مرگ ‌سالانه ‌پنج هزار بیمار در ایران بر اثر مسمومیت ‌دارویی

سندروم دان ‌در کودکان عامل ابتلا به آرتروز، ضرورت حمایت دولت ‌و بیمه ها از ایمپلنت ‌های گران قیمت گوش، خدمت‌رسانی ۷۰ هزار متخصص بهداشت ‌در کشور، علائم کمبود پروتئین ‌در بدن و مرگ سالانه پنج هزار بیمار در ایران بر اثر مسمومیت دارویی ‌را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ عضو هیأت مدیره انجمن کارشناسان بهداشت ایران، با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ هزار کاردان و کارشناس بهداشت، خدمات بهداشتی ‌را در شهرهای سراسر کشور ارائه می‌کنند، اظهارکرد: شهرنشینی ‌و ‌حاشیه‌نشینی یکی از مشکلات این روزهای ‌حوزه سلامت ‌و اجتماعی کشور است. زمانی ‌جمعیت غالب کشور در روستاها بود ولی این روزها شهرنشینی از روستانشینی ‌سبقت گرفته است ‌و بهداشت شهرنشینان مورد توجه متخصصین سلامت ‌و علوم اجتماعی ‌است.

احمد ‌مهری افزود: تمام شهروندان ایرانی ‌که در شهرها سکونت دارند می‌توانند ‌با مراجعه ‌با نزدیکترین مراکز و پایگاههای ‌جامع سلامت به منازل خود، خدمات رایگان بهداشتی از جمله مراقبت ‌از مادر و کودک، سلامت بارداری، آموزش سلامت، سلامت روان، سلامت ‌تغذیه ‌و کنترل و پیشگیری از بیماری های واگیردار و غیر واگیردار را دریافت کنند.

این کارشناس بهداشت با بیان اینکه بیش از ۷۰ هزار کاردان ‌و کارشناس بهداشت، خدمات بهداشتی در شهرها را فراهم می‌کنند گفت: در این واحدهای بهداشتی، نیروی ‌انسانی تخصصی ‌و آموزش دیده همچون کاردانان و کارشناسان بهداشت، ماما و کارشناسان تغذیه و روانشناسی برای سلامت مردم ارائه خدمت می‌کنند. در واقع این مراکز و پایگاهها، پناهگاه امنی برای دریافت خدمات اولیه بهداشتی است .

عضو هیأت مدیره انجمن کارشناسان بهداشت ادامه داد: هرچند تلاش بهورزان در ‌خانه‌های بهداشت قابل ستایش است اما امتداد خدمت رسانی بهداشتی در ایران منتهی ‌به روستاها نمی‌شود و همزمان ده‌ها هزار کاردان و کارشناس بهداشت در سطح مراکز و پایگاه‌های بهداشت ‌به ارائه خدمات مشغول ‌هستند.

سندروم دان در کودکان عامل ابتلا به آرتروز

مطالعات نشان می ‌دهد کودکان مبتلا به سندروم داون ‌با ریسک بالاتر ابتلا به نوعی آرتروز مرتبط با این سندروم روبرو هستند. از هر هزار کودک، تقریبا یک کودک مبتلا به برخی ‌از انواع آتروز مزمن می شود. این اختلالات می ‌توانند بر کودکان در هر سنی تاثیر گذارند اگرچه به ندرت در شش ماه اول زندگی رخ می ‌دهد.

سندروم داون مشکلی است که در آن، فرد دارای یک کروموزوم اضافی با شماره ۲۱ است که بر نحوه رشد بدن و مغز تاثیر می گذارد. آرتروپاتی سندروم داون (آرتروز مرتبط با سندروم داون) در مقایسه با آرتروز معمولی نوجوانان، مشکلی شایع و روبه افزایش است و عمدتا دیر تشخیص داده می شود.

در این مطالعه کودکان مبتلا به سندروم داون تحت غربالگری عضلانی اسکلتی قرار گرفتند. نتایج بررسی ها نشان داد به ازای هر ۱۰۰۰ کودک مبتلا به سندروم داون، ۲۰ کودک دچار آرتروز هستند. محققان ‌تاکید دارند کودکان مبتلا به سندروم داون باید از لحاظ مشکلات ‌و بیماری های التهابی تحت نظر باشند تا در صورت ابتلا به آرتروز زودتر تشخیص داده شوند.

علائم کمبود پروتئین ‌در بدن

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ‌با اشاره به اینکه حداقل" ۱۰% انرژی روزانه باید از پروتئین تامین شود، اظهار کرد: سفیده تخم مرغ بهترین منبع پروتئین ‌است و لبنیات و گوشت هم از دیگر منابع پروتئین هستند. باید افراد روزانه یک عدد سفیده تخم مرغ را در رژیم غذایی ‌خود داشته باشند.

مهسا انصاری افزود: یکی از علائم شایع دریافت ناکافی پروتئین، تورم یا ادم به خصوص ‌در ناحیه شکم، دست، ساق پا و پا است و باید در این زمینه ‌با پزشک مشورت کرد.

وی ادامه داد: تغییرات ‌خلق و خو مانند حساسیت بیش از حد، زود عصبانی شدن ‌و حتی افسردگی از علائم دیگر کمبود دریافت ‌پروتئین است. مشکلات پوست، مو و ناخن از جمله نازکی تار مو، پوست خشک و شکننده می تواند به علت کمبود پروتئین رخ دهد. کاهش ضعف و خستگی زودهنگام از دیگر نشانه های کمبود دریافت پروتئین در رژیم غذایی است.

