دانشگاه علمی کاربردی در کاهش بیکاری موثر بوده است

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: ۶۰ درصد آموزش این دانشگاه در محیط کار و به صورت عملی انجام می‌شود و تنها ۴۰ درصد آموزش در این دانشگاه به صورت نظری و تئوری است که بخش مهمی از مشکل بیکاری دانش آموختگان را حل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مختار جلالی جواران ظهر امروز (۵ شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک ایام ولادت پیامبر اکرم(ص)، اظهار کرد: دانشگاه‌های ایران در دو بخش آموزش‌های تخصصی و علمی اقدام می‌کنند و در بخش دیگر دانشگاه‌هایی نظیر علمی کاربردی هستند که ماموریت آنها در بخش مهارت افزایی و تربیت نیروی کارآفرین ماهر است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی، کاربردی نسل سوم دانشگاه‌هاست، افزود: نیاز وجود دانشگاه علمی کاربردی سه دهه پیش احساس و برای تشکیل آن اقدام شد در حالی که امروز دنیا به سمت نسل چهارم دانشگاه‌ها حرکت می‌کند.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه این دانشگاه تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموخته داشته است، تصریح کرد: همه این افراد توانسته اند در رشته‌های اقتصادی، فرهنگی و کشاورزی و صنعتی موثر واقع شوند و به اشتغال برسند.

وی در خصوص واگذاری یا جایگزین کردن واحدهای جدید گفت: از حدود بهمن ماه ۹۶ طی مصوبه‌ای مقرر شد برای مراکز دولتی منحل شده جایگزین انتخاب شود که مراحل آن تا شهریور ماه امسال نهایی شد و واحدها در حال انتقال به جایگزین‌هاست.

جلالی جواران با تاکید بر اینکه ماموریت دانشگاه علمی و کاربردی در دو بخش است، افزود: آموزش‌های رسمی که منتهی به مدرک می‌شود و آموزش‌های تک درسی و پودمانی که وظیفه افزایش مهارت دارد و در حال انجام است.

وی در خصوص رشته‌های این دانشگاه اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ رشته و گرایش در حوزه‌های مختلف هوانوردی، حقوق، صنعت و مدیریت در این دانشگاه وجود دارد همچنین هرجا که با خلاء و کمبود متخصص روبرو شویم این دانشگاه برای تامین متخصص ورود می‌کند.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی کشور با بیان اینکه ۶۰ درصد آموزش این دانشگاه در محیط کار و به صورت عملی انجام می‌شود، تصریح کرد: تنها ۴۰ درصد آموزش در این دانشگاه به صورت نظری و تئوری است که با این نوع مهارت افزایی بخش مهمی از مشکل بیکاری دانش آموختگان را حل کرده است.

فراخوان تامین مدرس در آذرماه انجام می‌شود

وی با تاکید بر اینکه باید ۳۰ درصد دانشگاه‌های ما مهارتی باشند، گفت: تنها دانشگاه‌های علمی، کاربردی و فنی حرفه‌ای به این موضوع پرداخته‌اند و هنوز با این رقم بسیار فاصله داریم که امیدواریم در آینده این درصد مهارت افزایی در دانشگاه‌های ایران افزایش یابد.

جلالی جواران ارتقای کیفیت این دانشگاه را از اهداف مهم دانست و تصریح کرد: برای ارتقای کیفیت تدریس بازنگری سرفصل‌ها در سالهای اخیر شروع شد همچنین بررسی‌های مختلف برای ارزیابی مدرسان هم صورت گرفت.

وی با اشاره به فعالیت ۱۱۰ هزار مدرس در کل کشور با این دانشگاه، افزود: بعد از بررسی‌های لازم مدرسینی که تخصصی نبودند با توقف کد روبرو شدند و برای متخصصین جدید فراخوان جدید اجرایی می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی کشور در خصوص زمان اجرای فراخوان جدید، گفت: در آذرماه امسال برای کل کشور فراخوان تامین مدرس داده می‌شود و علاقمندان می‌توانند بعد از انجام مراحل مصاحبه و آزمون کد مدرسی دریافت کنند همچنین این دانشگاه مایل است افراد خبره و صاحب نظر در این فراخوان شرکت کنند.

