نشانه‌های هشدار دهنده دیابت نوع ۱ چیست؟

در دیابت نوع یک، سیستم ایمنی بدن سلول‌های پانکراس را که تولیدکننده انسولین است، از بین می‌برد اما در دیابت نوع دوم، پانکراس تحت حمله قرار نمی‌گیرد؛ در واقع این اندام معمولا انسولین کافی تولید می‌کند، اما بدن از آن به خوبی استفاده نمی‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روند تولید انرژی در بدن بدین صورت است که مواد غذایی مصرفی در مرحله پایانی به یک قند ساده به‌ نام گلوکز تبدیل می‌شوند؛ گلوکز وارد جریان خون و سلول‌ها می‌شود و برای تولید انرژی و رشد بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. هورمون مهم انسولین که از پانکراس (لوزالمعده) ترشح می‌شود، باعث ورود قند خون به سلول‌ها و در نتیجه تأمین انرژی مورد استفاده بدن می‌شود. بدون وجود انسولین، قند نمی‌تواند از جریان خون خارج و وارد سلول‌ها شود؛ بنابراین قند در خون باقی می‌ماند و موجب افزایش قند خون و بروز دیابت نوع یک می‌شود. در واقع علت بروز این بیماری، کمبود انسولین است و برای جلوگیری از عوارض تهدید کننده آن مبتلایان  باید در تمام عمر خود انسولین مصرف کنند. در ادامه شما را با علائم هشداردهنده دیابت نوع یک آشنا می‌کنیم:

تشنگی زیاد

یکی از علائم هشدار دهنده دیابت نوع یک، احساس تشنگی بیش از حد، خشکی دهان، تنگی نفس و  ادرار  زیاد است.

کاهش وزن

هنگامی‌که سطح قند خون افزایش می‌یابد، دیابت نوع یک منجر به کاهش وزن، اشتهای زیاد، کمبود انرژی و خواب آلودگی می‌شود.

مشکلات پوستی

ناراحتی‌های پوستی مانند عفونت‌های باکتریایی، عفونت‌های قارچی، خارش، خشکی پوست و گردش خون ضعیف در کمین بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع یک است. بیماری "کاندیدیازیس" که نوعی عفونت قارچی است، در نوزادان ایجاد می‌شود.

 عوارض خطرناک

هنگامی که قند خون کنترل نمی‌شود، دیابت نوع یک با علائم جدی‌تر مانند کم خونی یا سوزش پاها، تاری دید، درد قفسه سینه و از دست‌رفتن هوشیاری همراه است. اگر قند خون بیش از حد بالا یا پایین باشد، ممکن است منجر به کمای دیابتی شود؛ قبل از کما هیچ نشانه هشدار دهنده‌ای وجود ندارد.

کتون‌ها و کتواسیدوز

به طور طبیعی بدن قند را به عنوان منبع انرژی می‌شکند، اما در افراد دیابتی، بدن افراد قادر به استفاده از قند نبوده در نتیجه چربی را به عنوان منبع انرژی می‌سوزاند. سوزاندن چربی باعث می‌شود بدن مقدار زیادی کتون ایجاد کند که بدن را مسموم می‌کند؛ این وضعیت به همراه تغییرات دیگر در خون شرایط تهدید کننده‌ای به نام "کتواسیدوز دیابتی" ایجاد می‌کند که باید به صورت اورژانسی تحت درمان قرار گیرد.

دیابت نوع یک در مقابل دیابت نوع دوم

در دیابت نوع یک، سیستم ایمنی بدن سلول‌های پانکراس را که تولیدکننده انسولین هستند، از بین می‌برد. در دیابت نوع دوم، پانکراس تحت حمله قرار نمی‌گیرد؛ در واقع این اندام معمولا انسولین کافی تولید می‌کند، اما بدن از آن به خوبی استفاده نمی‌کند. علائم این دو نوع دیابت مشابه است، اما معمولا در افراد مبتلا به دیابت نوع یک سریع‌تر پیشروی می‌کند.

کد خبر 396801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.