تداوم جریان زاینده رود مشروط به وضعیت بارش‌هاست

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به کاهش ۳۸ درصدی بارندگی در سرشاخه های زاینده رود از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: هرگونه تصمیم گیری برای تدوام جریان زاینده رود پس از کشت پاییزه مشروط به پایش بارش ها خواهد بود.

حسن ساسانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش خروجی سد زاینده رود از بامداد ۲۱ آبان ماه، اظهار کرد: جریان آب زاینده رود با گذر از شبکه های رودشتین و آبشار به سمت نکوآباد ادامه دارد و این سد نیز در حال آبگیری است.

وی تاکید کرد: رهاسازی آب از سد زاینده رود برای کشت بهنگام پاییزه کشاورزان شرق و غرب اصفهان ۲۰ روز و به میزان ۱۲۰ میلیون مترمکعب خواهد بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا پس از این ۲۰ روز جریان آب در زاینده رود تداوم خواهد داشت یا خیر، گفت: پس از این مدت زاینده رود بسته می شود زیرا سال آبی جاری به رغم پیش بینی وقوع بارش های مطلوب و فراتر از نرمال، این مهم تاکنون محقق نشده است.

وی ادامه داد: امسال در کوهرنگ، ایستگاه شاخص زاینده رود ۵۸ میلی متر بارش گزارش شده  و این در حالی است که سال گذشته در چنین روزی میانگین بارشی  ۹۸ میلی متر و متوسط بلند مدت ۱۴۳ میلی متر بوده است.

ساسانی افزود: از ابتدای سال آبی (مهرماه) تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۹ درصد کاهش بارش وجود داشته است؛ بر این اساس در حال حاضر درباره رهاسازی مجدد زاینده رود تصمیمی گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: هر گونه تغییر در تصمیم گیری ها برای جریان آب زاینده رود مشروط به پایش میزان بارش‌ها خواهد بود.

ساسانی خاطرنشان کرد: توزیع آب باید به نحوی انجام شود که ذخیره سد زاینده رود در پایان سال آبی ( شهریور ۹۹) کمتر از ۴۵۰ میلیون مترمکعب نباشد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: هم اکنون ذخیره سد زاینده رود ۴۱۵ میلیون مترمکعب، ورودی به سد ۱۳ مترمکعب و خروجی از آن ۷۵ مترمکعب در ثانیه است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، از یازدهم مهر تا ۲۰ آبان ماه سال جاری نیز حدود ۱۴ میلیون مترمکعب آب از سد رودشتین برای تالاب بین المللی گاوخونی رهاسازی شد و از بامداد ۲۱ آبان به منظور کشت بهنگام پاییزه کشاورزان شرق و غرب اصفهان خروجی سد زاینده رود افزایش یافت.

کد خبر 396826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.