فرونشست، جان شهروندان جنوب تهران را تهدید می‌کند

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: فرونشست از جنوب تهران آغاز و درحال پیشروی به داخل شهر است و جان شهروندان در حاشیه جنوبی شهر را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا نژادبهرام ظهر  امروز(چهارشنبه) در نشست تخصصی کاهش خطرپذیری پدیده فرونشست ناشی از تغییرات آب زیرزمینی در تهران اظهار کرد: فرونشست مسئله‌ای جدی است که کمتر به آن توجه شده در حالی که فرونشست پس از زلزله و سیل جدی‌ترین خطری است که تهران را تهدید می‌کند.

وی افزود: افزایش جمعیت، خشکسالی، استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی و توسعه ناپایدار از جمله دلایل افزایش فرونشست تهران در دو دهه اخیر است.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: فرونشست از جنوب تهران آغاز و درحال پیشروی به داخل شهر است و جان شهروندان در حاشیه جنوبی شهر را تهدید می‌کند.

لزوم تدوین قوانین بهینه برای فرونشست

وی با بیان اینکه تنها دو مصوبه از سوی شورای عالی شهرسازی و یک اصل ۱۵۰ قانون اساسی در این زمینه وجود دارد، ادامه داد: باید از ظرفیت هیأت دولت، مجلس و شوراها برای تدوین قوانین بهینه در خصوص فرونشست استفاده کنیم.

نژادبهرام اضافه کرد: پیشتر وقتی من مسائل مربوط به فرونشست را مطرح می‌کردم حتی برخی از اساتید می‌گفتند که این مسئله مهمی نیست بنابراین لازم است با ایجاد حساسیت به سمت تدوین مقررات و راهکاریی برای مقابله با آن برویم. 

وی افزود: متأسفانه در گذشته مدیریت بحران نیز توجه چندانی به مسئله فرونشست نداشت. ما لازم داریم که مرکز مانیتورینگ فرونشست در مدیریت بحران ایجاد شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم تدوین دستورالعمل‌های لازم برای ساخت و ساز در زمین‌هایی که احتمال فرونشست در آن وجود دارد، خاطرنشان کرد: لوله‌های گاز، خطوط انتقال آب، خطوط مترو و پل‌ها می‌توانند در طی فرونشست آسیب ببینند، که باید در این خصوص توجه ویژه شود.

امکان نفوذپذیری را از خاک گرفتیم

وی اضافه کرد: برای ۱۲ میلیون نفر ساکن یک محدوده ۷۰۰ کیلومتر مربعی باید آب شرب تأمین می‌شد و به همین دلیل پنج سد در اطراف تهران ایجاد و تمام آب ورودی به شهر که باید جذب لایه‌های زیرزمینی می‌شد پشت سدها نگه داشته شد که البته چاره دیگری هم وجود نداشت.

نژادبهرام گفت: تمام خیابان‌ها و معابر ما آسفالت شده و به جز پارک‌ها هیچ امکان نفوذپذیری برای خاک قرار ندادیم. قنات‌ها به روش‌های مختلف و در توسعه شهرها مسدود شدند که منجر به فرونشست می‌شود.

کد خبر 396682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.