روزانه ۴۰۰ ایرانی سکته مغزی می‌کنند

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: در ایران سالانه ۱۵۰ هزار نفر و روزانه ۴۰۰ نفر به سکته مغزی دچار می شوند که رتبه نخست بیماری‌های کشور است.

به گزارش ایمنا، محمدتقی جغتایی سه شنبه _ ۲۱ آبان‌ماه_ در چهارمین همایش توانبخشی عصبی ابن سینا(سکته مغزی و ام اس) که در مرکز همایش های دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان برگزار شد، با بیان اینکه خدمات بهداشتی روز به روز گسترده تر شده و نیاز به توانبخشی نه تنها کم بلکه افزایش می یابد، اظهار کرد: افزایش امید به زندگی، تغییر سبک زندگی، تغییر الگو بیماری ها از واگیر به غیرواگیر، تغییر رویکرد و تعریف توانبخشی و زنده ماندن کودکان کم توان از دلایل توسعه توانبخشی در جامعه است.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با تأکید بر اینکه خدمات توانبخشی روز به روز گسترش می یابد، بیان کرد: هدف توانبخشی بازگرداندن فرد به جامعه است از این رو خدمات توانبخشی به صورت زنجیره ای، پیوسته، مداوم و قابل جدا شدن از نظام سلامت و رفاه نیست‌.

وی با اشاره به اینکه توانبخشی باید در سطح اول خدمات قرار بگیرد و بیمارستان ها یونیت هایی برای این بیماران داشته باشند، تصریح کرد: در آمریکا سالانه ۸۰۰ هزار نفر به سکته مغزی دچار می شوند که ۲۰ درصد آنها می میرند و دوم سوم آنها به توانبخشی نیاز دارند.

جغتایی با بیان اینکه ۳۰ درصد کسانی که در ایران به سکته مغزی دچار می شوند، زیر ۵۰ سال هستند و میانگین سنی این عارضه در کشور ما ۵۰ سال است که کاهش سن سکته عاملی هشدار دهنده است، خاطرنشان کرد: اگر درمان در چهار ساعت اول وقوع سکته صورت بگیرد، ۳۰ درصد بیماران بهبود می یابند از این رو توانبخشی سکته مغزی جزء ضروریات است.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت طی دو سه سال اخیر پیشنهاد داده که شناسنامه استاندارد خدمات سکته مغزی ایجاد شود چرا که سکته مغزی به مدیریت نیاز دارد، اضافه کرد: توانبخشی کار تنهایی نیست و باید تیمی انجام شود.

کد خبر 396558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.