داشت. اولین خصلتی که می‌توان برای بورس اوراق بهادار پس از هشت ماه از سال جاری ذکر کرد رشد نامتقارن آن است که گزارش محور نیز نبود. البته دلیل این رویداد وجود ۱۳۰ هزار میلیارد شبه پولی بود که وارد بازار پول و بورس شد.

عباد درباره وضعیت بازار بورس تا انتهای سال جاری نیز گفت: به اعتقاد من پول هنوز از بازار خارج نشده است و شواهد نیز نشان از احتمال رشد بورس از اواخر آذرماه و اوایل دی ماه سال جاری دارد اما این رشد شرایطی مشابه ابتدای سال را طی خواهد کرد. اگر فرض کنیم دلار تا پایان سال تا ۱۳۵۰۰ تومان افزایش یابد، ارزش بازار نیز می‌تواند به ۱۵ میلیون میلیارد ریال و حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیارد دلار برسد.

ریسک‌های بورس ایران

وی درباره ریسک‌های بازار بورس ایران نیز گفت: سهام شرکت‌ها اگرچه ممکن است با یکدیگر ارتباطی نداشته باشند اما با یکدیگر همبستگی دارد. در حال حاضر یکی از ریسک‌های بازار نامتناسب بودن رشد و قیمت سهام شرکتی مانند فولاد مبارکه با شرکتی با تنها چند سوله است.

این تحلیلگر بورس اضافه کرد: یکی دیگر از خطراتی که می‌تواند اقتصاد ایران و به تبع آن بورس ایران را تهدید کند رویدادهای عراق است؛ اگر عراق نتواند ثبات خود را حفظ کند بخشی از درآمدهای ارزی ایران به خطر خواهد افتاد. در سال گذشته نزدیک ۱۰ میلیارد دلار ارز از طریق عراق به ایران وارد شد که حدود ۲۳ درصد از کل درآمد ارزی کشور در سال گذشته را تشکیل می‌داد. افزایش سود بانکی نیز می‌تواند برای بورس ایجاد خطر کند که در شرایط حاضر احتمال آن وجود ندارد.

کد خبر 396834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.