۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
از بارش اسدی تا تربیع آخر ماه

گره صعودی ماه، بارش اسدی و تربیع آخر ماه از مهم‌ترین رویدادهای نجومی هفته پیش رو است.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، در آسمان صبحگاهی امروز، پنج شنبه۲۳ آبان، ستاره دبران به نزدیک‌ترین فاصله خود با ماه رسید؛ دبران درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی گاو است. این ستاره یک غول سرخ است که به دنبال خوشه پروین می‌گردد و مانند ستاره‌های خوشه پروین در حال دور شدن از زمین است.  

شنبه ۲۵ آبان، ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح نیز سیاره تیز پای تیر به کمترین فاصله با خورشید می‌رسد، همچنین در این تاریخ ماه ساعت ۱۲ و ۱۸ دقیقه ظهر به گره صعودی رسیده و بالاتر از مدار زمین قرار می‌گیرد.

یکشنبه ۲۶ آبان ساعت ۱۵ و ۱۱ دقیقه ستاره فلوکس ۵.۴ درجه شمال ماه خواهد بود که به علت نور روز این هم‌نشینی در شبانگاه روز یکشنبه قابل مشاهده است.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، دوشنبه ۲۷ آبان ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح، زمان اوج یکی از بارش‌های مشهور سالیانه شهابی به نام بارش اسدی است که با توجه به نور روز از یک سو و نور ماه در تربیع آخر، شرایط مناسبی برای مشاهده شهاب‌های این بارش که ذرات به جا مانده از دنباله‌دار تمپل- تاتل است حتی در افق بامدادی وجود ندارد.

بارش اسدی معمولاً هر ساله در فصل پائیز روی می‌دهد و کانون بارش آن صورت فلکی اسد به نظر می‌رسد؛ این بارش در شب‌های ۲۶ تا ۲۸ آبان ماه هر سال به اوج خود می‌رسد و گاه شامل ۱۰ تا ۲۰ شهاب در هر ساعت می‌شود.

همچنین ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه روز یکشنبه، خوشه کندوی عسل تنها ۰.۹ درجه جنوب ماه است که به علت نور روز قابل مشاهده نخواهد بود.

از دیگر رویدادهای نجومی هفته پیش رو می توان به وضعیت تربیع آخر ماه اشاره کرد که چهارشنبه ۲۹ آبان ساعت ۴۱ دقیقه بامداد رخ خواهد داد ماه به می‌رسد. ستاره دل شیر نیز ساعت ۲و ۵۴ دقیقه بامداد چهرشنبه با جدایی ۳.۷ درجه جنوب ماه دیده خواهد شد.

کد خبر 396797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.