وی حمایت وزارت علوم از این داشنگاه را خوب دانست و افزود: ساختار این دانشگاه به نحوی است که به تربیت نیروی متخصص می‌پردازد از این رو وزارت علوم هم همکاری خوبی برای حمایت از آن دارد.

جلالی با اشاره به اینکه در گذشته توجه چندانی به آوزش‌های کوتاه مدت نمی‌شد، تصریح کرد: امروز برای دوره‌های میان مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی‌هایی شده تا فارغ‌التحصیلان بتوانند کارآفرین شوند همچنین برای گسترش آموزش عالی در خارج از کشور هم برنامه‌های در دست است.

تحصیل ۹۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علمی کاربردی کشور

وی در خصوص تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های علمی کاربردی کشور،  گفت: ۹۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علمی کاربردی کل کشور تحصیل می‌کنند که در برنامه جدید هدف‌گذاری اولیه حداقل ۱۰ هزار نفر است.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، مبنی بر لزوم گسترش این نوع دانشگاه‌ها در شهرستان‌های استان، اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی استان‌ها این آمادگی را دارند که بر اساس استانداردها زیرساخت‌های لازم برای کارورزی در محیط عملی کار داشته باشند بر این اساس ذینفعان در شهرستان‌ها می‌توانند درخواست‌های راه‌اندازی مرکز جدید را به دانشگاه علمی کاربردی استان ابلاغ کنند تا بتوانیم در شهرستان‌ها رشته‌هایی همچون کشاورزی و دیگر رشته‌های مورد نیاز این مناطق را ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش اعظم دانشجویان این دانشگاه مستقیم از دوره متوسطه وارد این دانشگاه می‌شوند، افزود: در یک مقطع زمانی بر اساس نیاز مراکز دانشجویان این دانشگاه از شاغلین بود اما امروز دانشجویان از مقطع متوسطه وارد می‌شوند که این دسته حدود ۴۰ درصد دانشجویان را تشکیل می‌دهند.

جلالی در خصوص لزوم ایجاد دوره کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه علمی کاربردی گفت: در این دانشگاه حتی تا مقطع دکترا هم منع قانونی نداریم که فعلا برای دوره‌های صنعتی به طور محدود مقطع کارشناسی ارشد را با توجه به نیاز این رشته‌ها ایجاد کردیم.

وی کیفیت تدریس و مدرسان را ضروری دانست و افزود: از دو سال قبل که ارزیابی‌ها شروع شد ازبین ۱۱۰ هزار مدرس ۴۰ هزارنفر توانستند امتیازات لازم را کسب کنند و به دلیل اینکه حقی ا زکسی ضایع نشود از مدرسان می‌خواهیم در فراخوان جدید تامین نیرو شرکت کنند همچنین مایلیم افراد با تجربه حتی در صورت پایین بودن مدرک تحصیلی هم در این فراخوان شرکت کنند.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی کشور با ابراز تاسف از طرح شایعاتی مبنی بر مورد قبول نبودن مدرک این دانشگاه، تصریح کرد: این دانشگاه زیر مجموعه وزارت علوم است و هیچ کس حق ندارد در مورد مدرک این دانشگاه ایجاد شایعه کند و یا افرادی حرف از مورد قبول نبودن آن کنند و به واقع جای تاسف است در حالی که مدرک این دانشگاه در دیگر کشورها ترجمه و مورد قبول واقع شده در داخل کشور چنین موضوعاتی مطرح می‌شود همچنین اگر افرادی که با عدم قبول مدرک مواجه شدند به دانشگاه اعلام کنند تا واحد حقوقی دانشگاه در برخورد با این موارد وارد عمل شود.

کد خبر 396832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.