چرا در پاییز افسرده‌تر می‌شویم؟

یک ‌روانشناس ‌بالینی دلایل افزایش افسردگی در فصل پاییز و زمستان را تشریح کرد.

احمد ‌پدرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه افسردگی ‌در پاییز ‌و زمستان افزایش ‌می‌یابد، اظهار کرد: افسردگی ‌فصلی، به میزان نور آفتاب بستگی دارد و ممکن است که  افراد افسرده در فصل پاییز افسردگی بیشتری داشته باشند و این اتفاق می ‌تواند یکی از ریز فاکتورهای خودکشی باشد.

وی با بیان اینکه در ادبیات و فرهنگ عامه از پاییز به عنوان مرگ طبیعت یاد می‌شود، افزود: این فرهنگ منجر به دید منفی برخی از افراد به پاییز شده است و علاوه بر این شرایط اجتماعی، مشکلات اقتصادی، بیکاری ‌و مسائل دیگری که ‌در بین جوانان است ‌در پر رنگ شدن این مساله موثر است.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه همه افراد ‌به نوعی ‌در فصل پاییز دچار درگیری ذهنی می‌شوند، ادامه داد: اما افراد افسرده که به دنبال ‌حل مساله ‌و معنا دادن به زندگی نیستند از کسالت‌های این فصل شکایت دارند ‌و خزان را سرد، غم انگیز و فصل ناامیدی تلقی ‌کرده ‌و با اندوه، پوچی را انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه افراد افسرده اغلب احساس بی کسی، ناامیدی و احساس بی ارزشی می‌کنند، افزود: در واقع ‌هر ‌فردی که دچار این احساسات ‌و حالت‌های ‌عمیق باشد به این نتیجه می‌رسد که اگر زنده نباشد، بهتر است ‌و با رسیدن به مرحله ناامیدی ‌و پوچی تصمیم می گیرد تا به زندگی ‌خود پایان دهد.

پدرام کسب ‌مهارت ‌های زندگی ‌در کاهش افسردگی ‌فصلی را بسیار موثر دانست و گفت: اگر جوانان ‌در مدرسه ‌و دانشگاه علاوه بر درس ‌خواندن در دوران ‌تحصیل ‌بتوانند روش‌های خودشناسی ‌و حل مسائل را یاد بگیرند و روش غلبه بر استرس ‌و مشکلات زندگی را بدانند، در نتیجه به دنبال ‌تحلیل هر موضوعی دچار قانون همه یا هیچ نمی‌شوند و کسی به نقطه خودکشی نمی‌رسد.

وی در خصوص اشخاصی که ‌از نظر شناختی ‌به قانون همه یا هیچ می رسند، اظهار کرد: این گروه ‌از افراد ‌می‌خواهند همه چیز را داشته ‌باشند ‌و در ‌صورت ‌مهیا نبودن ‌همه امکانات ‌به نتیجه نیستی، نابودی ‌و ‌فنا کردن ‌خودشان می‌رسند؛ این ‌اتفاق ‌نشان می‌دهد که ‌این اشخاص ‌مهارت ‌حل ‌مساله ‌و ‌تصمیم گیری ‌در مسائل زندگی ‌را ندارند.

به گفته این ‌روانشناس؛ از لحاظ روانکاوی ‌این امر ریشه ‌در تربیت ‌و شرایط خانواده هم دارد، چنانچه فرد در زندگی بار سنگینی بر دوش داشته باشد ‌و گذشته تلخ زندگی ‌را نتواند تحمل کند ‌به مراحله یاس، ناامیدی، پوچی و نابود کردن خود می‌رسد.

وی با بیان اینکه ‌پوچ گرایی ‌با معنای غلط می‌آید و از نگاه روانشناسانه نیست، اضافه کرد: اگر این اتفاق از نگاه روانشناسی ‌بود فرد به این نتیجه می‌رسید اگر زندگی اش پوچ است حداقل ‌خودش به آن ‌معنا ‌دهد ‌و آن را دوباره بسازد، اما اشخاص ‌پوچ گرا بدون این نوع نگاه تنها راه حل پایان دادن ‌به زندگی‌شان می‌دانند ‌و خودکشی را انتخاب می کنند.

‌وی با بیان اینکه قطع تفریح جوانان و نوجوانان در فصل پاییز همزمان با شروع فصل تحصیل نیز از دیگر دلایل تشدید افسردگی در فصل پاییز است، تصریح کرد: از این رو برنامه ریزی برای تفریحات ‌پاییزی و زمستانی ‌فرزندان لازم است.

پدرام ‌با ‌بیان اینکه ‌سازمان ‌شهرداری ‌و رسانه‌ها ‌در این ‌فصل می ‌توانند موارد زیبایی ‌از شگفتی‌های پاییز را به شهروندان ارائه کنند، گفت: در پاییز بعضی ‌از ‌خیابان‌ها ‌طی چند روز جارو نمی شود، ‌با ‌تجمع برگ‌های پاییزی زیبایی ‌طبیعت دو ‌چندان می‌شود ‌و این روش از سوی سازمان شهرداری‌ها ‌ترفند ‌خوبی ‌است ‌تا ‌شهروندان ‌برای ‌تماشای ‌شگفتی فصل هزار رنگ پاییز به این مکان‌ها مراجعه کنند.

این روانشناس ‌با تاکید بر اینکه ‌تغییر نگاه درفصل ‌خزان ‌ضروروی است، گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام می ‌کند مهارت‌های ‌حل مساله، خود آگاهی، همدلی، تصمیم ‌گیری و غلبه بر مشکلات از مهارت های ۱۰ گانه زندگی است ‌و می‌طلبد والدین این مهارت‌ها را شکل کاربردی برای تغییر نگاه در فصل‌ها ‌به فرزندان بیاموزند.

وی با بیان اینکه پاییز یکی از زیباترین ‌فصل‌ها است، اضافه کرد: در این فصل علاوه بر آموختن مهارت‌های زندگی مطالعه ‌کردن، خواندن رمان ‌و شعر، کتاب ‌علمی ‌و روانشناسی ‌در شب ‌های ‌طولانی پاییزی برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان ‌و تغییر نگاه آنها به فصل خزان حائز اهمیت است ‌تا بتوانند بر مشکلات زندگی ‌غلبه کنند.

کد خبر 396570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.