به بهانه خلاقیت اصالت هنر را زیر سوال نبریم

یک طراح فرش گفت: از دید من شاید جایگاه طرح های مدرن در فرش های ماشینی باشد تا دستباف؛ در واقع نباید زیبایی و ظرافت فرش دستباف را به بهانه نوآوری زیر سئوال ببرند.

کریم صیرفیان پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص خلاقیت در طراحی فرش اظهار کرد: خلاقیت در هر کاری مهم است و باعث پیشرفت و بالندگی آن کار خواهد شد و طراحی فرش نیز از این قاعده استثنا نیست.

وی افزود: طرح های فرش نیازمند این است که جلوه های بیشتر و جذاب تری پیدا کند و مخاطبان آن حس کنند که این هنر بالنده و در حال رشد است و سخنان تازه ای برای گفتن دارد.

این طراح فرش ادامه داد: بنابراین همیشه باید حرف های تازه وجود داشته باشد،  اما برخی این مسئله را  اشتباه می گیرند و در نتیجه اصالت ها و ریشه هایی که یک هنر دارد را زیر سئوال می برند و نظم های حاکم بر آن را در هم می شکنند.

صیرفیان پور با اشاره به اینکه بحث خلاقیت در طراحی فرش نیازمند دقت نظر است، گفت: هنرمند نوآور باید این را مد نظر داشته باشد که ریشه های هنر را قطع نکند. درختی را در نظر بگیرید که می خواهیم بار بدهد باید آن را هرس کنیم تا شاخه های جدید رشد کند و میوه به ما بدهد حال اگر به جای هرس کردن شاخه های اضافه درخت ریشه آن را را قطع کنیم به خطا رفته ایم زیرا در این صورت درخت نابود خواهد شد.

این طراح ادامه داد: هنر نیز همین گونه است در واقع اگر ما حس می کنیم در حوزه طراحی فرش پیشرفتی نداشته ایم طبیعتا دمیدن روح تازه در آن بسیار خوب است اما خلاقیت در این هنر نباید به گونه ای باشد که با اصول سنتی و حاکم بر آن در تضاد باشد.

صیرفیان پور تصریح کرد: ما باید ابتدا شناختی نسبت به مشخصات، ریشه ها و مکاتب هنر سنتی و ایرانی داشته باشیم بنابراین فرد ابتدا باید آموزش دیده باشد و به اشراف لازم در حوزه آن هنر رسیده باشد و بعد دست به نوآوری بزند.

وی با اشاره به این که معمولا اساتید هر هنر در کار خود خلاقیت دارند، ادامه داد: حتی بین اساتیدی که بر روی یک سبک کار می کنند نیز تفاوت هایی وجود دارد برای مثال چند خطاط را در نظر بگیرید که با یک خط می نویسند اما ظرایف خطی که دارند آن ها را از هم متمایز می کند.

این طراح اضافه کرد: هیچ ایرادی وجود ندارد که تفاوت هایی وجود داشته باشد اما کلیت نباید تغییر کند برای مثال کسی بگوید من نوآوری ام این است که فارسی را از چپ می نویسم،  چنین فردی همه چیز را در هم می شکند.

صیرفیان پور ادامه داد: امروزه برخی در حوزه فرش چنین ادعاهایی می کنند و می خواهند همه اصول را در هم بشکنند در این صورت این کار را نمی توان ادامه سبک های پیشین دانست بلکه این خود یک سبک جدید خواهد بود که از دید من نباید این طرح ها را روی طرح سنتی پیاده کرد.

وی با اشاره به کارهای مدرنیستی که روی طرح های فرش انجام می شود، بیان کرد: از دید من شاید جایگاه طرح های مدرن در فرش های ماشینی باشد تا دستباف؛ در واقع نباید زیبایی و ظرافت فرش دستباف را به بهانه نوآوری زیر سوال ببرند.

این طراح ادامه داد: من همیشه گفته ام نباید طرح های اصیل ایرانی را روی فرش های ماشینی زد، از دید من باید حیطه این دو را جدا کرد در واقع بگذارند فرش دستباف طرح های اصیل خود را داشته باشد و نوآوری های مدرنیستی را روی فرش های ماشینی پیاده کنند.

صیرفیان پور با بیان اینکه امروزه گوشه‌هایی از طرح فرش روی زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: ما می توانیم از المان های هنری که داریم در حیطه های دیگر هم استفاده کنیم تا این هنر ها دیده و شناخته شوند.

وی ادامه داد: از دید من اگر به جای طرح های غربی از طرح های سنتی که داریم روی زیورآلات، لباس و کفش های خود استفاده کنیم باعث غنای فرهنگی مردم می شود.

کد خبر 396479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.