پل‌های اصفهان اصلاح و تعمیر می‌شود

معاون عمران شهری شهردار اصفهان از عملیات ترمیم و اصلاح پل‌های سطح شهر اصفهان خبر داد و گفت: اصلاح درزهای انبساطی و تعمیر پل‌های امام خمینی و وحید آغاز شده و در حال انجام است.

به گزارش ایمنا، ایرج مظفر با اشاره به اینکه اصفهان به لحاظ ساخت و سازهای عمرانی سال‌های پرباری را پشت‌سر گذاشته است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع، اهمیت نگهداری و تعمیرات سازه‌های عمرانی نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است. در همین راستا معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان با استفاده از نیروهای متخصص در اداره نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی اقدام به پایش و نگهداری دوره ‌ای ابنیه و سازه‌های احداث شده می‌کند.

 وی در خصوص مشکلات مربوط به عملیات تعمیر و نگهداری ابنیه افزود: بزرگراه‌ها و شریان‌های شهر اصفهان، حیات شبانه‌روزی دارند. از این‌رو انسداد یک پل "سواره‌رو" به منظور تعویض درزهای انبساطی یا بازدید نئوپرن‌ها، حتی در ساعات پایانی شب نیز کار ساده‌ای نیست. اخذ مجوزهای لازم از پلیس راهور نخستین گام اجرایی برای آغاز پروژه‌های تعمیر و نگهداری پل‌ها بوده که زمان‌بر است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در همین زمینه عملیات اصلاح و تعمیرات پل امام خمینی شهر اصفهان در حال انجام است، ادامه داد: با توجه به اینکه این پل حدود هشت سال پیش به بهره‌برداری رسیده است و معمولا پل‌ها در بازه زمانی هشت تا ۱۰ ساله، نیاز به تعمیر و بازنگری خواهند داشت، از این‌رو عملیات اصلاح درزهای انبساطی این پل پس از پایش از ابتدای شهریور ماه سال جاری آغاز شده و تا شش ماه آینده تکمیل می‌شود.  

مظفر هزینه انجام این تعمیرات را در حدود ۸۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: عملیات اصلاح درزهای انبساطی پل وحید نیز در آبان ماه سال جاری آغاز شده و در بازه زمانی یک ماهه تکمیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: پل‌ها از جمله سازه‌هایی هستند که نیاز به پایش و نگهداری ویژه دارند، درزهای انبساطی پل‌ها اجزایی غیرسازه‌ای است که با حفظ پیوستگی در سطح سازه پل قادر است شرایط لازم برای حرکت انتقالی و چرخشی دال‌های پل را فراهم کند.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه داد: از آنجایی که درزهای انبساط در پل‌ها به طور مستقیم در معرض بارهای ناشی از چرخ‌های وسایل نقلیه قرار دارد، باید مقابل فرسایش و خستگی ناشی از بارهای دینامیکی، مقاومت کند. علاوه بر این، یک درز انبساط مناسب باید آب‌بند باشد تا بتواند از بخش‌های روسازه و زیرسازه پل را در مقابل خوردگی ناشی از نفوذ آب محافظت کند.

مظفراظهار کرد: از مهمترین دلایل استفاده از درزهای انبساط الاستومتری در سازه‌های ترافیکی، کنترل حرکت‌های جانبی و جلوگیری از نفوذ آب به تکیه‌گاه‌ها، کوله‌ها و پایه‌ها است؛ آبی که ممکن است به دلیل استفاده از نمک در زمان نگهداری زمستانی یا مخلوط شدن با آلودگی‌های شیمیایی، دارای خاصیت خورندگی مضاعف باشد.

وی افزود: همچنین دست‌اندازهای موجود روی عرشه پل‌ها ناشی از فرسودگی و عملکرد نامطلوب درزهای انبساطی است.

کد خبر 396550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.