جنگ سرد تندروها علیه روحانی

انعکاس اظهارات روزگذشته حجت‌الاسلام حسن روحانی در استان کرمان، تلاش های پایداری‌ها برای کسب کرسی‌های بیشتر مجلس و بررسی وضعیت عرضه و تقاضای دلارهای ۴۲۰۰ تومانی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ۲۱ آبان ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برنامه بزرگ دولت» به انعکاس اظهارات روزگذشته حجت‌الاسلام حسن روحانی در استان کرمان، پرداخت و نوشت: وحانی در بخشی از سخنان خود در جمع مردم رفسنجان، گزینه‌های پیش روی ایران پس از خروج امریکا از برجام را تشریح کرد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه عده‌ای می‌گفتند از توافق خارج شوید، برخی گفتند در توافق بمانید و برخی نیز مسیر میانه‌ای را پیشنهاد کردند که در تجربه متوجه شدیم راه میانه، به نفع ما است، اضافه کرد: با ادامه برجام در سال آینده به یک هدف بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی دست می‌یابیم، سال‌ها خرید سلاح از سوی ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع بود و همچنین نمی‌توانستیم سلاحی بفروشیم و اگر طبق قطعنامه ۲۲۳۱ برجام را حفظ نماییم، اما سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد و براحتی می‌توانیم سلاح لازم را بخریم یا صادر کنیم که این از آثار مهم برجام است.

او با طرح این مسئله که اگر از برجام خارج شویم، ثمرات آن در سال آینده پیش رو نخواهد بود و قطعنامه‌های شورای امنیت باز خواهد گشت، تأکید کرد: ما باید فکر کنیم و  ببینیم منافع کشور در کجاست؟ حالا که منافع ما در ماندن است آیا اینکه طرف‌های مقابل دست روی دست بگذارند و به این توافق عمل نکنند و ما یکجانبه صد درصد عمل کنیم، آیا درست است؟ قطعاً درست نیست. پس ما یک راه بینابین را انتخاب کردیم.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مسیر بینابینی را انتخاب کرد که برجام را حفظ کند، اما در عین حال ما نیز آنچه را در این توافق قرار گذاشته بودیم پله پله کاهش دهیم، تصریح کرد: امروز شرایط ما در توان هسته‌ای از گذشته بهتر است، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ما چند سال پیش ۵ نوع سانتریفیوژ داشتیم اما امروز ۱۵ نوع سانتریفیوژ داریم. پس ما پیشرفت و حرکت کردیم و امروز موانع را از پیش پای‌مان برداشته ایم. این مسیر، مسیر تعادل است، یعنی همزمان با حفظ توافق، حقوق ملت را نیز پاس می‌داریم و در برابر فشار دشمن تسلیم نمی‌شویم و این فشار دشمن نتوانست ما را بشکند.

او در بخش دیگری از سخنان خود، با خطاب قراردادن برخی کشورهای غربی، اظهار کرد: اعتراض می‌کنید که چرا غنی سازی هسته ای، فردو و آب سنگین اراک در ایران انجام می‌شود اما آیا شما به تعهدات خود عمل کردید؟ هر زمان که شما به تعهدات خود بازگشتید ما نیز به تعهدات خود عمل می‌کنیم چرا که نمی شود ما یکجانبه به تعهد پایبند و شما تماشاچی باشید. روحانی با بیان اینکه آن آقا در کاخ سفید می‌گوید در برجام بر سر ما کلاه رفته است. آیا شما وزیر خارجه و حقوقدان نداشتید، ادامه داد: این چه سری است که هر لحظه کلاه می‌رود، به فکر سر خود باشید چرا که ما دو سال مذاکره کردیم، چانه زدیم، نوشتیم و حتی دوباره نوشتیم و در نهایت به توافق رسیدیم. حال بعد دو سال از توافق اعلام می‌کنید که سر ما کلاه رفته است؟

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنگ سرد تندروها علیه روحانی» به بررسی توزیع بیانیه بی‌هویت علیه حسن روحانی در مجلس  پرداخت و نوشت: سخنان روز یکشنبه حسن روحانی در جمع مردم یزد با واکنش‌های زیادی هم از سوی قوه قضائیه و هم از سوی تندروها مواجه شد. تندروها اما واکنش‌شان تهدید بود؛ هر‏چند آنها پیش از این بارها حسن روحانی را مورد شدیدترین نقدها و حملات خود قرار داده‌اند. اما این بار حملات آنها با توزیع بیانیه(شب‌نامه) بی‌هویت در مجلس شورای اسلامی علیه روحانی شروع شد. در این بیانیه که بین نمایندگان توزیع شده بود رئیس‌جمهوری متهم به «تحریک مردم برای درگیر شدن با مخالفین خود» طی سخنرانی در یزد و همچنین متهم به «تقابل صریح و توهین‌آمیز با رهبر انقلاب» شده است.

