اصلاح شبکه آب و فاصلاب اهواز ۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازررسی شورای شهر اهواز گفت: با اعتبار سالانه ۶۰، ۷۰ میلیارد تومانی شرکت آب و فاضلاب اهواز، تا صد سال دیگر هم مشکل فاضلاب شهر اهواز حل نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا ایزدی با اشاره به مشکل سیستم آب و فاضلاب اهواز و کافی نبودن اعتبارات شرکت آبفا برای حل آن، اظهار کرد: طبق برآوردی که سال گذشته انجام شد، حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح سیستم آب و فاضلاب اهواز مورد نیاز بود که با توجه به تورمی که رخ داده و افزایش قیمت دلار، در حال حاضر حدود پنج هزار میلیارد تومان برای این کار اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: با اعتبار سالانه ۶۰، ۷۰ میلیارد تومانی شرکت آب و فاضلاب اهواز، تا صد سال دیگر هم مشکل فاضلاب شهر اهواز حل نخواهد شد. اعتبارات استانی هم جوابگوی این کار نیست. تنها در صورتی که از اعتبارات ملی برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز بودجه مورد نیاز اختصاص یابد، مشکل رفع می‌شود.

عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه اکثر مدیران اهواز و خوزستان اقدامی برای اخذ بودجه، اعتبار و نقدینگی از مرکز نمی‌کنند، تصریح کرد: نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی می‌توانند بودجه کلان دریافت کنند تا این مشکل حل شود که تاکنون در این زمینه اقدمی انجام نداده‌اند تا مشکل به صورت اساسی رفع شود.

وی ادامه داد: نمایندگان دیگر استان‌ها مانند اصفهان، آذربایجان شرقی و یا خراسان رضوی و فارس زمانی که می‌خواهند مطالبه‌ای کنند، همه با هم به دفتر یک وزیر می‌روند و تا خواسته‌شان را نگیرند خارج نمی‌شوند اما نمایندگان خوزستان انفرادی اقدام می‌کنند.

پیگیری رهبری برای حل بحران

ایزدی خاطرنشان کرد: نماینده ولی فقیه در خوزستان در ماه‌های نخست شروع کارشان فشارهای زیادی وارد کردند و حتی مشکلات را با رهبر معظم انقلاب درمیان گذاشتند؛ رهبری نیز نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتند که رئیس جمهور به آقای نوبخت ارجاع داد اما به علت پیگیری نکردن مدیران یا عدم توجه به خوزستان، همچنان مشکل اعتبار و نقدینگی سیستم آب و فاضلاب اهواز بلاتکلیف مانده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دو سه هفته از بارندگی اخیر اهواز می‌گذرد اما همچنان در مناطق زیادی شاهد پس‌زدگی فاضلاب و نجاسات ناشی از آن هستیم که این نجاسات حتی به منازل منتقل می‌شود.

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز اظهار کرد: حدود ۳۰۰ نقطه تلاقی آب و فاضلاب و ۴۸۰ نقطه گرفتگی فاضلاب در اهواز وجود دارد. در این ۴۸۰ نقطه حتی اگر بارندگی نباشد نیز شاهد بالازدگی فاضلاب هستیم.

وی ادامه داد: ۳۰ نقطه فوق بحرانی فاضلاب در اهواز وجود دارد که اغلب این نقاط در نقاط منتهی به رودخانه واقع هستند.

ایزدی با بیان اینکه بعضا سیستم فاضلاب اهواز عمر ۴۰ ساله دارد، گفت: همچنین بیش از ۳۰ نقطه ریزش فاضلاب به علت فرسودگی سیستم فاضلاب در اهواز وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای حل مشکل این نقاط، فعالیت سازمان افزایش یافته که قابل تحسین است اما این فعالیت‌ها پاسخگوی این همه خرابی نیست.

۴۰ سال است رودخانه کارون لایروبی نشده است

ایزدی افزود: شرایط پس‌زدگی فاضلاب در اهواز بسیار بحرانی است. اگر امسال بارندگی مانند سال گذشته باشد شرایط پس‌زدگی فاضلاب و آبگرفتی بسیار بدتری خواهیم داشت و ورود آب یا فاضلاب به منازل به شدت بارندگی بستگی دارد.

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز افزود: در سیل دهه ۴۰ که دبی رودخانه کارون به حدود هفت هزار متر مکعب بر ثانیه رسید، آب اهواز را نگرفت اما به علت عدم لایروبی رودخانه کارون در ۴۰ سال گذشته، در سیل اخیر با دبی سه هزار و ۷۰۰ مترمکعب آب بر ثانیه، چند منطقه اهواز را آب فرا گرفت و اگر دبی رودخانه کارون به چهار هزار مترمکعب بر ثانیه رسیده بود نیمی از اهواز زیر آب می‌رفت.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اضافه کرد: باید اقداماتی برای جلوگیری از خطرات احتمالی سیل آینده انجام می‌شد اما متاسفانه عملا کار اساسی در این زمینه انجام نشده است و عمده اقدامات در حد تشکیل جلسه بوده است

کد خبر 396649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.