بزها کتابخانه رونالد ریگان را از آتش سوزی نجات دادند

بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا اختصاص دارد به ورود نخستین گروه پلیکانهای سفید به تالاب کانی برازان، خسارت ۲.۶ میلیارد دلاری آلودگی هوا در تهران، هشدار دوباره ۱۱ هزار دانشمند در خصوص تغییرات قلیمی، مرگ مرموز هزاران پرنده در هند و بکارگیری بزها در کالیفرنیا برای مهار آتش که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، چریدن حدود ۵۰۰ بز در مراتع اطراف کتابخانه رونالد ریگان مانع از سرایت حریق به این مرکز اسناد ریاست جمهوری سابق آمریکا شده است.

در ماه مه گذشته کتابخانه رونالد ریگان با استخدام یک گله بزرگ بز آنها را در زمین‌های اطراف این کتابخانه رها کرد تا با خوردن علف‌های هرز و گیاهان خودرو به پایین آوردن ضریب سرایت آتش به ساختمان این کتابخانه کمک کنند.

در حقیقت بزها با خوردن بوته‌های اطراف ساختمان میان محوطه اطراف آن با بیشه‌زارهای دیگر یک فاصله فیزیکی ایجاد کردند؛ فاصله‌ای که دست کم با ایجاد تاخیر در سرایت حریق، به آتش‌نشان‌های فرصت می‌دهد تا خود را به محل برسانند.

حالا با گسترش آتش‌سوزی‌های متعدد در شمال و جنوب کالیفرنیا، نتیجه این اقدام پیش‌گیرانه مشخص شده است.

آنچه بزها این میان برداشتند در چند روز گذشته باعث شد که آتش‌سوزی "ایزی" نتواند به کتابخانه رونالد ریگان و اشیاء و اسناد مهمی که در آنجا نگه‌داری می‌شود آسیب برساند.

کتابخانه ریگان در ماه مه گذشته ۸۰۵ بز را از یک شرکت خصوصی برای خوردن ۱۳ جریب از بوته زارهای اطراف، استخدام کرد.

اسکات موریس، مالک این شرکت آن را در ماه نوامبر گذشته تاسیس کرد و برای رها کردن بزهایش در مراتع مورد درخواست ۱۰۰۰ دلار برای هر جریب پول می گیرد و البته بزها هم که مزدشان همان علفی‌جاتی است که می‌خورند.

آقای موریس گفته با توجه افزایش آتش‌سوزی‌ها او ناچار شده برای پاسخ‌گویی به همه مشتریان تعداد بزهای گله خود را افزایش دهد.

مارها دست و پا داشتند!

تصور می شود مارها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قبل پاهای خود را از دست داده باشند اما بحث درباره اینکه آیا اجداد آنها در آب یا خشکی زندگی می کرده اند، هنوز در جریان است. 

در تحقیقاتی محققان فسیل جمجمه ۹۰ میلیون ساله یک خزنده آرژانتینی را مورد بررسی قرار دادند واعلام کردند احتمالا معمای تکامل مارها و از دست دادن پاهایشان را حل کرده اند.نتایج این تحقیقات که در مجله آمریکایی Science Advances نیز منتشر شده است، نشان می دهد؛ اجداد مارها برای زنده ماندن و شکار درون حفره های زیرزمین پاهایشان را از دست دادند.

تغییرات اقلیمی تهدید جدی برای سلامت انسان

ائتلافی جهانی متشکل از بیش از ۱۱ هزار محقق و دانشمند هشدار می دهند که کره زمین با شرایط اضطراری اقلیمی روبروست که می تواند منجر به آسیب های شدیدی برای انسان شود.

تغییرات اقلیمی می تواند بهای گزافی برای سلامت انسان به همراه داشته باشد و موجب گسترش گرسنگی و بیماری شود.

«ویلیام ریپل»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی اورگن آمریکا، در این باره می گوید: "گزارش نهایی ما این است که تغییرات اقلیمی تهدیدی جدی برای سلامت و تندرستی انسان ها است."

به گفته محققان، تغییرات اقلیمی سریع تر از میزان پیش بینی اکثر دانشمندان در حال گسترش است. یازده هزار و دویست و پنجاه و هشت دانشمند از ۱۵۳ کشور جهان یک روز بعد از اعلام رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافقنامه پاریس در مورد تغییرات اقلیمی، بیانیه ای را امضاء کردند و خواهان اجرای مراحل آن در راستای کُندشدن روند گرمایش جهان شدند.

ورود نخستین دسته از پلیکان‌های سفید به تالاب "کانی‌برازان"

فاروق سخنور رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: نخستین دسته از پلیکان‌های سفید به تعداد ۱۵۰ قطعه به تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" این شهرستان وارد شدند.

وی افزود: این پلیکان‌ها در ادامه مسیر کوچ خود از شمال به جنوب مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می‌پردازند و با کاهش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق گرم‌تر ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ورود پلیکان‌های سفید و دیگر پرندگان مهاجر، زیبایی خاصی به این تالاب بین‌المللی بخشیده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده و با توجه به کاهش دمای هوا در مناطق شمالی بر تعداد پرندگان مهاجر در این تالاب افزوده شود.

