بازآفرینی شهری با نگاه افزایش کیفیت زندگی مورد توجه باشد

وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: ساخت و ساز کنونی لگدمال کردن تمام حقوق عمومی مردم است، باید به بنیان‌ها برگردیم و مفهوم بازآفرینی شهری با افزایش قابلیت زندگی در شهر را اصل قرار دهیم، نباید تصور کنیم که شهرها و تاریخ آنها را پاک کنیم و شهر را از ابتدا بسازیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس آخوندی صبح امروز (پنجشنبه) در دومین اجلاس مشورتی روسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی کلانشهرها و مراکز استان‌ها در مشهد با بیان اینکه ساختار فعلی شهرها بیش از آنکه در حوزه افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساخته شده باشد، به عنوان کالای تولیدی برای فروش بوده است، اظهار کرد: چالش جدی اکثر شهرها نداشتن کیفیت کافی برای زندگی شهروندان است.

وی با بیان اینکه بازآفرینی شهری به صورت کلی و نه تنها در بافت فرسوده مورد توجه باشد، ادامه داد: همچنین قانون باید در این زمینه حاکمیت داشته باشد و حکمروایی بر مبنای مردم سالاری باشد.

وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان اینکه برخی بر این باور هستند نبود طرح آمایش و نبود برنامه ریزی مناسب وضعیت شهری را به صورت امروزی درآورده است، ادامه داد: این در حالی است که سوداگری‌ها، عملا فضاهای شهری را به صورت کالا درآورده و مبادله شده است و وضعیت موجود معلول این رفتار است، هر چند نبود طرح آمایش نیز تاثیر کمی داشته است.

وی با بیان اینکه حقوق عمومی، شهری و شهروندی را باید مورد توجه قرار دهیم، ادامه داد: این حقوق بسیار تکرار شده است اما هیچگاه این حقوق در بستر خود مطرح نشده است.

همه فضاهای شهری دارای مالک شدهاند

آخوندی با بیان اینکه حق بر شهر به معنای زندگی آزاد و با کیفیت در شهر است، ادامه داد: رفت و آمد آزادانه، استفاده از فضای سبز، ایجاد ارتباطات اجتماعی دلخواه و استفاده از اوقات فراغت آنطور که یک شخص دوست دارد از ریزفاکتورهای حق بر شهر است و این در حالی است که آنچه امروز موجود است همه فضاهای شهری مالک و صاحب پیدا کرده و فضاهای ارتباطی مردم را از بین برده است.

وی با بیان اینکه مبنای انقلاب اسلامی افزایش و توجه به کرامت انسان‌ها بوده است، گفت: این در حالی است که امروز بر همه حقوق شهروندان و حق بر شهر قیمتگذاری شده است و کمتر به اصول اصلی و مبنای انقلاب در حوزه فضاهای عمومی توجه شده است.

وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان اینکه پیوند حکمرانی شهری با سیستم سوداگری ظاهر زیبایی دارد، ادامه داد: این در حالی است که حاصل آن یعنی ساخت و سازهای بلند و آزادراه‌ها در واقع بسیار خشن است، به راحتی به افراد پیشنهاد می‌شود که منزل خود را واگذار کنند و به جای دیگری مهاجرت کنند تا حکمرانان به رفتار سوداگری خود بپردازند که این امر مصداق از بین رفتن حقوق شهری است.

وی با بیان اینکه برای بهبود شرایط فعلی نیازمند یک دست شدن و وحدت میان نهادهای مردمی هستیم، اضافه کرد: نباید از رشد سریع شهرنشینی نگران باشیم، شهرنشینی بزرگترین و آخرین دستاورد مهم بشر است و مهم این است که ما از شهر چه برداشتی داریم.

آخوندی با بیان اینکه من اصرار به استفاده از حکمروایی شهری دارم، ادامه داد: باید برای شهرها اصالت قائل شویم، باید در راستای اهداف اجتماعی کلان گام برداریم و نه تنها در راستای تسهیل‌گری منافع بخشی از مردم.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۶ حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران ایجاد شده است، ادامه داد: می‌توان گفت بر اساس جمعیت شهر اصفهان طی ۲۰ سال برای ۹۰ درصد جمعیت شهر تهران پروانه صادر شده است که این امر فضاهای اجتماعی مناسب را از شهروندان گرفته است، شهر مبادله شده است و به نوعی سوداگری در شهر را داشته‌ایم.

وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرفروشی افتخار مدیریت شهری تهران بوده است، تصریح کرد: این در حالی است که در فصل تابستان همه خانواده‌ها برای ایجاد فضای تفریح و اوقات فراغت برای کودکان خود ماتم زده هستند.

شهر کالایی است که مدام مبادله میشود

وی با بیان اینکه شهر کالایی شده که مدام مبادله می‌شود، اضافه کرد: باید توجه داشت که شبکه‌های اجتماعی دچار تحول شده و برای بهره برداری از فضاها باید به این امر توجه داشت.

آخوندی با بیان اینکه نمی‌توان تاریخ هر شهری را از آن جدا کرد، تصریح کرد: حق بر شهر یک پدیده تاریخی است، باید این میراث معنوی را حفظ کنیم و با ساخت و ساز نادرست تیشه به ریشه آن نزنیم.

وی با بیان اینکه حق بر شهر به تمام شهروندان و تمام میراث معنوی شهر ارتباط دارد، افزود: ساخت و ساز لگدمال کردن تمام حقوق عمومی مردم است باید به بنیان‌ها برگردیم و مفهوم بازآفرینی شهری با افزایش قابلیت زندگی در شهر را اصل قرار دهیم و نباید تصور کنیم که شهرها و تاریخ آنها را پاک کنیم و شهر را از ابتدا بسازیم.

کد خبر 396779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.