ارشاد باید کتابخانه‌های خود را تقویت کند

ناشر انتشارات نوشته گفت: ارشاد باید برای مردمی که در شرایط امروزه زندگی می‌کنند کتابخانه‌های خود را تقویت و کتاب‌های جدید فراهم کند که باعث تأمین منابع مطالعاتی مردم و فروش بهتر ناشران می‌شود.

در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اصفهان مهدی صاحب فصول در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: استقبال نسبت به سال گذشته ضعیف بوده که احتمالاً از خبررسانی ضعیف یا حذف کتاب از سبد هزینه‌های خانوارها نشئت می‌گیرد.

وی ادامه داد: البته موقعیت قرارگیری غرفه‌ها هم تأثیرگذار است، علاوه برآن سال گذشته یک روز جمعه هم نمایشگاه برگزار که امسال این روز جمعه حذف شد، زیرا روزهای جمعه برای هر ناشر شرکت کننده تقریباً چهار برابر سایر روزها ارزش دارد و باید دید در روزهای آینده چه خواهد شد.

این ناشر با اشاره به تأثیر افزایش هزینه کتاب، کاغذ و چاپ نسبت به پارسال بر فروش، گفت: سال گذشته به دلیل اینکه مدت‌زمان کمتری از افزایش قیمت‌ها گذشته بود و ارزش دلار تفاوت کرده بود، به‌جز کاغذ افزایش قیمت بر سایر موارد چندان تأثیرگذار نبود، اما در سال جاری علاوه بر کاغذ، افزایش نرخ دستمزد و هزینه ویراستاری، پردازشگری، طراحی جلد و... چند برابر شده و همین موضوع بر میزان فروش تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: علی‌رغم این افزایش قیمت‌ها ما توانستیم کتاب‌های زیادی چاپ کنیم ازجمله هفت عنوان کتاب را روز گذشته از صحافی به نمایشگاه آوردیم که جهت مهارت‌آموزی به کودکان است و شامل آموزش مهارت‌های آشپزی کردن، بازیافت کردن، خرید کردن، ساختن، کمک کردن، کاشتن و تمیز کردن است که خیلی هدفمند به نگارش درآمده‌اند.

مسئول غرفه انتشارات نوشته با بیان اینکه به جز نمایشگاه طرح هایی چون تخفیف در فروش سرانه مطالعه را افزایش می‌دهد، گفت: تلاطم‌های اقتصادی باعث شده مردم از سبد هزینه‌های خانوار بخش فرهنگی را حذف کنند به این صورت که به‌مرور روزنامه، مجله و کتاب نمی‌خرند، به موزه و سینما نمی‌روند و هر کار فرهنگی دیگر را شروع به حذف می‌کنند که متأسفانه اولین چیزهایی هم که از سبد هزینه‌های خانوار حذف می‌شود کتاب و مجله و این قبیل کالاهاست و مسئله دیگر زیادشدن مشغله فکری مردم است که این موضوع باعث رواج کتاب نخوانی در بین آن‌ها می‌شود و در هر حالت وظیفه ما این است که منابع مطالعاتی خوبی را برای مردم فراهم کنیم و تمام تلاش خودمان را می‌کنیم که این کار را به نحو احسن انجام دهیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب، ادامه داد: این فضاها باید به وجود بیاید تا کمی رکودهایی که طی سال به وجود می آید را جبران کند، اما این تخفیف‌ها درعین‌حال چندان معقول نیست به این دلیل که مردم عادت کرده‌اند به فروشگاه کتاب هم که می‌روند مثل خرید در خواروبارفروشی و لباس‌فروشی تخفیف بگیرند و این‌یک عادت نادرستی است که وقتی پدید می‌آید باعث می‌شود قیمت پشت جلد کتاب‌ها به‌صورت کاذب بالا برود تا آن مقدار تخفیف برای فروشندگان جبران شود و این‌یک عمل نادرست از سوی ارشاد است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من ارشاد باید برای مردمی که در شرایط امروزه زندگی می‌کنند کتابخانه‌های خود را تقویت و کتاب‌های جدید فراهم کند که باعث تأمین منابع مطالعاتی مردم و فروش بهتر ناشران می‌شود و ناشران در نشر و توزیع کتاب‌های بهتر دستشان بازتر می‌شود.

کد خبر 396502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.