خریداری ۴۱ دستگاه خودرو جدید برای استفاده در پاسگاه‌های محیط بانی

سرهنگ محبت خانی  فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از خریداری ۴۱دستگاه خودرو فوتون برای استفاده در پاسگاهای محیطبانی خبر داد و با تاکید براینکه محیط بانان اولویت اول سازمان حفاظت محیط زیست هستند، گفت: این یگان ارتقا تجهیزات پاسگاه های محیط بانی در دستور کار خود قرار داد و با جدیت پیگیر بالابردن کیفیت تجهیزات است .

محبت خانی افزود: خودرو های جدید بزودی تحویل پاسگاهای محیط بانی می‌شود.

پرندگان مهاجر مشکوک به آنفلوآنزای مرغی درقم پایش می‌شوند

سیدرضا موسوی مشکینی مدیرکل محیط زیست قم با بیان اینکه این استان یکی از کریدورهای اصلی ورود پرندگان مهاجر است، گفت: در صورت مشاهده هرگونه نمونه‌های مشکوک ابتلا به آنفولانزای مرغی توسط محیط بانان استان، پرندگان مشکوک به دامپزشکی منتقل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: وجود تالاب‌های متعدد و متنوع سبب شده تا قم به یکی از مراکز اصلی مهاجرت پرندگان تبدیل شود.

به گفته وی برای شکار پرندگان آبزی و حیوانات چهارپا هیچ گونه پروانه شکاری در سطح این استان صادر نمی شود.

خسارت ۲.۶ میلیارد دلاری آلودگی هوا در تهران

به گفته شینا انصاری مدیر کل محیط ‌زیست و توسعه پایدار خسارت سالانه آلودگی هوا در تهران ۲.۶ میلیارد دلار است.

به گفته وی بیشترین عامل آلودگی هوای شهر تهران منابع متحرک (وسایل نقلیه) هستند که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آلاینده‌ها را در هوا منتشر می کنند.

دستگیری دو شکارچی پرندگان در فریدن

حسین خلیلی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فریدن گفت: محیط بانان این اداره دو شکارچی پرندگان را در زیستگاه های آزاد این شهرستان دستگیر و از این متخلفان دو قبضه سلاح شکار،لاشه  پنج کبوترجنگلی، دو کبوتر چاهی و یک خوتکا کشف و ضبط کردند.

مرگ اسرار آمیز 'هزاران پرنده' در راجستان هند

یک مقام اداره جنگلبانی هند گفته است که اجساد بیش از هزار پرنده در اطراف بزرگترین دریاچه آب شور هند پیدا شده است.

پرندگان مرده در اطراف دریاچه آب شور "سامبار" که در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب غرب شهر جیپور، مرکز ایالت راجستان قرار دارد، پیدا شده‌اند.

این پرندگان از حدود ده گونه مختلف از جمله پرندگان مهاجری بوده اند که هر ساله به اطراف این دریاچه پرواز می‌آیند که از جمله می تواند به  انواع اردک، آنقوت (اردک غازنما)، مرغ ریگ سرخ، اردک منقار ملاقه ای، چوب پای بال سیاه و چنگر اشاره کرد. اجساد آنها پس از جمع‌آوری در محفظه‌های فلزی در عمق خاک چال شدند. سازمان‌های دولتی در حال تحقیق درباره علت مرگ این پرندگان هستند. به گفته مقامات محلی احتمالا بارش شدید تگرگ در این منطقه ممکن است عامل مرگ این پرندگان باشد اما تحقیقات و آزمایش‌ها درباره علت مرگ دسته جمعی آنها ادامه دارد.
با وجود این احتمالاتی چون آلودگی ویروسی و میکروبی و یا سمی بودن محیط و آب دریاچه هم در نظر گرفته شده است. یک دامپزشک محلی علت مرگ این پرندگان را آنفولانزای مرغی عنوان کرده است.

فراخوان برگزاری نخستین جشنواره‌ی ملی عکس حیات‌وحش ایران در تهران

نخستین سالانه ملی عکس حیات وحش ایران با هدف شناخت توانمندی‌ها، کمک به نوآوری عکاسی حیات‌وحش به عنوان ابزاری فنی در ثبت رخدادهای تنوع زیستی و شناسایی وضعیت گونه های در معرض تهدید اسفندماه جاری در تهران برگزار می شود.

این جشنواره برای اولین بار با همکاری و نظارت دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور، توسط بنیاد تنوع زیستی هامون در سطح ملی اجرا خواهد شد.
زندگی و زیستگاه طبیعی جانوران، رفتارشناسی گونه‌ها، زادآوری، آشیانه سازی و دیگر سوژه‌های مرتبط با حیات وحش موضوع فراخوان این جشنواره است.

سایت Iranwp.photos پایگاه اطلاع رسانی جشنواره‌ی عکس حیات وحش ایران برای ارتباط با ستاد برگزاری، آماده هماهنگی و همکاری با علاقمندان به مشارکت در این رویداد است.

ثبت نام و ارسال عکس به این مسابقه ملی برای تمامی علاقمندان آزاد و رایگان بوده و از هفته پایانی آبان‌ماه تا بهمن ماه ادامه دارد.

کد خبر 396798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.