صنعت ساخت‌وساز نیازمند فناوری‌های نوین است

عضو سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی استان اصفهان گفت: صنعت ساخت و ساز یک ژنراتور بزرگ تولید شغل‌ها و یک جزء مهم از تولید ناخالص داخلی است و استفاده از فناوری‌های نوین در آن امری ضروری است.

حسین صادقی قوام‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تلاش بشر همواره در راستای ایجاد بهبود امکانات زندگی بهره‌مندی از شرایط عمومی، فرهنگی و اجتماعی بهتر و بیشتر بوده و برای دستیابی به آن تولید بیشتر و بهینه را هدف اساسی خود قرار داده است. 

وی با بیان اینکه با ورود به قرن بیست و یکم و روند جهانی‌سازی، برداشتن مرزهای اقتصادی و فشردگی رقابت تشدید یافته و باعث افزایش بیش از پیش اهمیت نوآوری شده است، افزود: در چند دهه اخیر درباره صنعت ساختمان تحقیقات بسیار گسترده‌ای انجام شده که مأمنی برای ابداعات و نوآوری‌های فن‌آوری است.

عضو سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی استان اصفهان با تاکید بر اینکه صنعت ساخت و ساز یک ژنراتور بزرگ تولید شغل‌ها و یک جزء مهم از تولید ناخالص داخلی است، گفت: صنعت ساخت و ساز با اختصاص تولید ناخالص داخلی به بسیاری از صنایع دیگر، از جمله اطلاعات، هنر و سرگرمی و خدمات شهری، کشاورزی و معدن، خود را به یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌ها تبدیل کرده است. می‌توان با بهبود تجهیزات و انرژی مورد نیاز برای تکمیل ساختمان به افزایش تولید ناخالص داخلی در بخش ساخت و ساز کمک کرد.

 وی ادامه داد: نیازهای روز افزون در بخش ساختمان و نظام ساخت و ساز نیاز به تحول و اصلاح ساختاری دارد؛ در چنین شرایطی لزوم استفاده از فن‌آوری جدید در صنعت ساختمان به منظور سرعت‌دهی بیشتر به ساخت و ساز و تغییرات در زمینه صنعت ساختمان به دلایل بسیار زیاد و مختلفی همچون افزایش تولید، کاهش هزینه‌های ساخت و ساز، رسیدن به تقاضای موجود، ارتقا استانداردها، کاهش استفاده از زمین و معرفی سیستم‌های سازه‌ای مناسب، کاهش هرچه بیشتر ضعف برخی مصالح سنتی، برطرف‌کردن کمبود نیروی انسانی ماهر احساس می‌شود. 

صادقی قوام‌آبادی با بیان اینکه صنعت ساخت و ساز بسیار بزرگ و بیش از میلیون‌ها نفر در طیف گسترده‌ای از مشاغل، مهندسی و پرسنل فنی و صنعتگران ماهر و عملیات حرفه آگاهانه را در بر دارد، اظهار کرد: ساخت و ساز، صنعتی با خطر بالا که شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های مربوط به ساخت، تغییر و یا تعمیر است و مثل همه صنایع زبان فنی خاص خود را دارد و زبان مشترک کل صنعت شامل درک درستی از زبان در مورد سازه‌ها، اجزا و عناصر آشنایی با زبان تخصصی، فنی و ایجاد استراتژی برای تفسیر است.

عضو سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی استان اصفهان گفت: هدف از ساخت و ساز، ایجاد تفاوت در انجام پروژه‌های بزرگ و منحصر به فرد که نیازمند زمان، پول، نیروی کار، تجهیزات و مواد و نمونه‌هایی از انواع منابع است، ساختمان چرخه طراحی مصالح ساختمانی، قطعات و سیستم‌های اطلاعاتی و شیوه‌های مدیریتی برای ایجاد محیطی امن و سالم است که به تسهیل و پیش‌بینی تغییرات آینده و انطباق احتمالی برای از بین بردن بازیابی تمام سیستم‌ها، قطعات و مواد است.

صادقی قوام‌آبادی با بیان اینکه با بررسی وضعیت ساخت و ساز کنونی و با مشاهده آمار و ارقام اولیه مشخص می‌شود که صنعتی شدن و استفاده از تکنولوژی‌های نوین و نوآوری سهم بسیار اندکی از ساخت و ساز را در بافت‌های فرسوده به خود اختصاص داده است، افزود: یکی از دلایل استفاده نکردن از این گونه فناوری‌ها، نبود اطمینان سرمایه گذاران و کارفرمایان در استفاده از این تکنولوژی‌ها برای جوابگویی به مشخصه‌های فنی، زمانی و هزینه‌ای است. 

وی تاکید کرد: سیستم‌های سنتی ساخت، گرچه در مقوله زمان هزینه و کیفیت دارای کارایی اندکی است، اما به دلیل تعداد استفاده این سیستم‌ها و به تبع آن مشخص بودن تمامی جوانب کار مورد اقبال کارفرمایان و پیمانکاران، مشاوران و سرمایه گذاران قرار می‌گیرد؛ در همین راستا تاکنون ده‌ها هزار بافت فرسوده شهری شناسایی شده است با توجه به موارد عنوان شده لزوم نوآوری در ساخت و ساز احساس می‌شود.

کد خبر 396507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.