البته روز یکشنبه نیز برخی افراد تلاش کردند در سخنان رئیس‌جمهوری اخلال ایجاد کنند و اقدام خود را با شعار «این همه لشکر آمده؛ به عشق رهبر آمده» انجام دادند که خط انحرافی تقابل رهبری و رئیس‌جمهوری را مطرح می‌کرد. همچنین رئیس‌جمهوری روز یکشنبه مطالبی را در مورد مبارزه با فساد و شفافیت مطرح کرد و خواستار اقدام قاطع در این رابطه شد. با این حال توزیع بیانیه علیه حسن روحانی با واکنش‌های زیادی به‌خصوص از سوی نمایندگان روبه‌رو شد و حتی برخی معترض شدند که چرا هیئت‌رئیسه اجازه پخش آن را در صحن مجلس داده است.
منتشر‏کننده بیانیه کیست؟

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر « بنی‌صدر سازی روحانی از سوی دلواپسان»  به بررسی تلاش های پایداری‌ها برای کسب کرسی‌های بیشتر مجلس پرداخت و نوشت: حسن روحانی در اجتماع مردم یزد به مواردی اشاره کرد و همین اشاره‌ها موجب شد، مخالفان دولت با جزمیتی باور نکردنی، دست به تخریب دولت بزنند و تلاش کردند سخنان روحانی را که از قضا به اشاره گفته شده بود، از اثر بیندازند. مخالفان دولت در یک تقسیم کار هماهنگ به دو جانب رفتند، گروهی در خبرگزاری‌های دلواپس به کاستن از انرژی سخنان روحانی اهتمام کردند و گروهی دیگر که در عداد برخی سیاست‌ورزان قرار می‌گیرند، در حمله مستقیم به خود روحانی با هم مسابقه گذاشتند و همه اینها در حالی است که روحانی در سخنانش به هیچ نهاد، ارگان و یا شخصی اشاره مستقیم نکرده و تنها گفته بود که پرونده‌هایی وجود دارد و از قوه قضائیه درخواست کرده بود رسیدگی به این پرونده‌ها را شتاب بخشد.

اما به اعتبار اینکه ضمیر مبهم در سخنان روحانی به نقطه هدف اشاره می‌کند، عده‌ای سراسیمه وارد کارزار شدند و متوجه نبودند قسمتی از حرف روحانی مربوط به زمان گذشته است، اتفاق افتاده و دو میلیارد دلار توسط آمریکا از سرمایه‌های این کشور از دست رفته است و هیچ کس نمی‌تواند بگوید چنین نبوده و یا دولت‌های نهم و دهم اهمال کاری نکرده و حتی برای آن پرونده هم تشکیل شده است. این افراد در حالی با تمام توان در برابر دولت ایستاده‌اند که در هشت سال دولت عدالت‌محور نزدیک به دلواپسان، شاهد چه موارد تلخی بودیم که گم شدن دکل‌های نفتی و حیف و میل درآمدهای کشور (که معاون اول هم به آن اشاره‌ای ضمنی داشت)، تنها بخش کوچکی از ابهامات آن دوره است. جالب اینکه این افراد در آن دوره سکوت کرده بودند و بعد از پایان دولت‌ مهرورزی خود را به نشنیدن هم زده بودند و حالا که روحانی به چند پرونده و ابهام اقتصادی اشاره می‌کند، چنین برآشفته شده‌اند.

نکته جالب در این میان این است که این دلواپسان توجه ندارند که روحانی که امروز در مسند ریاست جمهوری قرار گرفته، سال‌های متمادی در جایگاه‌های حساس کشور بوده و برابر قرار دادن سخنرانی روحانی در یزد با ماجرای ۱۴ اسفند دوران بنی‌صدر چقدر بی‌پایه و بی‌معناست. این افراد متوجه نیستند که برابر قرار دادن شرایط امروز با روزهای پرتب‌وتاب بعد از انقلاب و جنگ، منطقا ممکن نیست.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مقصد ۱۹ میلیارد «دلار ۴۲۰۰‌» به بررسی وضعیت عرضه و تقاضای دلارهای ۴۲۰۰ تومانی پرداخت و نوشت: بانک مرکزی صورت وضعیت عرضه و تقاضای دلارهای ۴۲۰۰ تومانی، در ۵ ماه نخست سال ۱۳۹۷ را منتشر کرد. این گزارش پس از تاکید رئیس جمهوری، مبنی بر شفاف‌سازی تخصیص منابع ارزی صورت گرفت. حسن روحانی در سخنرانی روز یکشنبه خود اعلام کرد که وضعیت تخصیص منابع ارزی به کالاهای اساسی مشخص است و بانک مرکزی جزئیات این گزارش را منتشر می‌کند.

بررسی آمارهای گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در مجموع در ۵ ماه نخست سال ۱۳۹۷، به میزان ۳/ ۱۹ میلیارد دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین ارز شده است. این تامین ارز براساس ثبت سفارش‌های صورت‌گرفته توسط سه وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت»، «جهاد کشاورزی» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» بوده است. در سمت عرضه، منابع اصلی تامین ارزهای ۴۲۰۰ تومانی بانک مرکزی و ارز حاصل از صادرات گزارش شده؛ اما سهم منابع بانک مرکزی ۹۰ درصد بوده و تنها ۱۰ درصد از دلارهای ترجیحی از منابع ارز حاصل از صادرات غیرنفتی تامین شده است.

همچنین در سمت عرضه، از مجموع ۳/ ۱۹ میلیارد دلار، نیمی از منابع صرف واردات «مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز بر اساس ثبت سفارش وزارت صنعت» شده است. حدود ۳۸ درصد با هدف واردات کالاهای اساسی، ضروری و دارو تامین شده و مابقی این منابع نیز به مصارف درمانی، دانشجویی و خدماتی اختصاص یافته است.

کد خبر 396464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.