این کارشناس ‌تغذیه و رژیم درمانی، تاکید کرد: کاهش پروتئین بدن باعث گشنگی زیاد می شود. پروتئین یکی از سه درشت مغذی مورد نیاز بدن برای تامین کالری ‌است. تحقیقات نشان داده است مصرف غذاهای حاوی پروتئین احساس سیری بیشتری در طول روز به افراد می ‌دهد.

انصاری تصریح کرد: در رژیم غذایی اصولی باید میزان مورد نیاز پروتئین ‌در هر شخصی با توجه به عوامل متعددی مانند جنس، سن، میزان فعالیت، بیماری های زمینه ‌ای محاسبه شود. رژیم غذایی اصولی را از متخصصین تغذیه بخواهید ‌و برای بدن خود ارزش قائل شوید.

ضرورت حمایت دولت و بیمه ها از ایمپلنت ‌های گران قیمت گوش 

 رئیس دومین کنگره اتولوژی، نورواوتولوژی ‌و قاعده ‌جمجمه ‌با اشاره به ضرورت حمایت دولت و بیمه‌ها از ایمپلنت‌های مورد نیاز در جراحی ‌بیماری‌های گوش، اظهار کرد: هزینه کاشت حلزون گوش ۱۰ هزار دلار است که البته سهم بیمار فقط شش میلیون تومان است و مابقی آن توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی بیماران، پرداخت می شود. اما، ایمپلنت های دیگر به طور کامل توسط بیمار هزینه می‌شود که خیلی گران است.

مسعود متصدی زرندی با تاکید به جایگاه ایران در استفاده از درمان های جدید در رشته گوش، گفت: در استفاده از پروتزها و ایمپلنت های گوش بسیار جلو هستیم اما هنوز نتوانسته ایم تولید کننده این تجهیزات باشیم و نیاز داریم همکاری بین رشته ای پزشکی و مهندسی برقرار شود تا حرکت ما شتاب بیشتری بگیرد

متصدی زرندی ‌با بیان اینکه اینکه  بخشی از جدیدترین درمان ها استفاده از ایمپلنت ها ‌و پروتزهای گوش است، افزود: استفاده از ایمپلنت ها در جراحی های گوش بسیار مهم است.

این متخصص گوش ‌و حلق و بینی با تاکید بر  ضرورت حمایت دولت و بیمه ها از درمان های، گفت: هزینه این قبیل جراحی ها گران است، برای اینکه بیماران بتوانند از این نوع درمان ها استفاده کنند، باید این قبیل خدمات پیشرفته و روز دنیا، مورد حمایت قرار گیرد.

مرگ سالانه پنج هزار بیمار در ایران بر اثر مسمومیت دارویی

یک دکتر داروساز گفت: طبق گزارش سازمان غذا و دارو، سالانه حدود ۵۶۰۰ نفر در کشور جان خود را در اثر مسمومیت دارویی از دست می‌دهند.

سمانه کاخکی با بیان اینکه علت اصلی مسمومیت دارویی داروها و دسترسی راحت افراد به دارو است، گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مسمومیت‌ها تعمدی و تعداد کمی از مسمومیت‌ها سهوی است که اکثراً در کودکان به دلیل کنجکاوی کودک یا اشتباه والدین به خاطر در دسترس قراردادن مواد شوینده و داروها صورت می‌پذیرد.

وی با تاکید به اینکه اینکه بیشترین موارد مسمومیت افراد مراجعه‌کننده به بیمارستان به علت مسمومیت دارویی است، اظهار کرد: داروهای اعصاب به خصوص، بنزودیازپین‌ها بالاترین شیوع مسمومیت دارویی را دارا هستند و داروهای ضدافسردگی و ضدجنون درجات بعدی مسمومیت دارویی را به خود اختصاص داده است.

کاخکی افزود: مسمومیت با سموم به خصوص قرص برنج، سموم کشاورزی، سیانور و سُرب از شایع‌ترین سموم در جامعه هستند که از این موارد ۵۰ درصد مرگ با قرص برنج گزارش شده است.

وی ادامه داد: مسمومیت با الکل نیز از دیگر موارد شایع مسمومیت است که در صورت بروز علایم گوارشی، دید برفکی، دوبینی و تاریِ دید باید اقدامات اورژانسی صورت بگیرد؛ چراکه بروز این علایم به دلیل ناخالصی الکل با متانل است که این نوع مسمومیت با متانول، می‌تواند منجر به نابینایی و مرگ فرد شود ...

عضو هیأت‌علمی دانشگاه با اشاره به اینکه تهران رتبه اول و اصفهان، شیراز و مشهد به ترتیب بیشترین مراجعات در مسمویت دارویی را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: مسمومیت در اغلب موارد به دلیل مصرف دوزهای بالای دارو صورت می‌پذیرد که حتی در صورت عدم بروز مرگ، منجر به از دست دادن ارگان‌های حیاتی همچون کبد و کلیه در افراد می‌شود که این‌ امر باعث تحمیل هزینه‌های بالایی به فرد و جامعه می‌شود.

کد خبر 396688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.