رعایت حقوق کودک، احترام به کرامت انسانی اوست

یک دکترای حقوق بین الملل گفت: شناسایی، احترام و تضمین حقوق کودک، لازمه احترام به کرامت انسانی او و مانع تعدی و تجاوز دیگران به حریم کودک می‌شود.

نوید بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شناسایی، احترام و تضمین حقوق کودک، لازمه احترام به کرامت انسانی کودک است، اظهار کرد: حقوق کودک مانع از تعدی و تجاوز دیگران به حریم کودک می گردد و کودک را انسانی تلقی می کند که شایسته احترام و عزت است.

وی با توضیح اینکه کودک صاحب حقی است که جامعه حقوق آن را به نمایندگی از او مطالبه می کند، چرا که خود نمی تواند آن حقوق را مطالبه کند، تصریح کرد: کودک در جامعه به عنوان مهجور شناخته می شود و نیازمند حمایت است، حمایتی از جانب والدین، معلم و همه افرادی که با او در ارتباط هستند، با این حمایت ‌های بجا و درست است که شخصیت فکری و روحی کودک به درستی شکل خواهد گرفت و او را در آینده به فردی کارآمد تبدیل خواهد کرد.

 این دکترای حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا مطالبه‌گر نمودن کودک و آموختن حقوقش به او سبب نمی‌شود در برابر پدر و مادر خود نافرمانی کند و از زیر بار مسئولیت‌های فرزندی شانه خالی کند، افزود: اساسا یکی از حقوق کودک موضوع تربیت است و تربیت کودک می‌تواند به نحوی باشد که با حقوق کودک تعارضی نداشته باشد.

وی ادامه داد: پدر و مادری که کنترل گرا هستند و مدل تربیتی آن‌ها رفتارگرایی است، مسلما نمی‌توانند حامیان خوبی برای حقوق کودکشان باشند، چرا که رفتارگرایی مطلق، مبتنی بر تنبیه و تشویق و خلاف کرامت انسانی کودک است، پس بهتر است به جای متهم کردن حقوق کودک به تضعیف نهاد خانواده، به بازبینی سبک‌های تربیتی بپردازیم و بررسی کنیم کدام سبک تربیتی با کرامت انسانی کودک سازگار و مناسب است.

کودک مطالبه‌گر، کودکی صاحب عزت نفس است

بابایی خاطرنشان کرد: سبک تربیتی کارآمد است که در کنار تنبیه و تشویق، تفکر، انتخاب و احساس کودک را به رسمیت بشناسد و در این صورت است که نه تنها به رسمیت شناختن کودک باعث سست شدن بنیان خانواده نمی‌شود بلکه به تحکیم پایه‌های خانواده و رشد فکری و احساسی کودک نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: کودک مطالبه گر قطعا کودکی صاحب عزت نفس است و این عزت نفس، خود بالاترین ضامن نهادینه شدن اخلاق در کودک خواهد بود و مواردی مانند جرم انگاری، کودک آزاری در خانواده، سلب حضانت، تکلیف والدین به تربیت صحیح کودکان و مداخلات اورژانس اجتماعی همگی در راستای شناسایی حقوق و کرامت انسانی کودک در خانواده است.

 این دکترای حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه گفت: به رسمیت شناختن ارزش کودک از طریق حقوق، نافی ارزش‌های خانواده نیست و ارزش‌های خانواده نیز مانعی در شناسایی و تحقق حقوق کودک نخواهد بود، بلکه این دو یکدیگر را تکمیل خواهند کرد و رعایت و حفظ حقوق کودک  به تحکیم  بنیان خانواده کمک می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین بخشی از حقوق کودک در قالب حق بر تربیت، مسئولیت‌هایی است که کودک در برابر والدین دارد و باید انجام دهد تا علاوه بر رعایت حقوق کودک، حقوق والدین نیز رعایت شود، در این صورت است که هم کودک و هم خانواده به حقوق خود دست می‌یابند و بنیان خانواده نیز حفظ می‌شود.

کد خبر 396814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.