این دارو خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد مصرف بعضی داروهای ضدالتهابی، خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، "گلوکوکورتیکوئید" (glucocorticoids)، نوعی داروی ضدالتهابی است که پزشکان معمولا برای درمان بیماری‌های مختلف مانند آلرژی، آسم و مشکلات روماتیسمی تجویز می‌کنند. گلوکوکورتیکوئید همانند داروهای دیگر دارای عوارض جانبی مانند خشکی پوست، تنگی نفس و مشکلات مربوط به خواب است؛ مصرف این دارو با دوز بیشتر می‌تواند منجر به فشار خون بالا و افسردگی شود.

گروهی از محققان ایتالیایی با همکاری پژوهشگران انگلیسی به منظور بررسی تاثیر مصرف گلوکوکورتیکوئید بر بیماری دیابت، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف داده‌های سلامت ۱۶ مرد سالم را بررسی و  مدت یک هفته برای آن‌ها ۱۰ یا ۱۵ میلی‌گرم از این دارو را تجویز کردند. در پایان مطالعه، محققان نشانگرهای زیستی مانند وزن، سطح قند خون ناشتا و همچنین نشانگرهای متابولیکی افراد را اندازه‌گیری کردند.

یافته‌های جدید نشان داد اگرچه بیشتر نشانگرهای زیستی مانند سطح قند خون افراد تحت تاثیر داروی گلوکوکورتیکوئید قرار نگرفت، اما این دارو بر مکانیزم‌های تنظیم قند خون، تاثیر منفی داشت که ممکن است در مدت طولانی، خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

به گفته محققان، این نخستین مطالعه‌ای است که تاثیرات کوتاه مدت دوز تجویزی گلوکوکورتیکوئید را بر سلامت مردان بررسی کرده و نشان می‌دهد که حتی با مصرف دوز پایین این دارو، متابولیسم گلوکز  بدن دچار اختلال شده و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت افزایش می‌یابد. پژوهشگران معتقد هستند به منظور اطمینان از این موضوع که آیا مزایای مصرف این دارو بیشتر از خطرهای آن است یا خیر، دوز مصرفی گلوکوکورتیکوئید باید به دقت بررسی شود. 

کد خبر 396749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.