برنامه‌های توسعه شهری گروگان گرفته شده‌ است

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی گفت: برنامه‌های توسعه شهری برای تامین هزینه‌های شهر از محل تولید ساختمان به گروگان گرفته شده‌اند. مدیریت‌های شهری ایران در تله رانتی افتاده‌اند که روز به روز سهم عمومی از توسعه شهری کاهش و سهم خصوصی افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا کاظمیان ‌پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در دومین اجلاس مشورتی روسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی کلانشهرها و مراکز استان‌ها که به میزبانی شورای شهر مشهد در حال برگزاری است، با بیان اینکه نگاه‌های انتقادی زیادی در خصوص طرح‌های تفصیلی شهرها وجود دارد، اظهار کرد: برخی بر این باور هستند که طرح‌های تفصیلی کمکی به بهبود وضعیت شهرها نداشته است، بسیاری بر این باور هستند که این طرح‌ها کالبد محور بوده و نگاهی به موضوعات اجتماعی و زیست پذیری شهرها نداشته است.

وی با بیان اینکه در مقابل نگاه‌های دفاعی نیز از طرح‌های تفصیلی وجود دارد، ادامه داد: این افراد بر این باورند طرح‌هایی که تهیه شده در فرایند طراحی و اجرا دستخوش تغییراتی شده و اغلب آنها نیز اجرایی نشده است.

انتقاد؛ ضرورت برنامه ریزی توسعه شهری است

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه انتقاد؛ ضرورت برنامه ریزی توسعه شهری است، تصریح کرد: تلاش برای بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی باید ادامه داشته باشد، برای شهر اصفهان و نطنز بازنگری آغاز و در حال انجام است ودر شهرهای کرمان، سنندج و یزد نیز به زودی این بازنگری باید آغاز شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های توسعه شهری در ایران و در دیگر کشورها تولید فضا را به دنبال دارد، افزود: این فضا می‌تواند فضای عمومی و اختصاصی باشد، مدعیان فضای عمومی و اختصاصی بر اساس سطح  قدرتی که دارند در فرآیند تولید فضا مداخله می‌کنند.

تولید فضا هدف نهایی توسعه فضاهای شهری نیست

کاظمیان با بیان اینکه تولید فضا هدف نهایی توسعه فضاهای شهری نیست، ادامه داد: دستاورد نهایی این تولید فضا باید شهر خوب باشد، شهری که مناسب‌تر، پایدارتر و زیست پذیرتر باشد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ای می‌تواند موفق باشد که تعادل بخشی را ایجاد کند، افزود: تعادل بخشی مهم‌ترین و سخت‌ترین بخش از برنامه‌های توسعه شهری است که بتوان هم فضای خصوصی تولید کرد و هم فضای عمومی.

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه باید به این باور برسیم که بدون فضاهای عمومی فضای خصوصی خوبی را نخواهیم داشت، تصریح کرد: فضاهای اختصاصی سود ایجاد می‌کنند، قدرت مادی دارند و فضاهای عمومی اصولا سود زیستی ایجاد می‌کنند و قدرت اجتماعی را پشت خود دارد و تا زمانی که قدرت اجتماعی را نداشته باشیم فضاهای عمومی کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه تامین هزینه‌های شهر باید از محل تولید و مصرف فضاهای اختصاصی اتفاق بیافتد، اضافه کرد: سهم درآمدهای مصرف فضا در شهرها کم و سهم تولید زیاد است و این مشکل اساسی است.

کاظمیان با تاکید بر اینکه برنامه‌های توسعه شهری برای تامین هزینه‌های شهر از محل تولید ساختمان به گروگان گرفته شده‌اند، گفت: مدیریت‌های شهری ایران در تله رانتی افتاده‌اند که روز به روز سهم عمومی از توسعه شهری کاهش یافته و سهم خصوصی رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: برنامه‌های ما بیشتر ابزار تولید ثروت شده‌اند برای افراد خاصی در جامعه و کمتر به کیفیت زندگی و تعادل حقوق فردی و جمعی توجه شده است.

کد خبر 396800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.