۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
"ایکسونامی" روی میز نقد

فیلم مستند ایکسونامی که خاطرات یک پورن استار را با هدف بیان آزادی های جنسی در آمریکا روایت می کند شب گذشته در سینما سوره اکران و سپس جلسه نقد و بررسی آن توسط سینما گپ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مستند ایکسونامی با حاشیه های بسیار خود روز گذشته در سه شهر اصفهان، تهران و مشهد رونمایی شد؛ این مستندبه کارگردانی محسن آقایی در ژانر اجتماعی آماده نمایش شده است. در این مستند، یک پورن‌ استار آمریکایی تجربه رسیدن به آزادی‌ های جنسی در ایالات متحده را روایت می‌کند.

احمد مهرشاد در جلسه نقد و بررسی فیلم مستند ایکسونامی اظهار کرد: نظر من موافق با فیلم نیست برای این اثر وقت زیادی گذاشته شده است اما آثار قبلی روایت بهتری را ارائه کردند، مستند به سوال اصلی خود که وضعیت جنسی در ایران است پاسخ نمی دهد بلکه تنها تعدادی روایت را برای ما بیان می کند که مشخص نیست وضعیت جنسی در ایران یا آمریکا را مد نظر دارد.

این پژوهشگر ادامه داد: در مستندهای دیگری که در این باره ساخته شده است روایت های دیگری بیان شده برای مثال تفاوت آزادی در دیدگاه سنت و مدرنیته و یا روایتی از وضعیت جامعه که باز تولیدی از تاریخ ما است.

وی افزود: روایت های بسیار دیگری در این زمینه وجود دارد اما این اثر یک خوانش و روایت قابل تحلیل و بازگشت به آثار گذشته است تنها پیشرفت قابل توجهی در ساختار آن وجود دارد در این مستند هم روایت و قضاوت می کند اما در روایت و قضاوت گاهی صادق است و گاهی از تکنیک اغنایی استفاده می کند.

مهرشاد گفت: من نمی گویم انقلاب جنسی در غرب روی ایران تأثیری نداشته است اما اینکه بگوییم این انقلاب کاملا در ایران در حال رخ دادن است اشتباه است واقعیتی که در غرب طی شد به این شدت در ایران نمی تواند اتفاق بیفتد چرا که براساس نکات جامعه شناسی باید در نظر داشته باشیم که فرهنگ و جامعه در این موارد بسیار تأثیرگذار است که مستندساز این نکات را کاملاً نادیده گرفته است.

این پژوهشگر خاطر نشان کرد: وقتی در طرح مسئله ای به صورت کلان نگاه می کنیم در بلند مدت مخاطب را در جامعه از دست می دهیم، مستند ما را در نقطه ای قرار داده است که نمی توانیم بگوییم که حال باید چه کاری برای بهبود وضعیت انجام دهیم.

در ادامه این نشست حمیدرضا محمودی نژاد اظهار کرد: این مستند فیلم بسیار خوبی بود چرا که در فضای دانشگاهی وقتی سوالاتی درخصوص آزادی جنسی مطرح می شود نمی توانیم به بسیاری از آنها پاسخ دهیم، اما این مستند با ساختار خوب خود پاسخ بسیاری از سوال ها را داده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در ابتدای فیلم جمله بسیار زیبایی نوشته شده "آنان که گذشته را نمی توانند به یاد بیاورند محکوم به تکرارند" این به این معنا است که باید فرهنگ و گذشته خود را حفظ کنیم.

وی افزود: شخصیت اول فیلم "میشل مارن" رنج های بسیاری را تحمل کرده است همان طور که خود روایت می کند در هفت سالگی مورد تعرض توسط پدرش قرار می گیرد و در هشت سالگی اقدام به خودکشی می کند کسی که تلاش می کند محبتی که از پدرش ندیده است از کسانی که هم سن و سال او هستند به دست آورد.

محمودی نژاد با بیان اینکه این مستند مفهوم خود را مستقیم بیان نکرده است، گفت: در این مستند ۷۰ سال گذشته کشوری را نشان می دهد که خانواده دوست، فرزند دوست و قانونمند بوده است اما طی ۵۰ سال تغییر می کند و باید بپذیریم که این تغییر و تحولات باعث ناآرامی هایی شده است.

کد خبر 396503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.