تاجزاده: سیاست‌ورزی نیابتی جواب نمی‌دهد

یک فعال اصلاح طلب با تاکید بر اینکه سیاست‌ورزی نیابتی جواب نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: واقع بینانه‌ترین تصمیمی که اصلاح طلبان می توانند بگیرند این است که متناسب با تعداد افرادی که تصور می‌شود قدرت تاثیرگذاری خواهند داشت مسئولیت بپذیرند.

به گزارش ایمنا، سید مصطفی تاج زاده در نشست "زنان و انتخابات" گفت: سرنوشت اصلاح طلبان تنها به انتخابات محدود نمی شود و راهی بهتر از مشارکت در انتخابات برای حاکم شدن بر سرنوشت‌ ما وجود ندارد. تا امروز انتخابات برای تعیین سرنوشت کشور بی‌بدیل بوده و جایگزینی نداشته است. شنیده می‌شود که می‌گویند انتخابات در ایران مناسکی شده است. این جمله را به تحقیر می‌گویند اما من می‌گویم این یک واقعیت است و انتخابات از مناسک دموکراسی است. اما نیاز است انتخابات هم شکلش و هم روح و جانش حفظ شود یعنی شکل بدون محتوا و جان بی‌تاثیر خواهد بود. تمام تلاش جریان اصلاحات این است که انتخابات به معنای واقعی‌اش در کشور برگزار شود.

وی افزود: اگر نامزدهای شایسته‌ای که وارد عرصه می‌شوند تایید صلاحیت نشوند می‌توان مشارکت را پایین آورد و مثلا در تهران به ارائه لیستی ده نفره اکتفا کرد. مردم باید مطمئن باشند از طرف اصلاح‌طلبان افرادی وارد مجلس خواهند شد که به تغییر معنادار و مثبت می‌اندیشند. حضور هر نماینده از طرف اصلاح‌طلبان وظیفه‌ای سنگین روی دوش ما می‌گذارد و اگر چنانچه افراد دارای صلاحیت حذف شوند می‌توان مشارکت را پایین آورد و دلیلی ندارد تمام مسئولیت را ما بپذیریم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: واقع بینانه‌ترین تصمیمی که اصلاح‌طلبان می‌توانند بگیرند این است که متناسب با تعداد افرادی که تصور می‌شود قدرت تاثیرگذاری خواهند داشت مسئولیت بپذیرند. در این صورت ممکن است تعداد نمایندگان این جریان پایین بیاید، اما تاثیرگذاری‌شان بالا خواهد بود. مانند حزب آقای مصدق که تنها هفت نفر بودند، اما چون پایگاه مردمی داشتند و حرف دل مردم را می‌زدند حضورشان همیشه تاثیرگذار و پررنگ بود و حرف اول را در مجلس می‌زدند. بنابراین معیار ما برای شرکت یا عدم شرکت ایجاد تغییر معنادار است و دیگر سیاست ورزی نیابتی جواب نمی دهد.

تاج زاده اظهار کرد: اگر از عرصه سیاسی و انتخابات کنار بکشیم حذف شده و از خاطرها می رویم. باید بپذیریم از گسست قدرت لطمه می خوریم. حداقل نقشی که می توانیم داشته باشیم با حضور اقلیت قوی در قدرت راه را برای خیلی ها می توانیم باز کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه حائز اهمیت است حفظ وحدت در جبهه اصلاح‌طلبان است اظهار کرد: پرچمدار مجموعه‌ای که به نام اصلاحات شناخته می‌شود خاتمی است و خوشبختانه این محوریت پذیرفته شده است. در این جبهه پیش‌تر اختلافات بیشتری وجود داشت، اما ما همواره انسجام‌مان را حفظ کرده‌ایم. به یاد داشته باشیم در شرایطی که هستیم حتی در صورت همدلی و مشارکت دو جناح نیز شاید بسیاری از مردم به دلایل مختلف، از جمله نارضایتی در حوزه معیشت و اقتصاد پای صندوق رای نیایند. بنابراین آنچه به حفظ ما در عرصه سیاسی و تاثیرمان در این حوزه کمک خواهد کرد انسجام و همدلی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: امروز جناحها همه جامعه را نمایندگی نمی کنند و هر کدام به تنهایی یک اقلیت هستند. اما قدر مسلم آن است که یک طرف پایگاه اجتماعی ثابتی دارد، اما پایگاه طرف دیگر در نوسان است و بستگی به رای و نظر و تصمیم قشر خاکستری دارد که یا رای نمی دهند و اگر رای بدهند به اصلاح طلبان رای می دهند.

عملکرد نمایندگان زن لیست امید بهتر از مردان بود

تاج زاده با بیان اینکه سیاست در دنیا و کشور ما شکلی مردانه دارد، گفت: در ادوار تاریخ عرصه‌های سیاسی در دست مردان بوده است، اما در سال‌های اخیر حضور زنان در سیاست پررنگ‌تر شده است و مانند همه جای دنیا جناح‌های سیاسی چندان از این حضور استقبال نمی‌کنند، چراکه باید بخشی از قدرت و اختیارات را واگذار کنند. اما از دوم خرداد و شروع دور تازه اصلاحات در ایران حضور دو قشر در انتخابات بالا رفت و این دو قشر زنان و جوانان بودند. این به این معناست که این دو قشر خواهان تغییر بوده و هستند. هرچقدر در ایران دموکراسی پیشرفت کند شاهد حضور پررنگ‌تر زنان خواهیم بود و هدف اصلی ما نیز رسیدن به دموکراسی است.

وی افزود: با هرنوع داوری که امروز درمورد عملکرد فراکسیون امید در مجلس داشته باشیم به این نتیجه خواهیم رسید که عملکرد زنان این فراکسیون بسیار بهتر از مردان بوده است و این موضوع نشان می‌دهد تجربه اعتماد به زنان کاملا مثبت بوده است. درواقع حضور زنان شکل ویترینی و برای کسب رای نبوده و آنها حضوری کاملا موثر در مجلس داشته‌اند و نظر مردم و افکار عمومی نیز موید این ادعاست. من به شدت طرفدار حضور سی درصدی و حتی بالاتر زنان در لیست هستم و اگر فضا مساعد باشد و چهره‌های شاخص بیشتری مشارکت کنند قطعا می‌توان این آمار را به نفع حضور زنان بالاتر نیز برد. درواقع ما سی درصد را سقف نمی‌دانیم، بلکه کف حضور زنان تلقی می‌کنیم.

جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان بالا رفتن آگاهی و استقلال اقتصادی را مقدمه‌ای برای اینکه شهروندان حقوق خود را مطالبه کنند دانسته و گفت: با وضعیتی که زنان ایران دارند و رشد روزافزون جامعه دانشگاهی‌ آنها و بیشتر شدن استقلال مالی آنها، به طور طبیعی خواهان حقوق و مشارکت بیشتر در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی خواهند بود. شک نکنید هرچقدر در مقابل این خواسته مقاومت شود بی‌تاثیر خواهد بود و در آینده نیز درستی این فرضیه اثبات خواهد شد.

کد خبر 396769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.