بلاتکلیفی خانه هنرمندان نجف‌آباد

شهریور سال ۹۰ با تلاش و پیگیری‌های ارشاد شهرستان و نماینده مردم در مجلس، خانه ای برای هنرمندان نجف آباد تأسیس شد و امیدها جوانه زد، اما این روزها از بازنگری در اساسنامه، اشتباه در جانمایی و لزوم تبیین بیشتر اهداف خانه سخن گفته می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از نجف آباد، حوالی سه راه فرهنگ که سراغ خانه هنرمندان را بگیرید، انتهای یک بن بست را نشانتان می‌دهند. ساختمانی چند طبقه با زیربنای ۵۰۰ مترمربع و تابلوی «مجتمع فرهنگی هنری آسمان» که هشت سال پیش با هزینه ۳۰۰ میلیون تومان خریداری و بعد از افتتاح رسمی به دست وزیر وقت فرهنگ و ارشاد، به نام اداره ارشاد نجف آباد سند خورده است.

این خانه در عمر به نسبت کوتاه خود، به طور متوسط هر دو سال انتخابات هیئت مدیره داشته و در این میان استاد احمد احمدی خوشنویس شناخته شده شهرستان و یکی از سه هنرمند دارای مدرک درجه یک هنری کشور در نجف آباد، بیشتر مواقع جزء هیئت مدیره خانه بوده و از دو سال پیش سمت مدیر عاملی آن را بر عهده داشته است.

این هنرمند در خصوص تاریخچه تشکیل خانه هنرمندان می‌گوید: این خانه برای فعالیت انجمن‌های هنری شهرستان که تعدادشان نیز محدود بود در نظر گرفته شد ولی به تدریج با گسترش فعالیت‌های هنری که بسیاری خارج از حیطه انجمن‌ها بود، اساسنامه خانه هنرمندان نجف‌آباد با الگوگیری از تهران تنظیم و تصویب شد.

اشتباه در جانمایی و بومی نکردن اساسنامه

احمدی مهم‌ترین مشکل خانه را باز نبودن فضای آن در مقایسه با خانه هنرمندان در بسیاری شهرها از جمله اصفهان و تهران دانسته و می‌گوید: غیر از مشکل بن‌بست بودن محل خانه و نداشتن پارکینگ که زمینه‌ساز بروز معضلات زیادی برای هنرمندان شده، فضای کلی مجموعه در مقایسه با برخی مجموعه‌های مشابه که دارای فضای سبز و محوطه باز هستند، حالت اداری و خشک دارد.

مدیر عامل خانه هنرمندان شهرستان عجله در به ثمر نشستن تلاش‌ها برای افتتاح خانه هنرمندان را از علل جانمایی اشتباه این مجموعه دانسته و می‌گوید: مشکل دیگر ما استفاده از اساسنامه خانه تهران بدون کم‌ترین تغییرات و بومی‌سازی چهارچوب‌های آن است. اساسنامه فعلی چندان به درد شرایط نجف‌آباد نمی‌خورد و همین باعث شده خانه به کارکرد و جایگاه اصلی خود نرسد.

خانه و صاحب‌خانه

مدیر خانه هنرمندان نجف آباد در بخش دیگری از صحبت‌های خود حمایت‌های همیشگی ارشاد، شهرداری و سازمان رفاهی تفریحی از فعالیت خانه را مایه دلگرمی هنرمندان دانسته و می‌گوید: مجموعه ارشاد شهرستان در مدیریت‌های مختلف تا جایی که امکان و بودجه داشته به خانه کمک کرده ولی تعریف نشدن ردیف بودجه مشخص برای هزینه‌های جاری مجموعه، همواره مشکل‌ساز بوده است.

احمدی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر در چندین مورد توانستیم موافقت اولیه خیرین فرهنگی را برای کمک به خانه جلب کنیم ولی به دلیل بی‌برنامگی و مشخص نبودن دقیق اهداف، امکان تحقق شروط ساده این خیرین و جذب نهایی منابع مالی را پیدا نکردیم.

طرح پیشنهاد حذف خانه از سوی برخی هنرمندان دیگر مطلبی بود که استاد خوشنویسی شهرستان با بیان آن اعلام کرد: حدود شش ماه از موعد انتخابات جدید خانه گذشته و بعد از رایزنی با پیشکسوتان و مسئولان به این نتیجه رسیده‌ایم که یک نفر را خارج از جامعه هنرمندان شهرستان به عنوان مدیر عامل انتصابی انتخاب کنیم تا بعد از یک دوران گذار یک تا چهار ساله، خانه هنرمندان با یک اساسنامه بومی شده و چهارچوب متفاوت، فعالیت خود را دوباره شروع کند.

احمدی یکی از جوان‌های فعال در عرصه فرهنگ و هنر را به عنوان گزینه مورد نظر برای این مسئولیت نام برد و اظهار کرد: وی در طول فعالیت خانه هنرمندان، ارتباط نزدیکی با هیات مدیره‌های مختلف داشته و از نزدیک با فعالیت‌های هنری مختلف آشنا است.

این هنرمند در پایان سخنان خود از ظرفیت بالای پتانسیل‌های هنری شهرستان و علاقه‌مندی مردم به این عرصه گفت و خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنیم دین‌مان را به مردم ادا کنیم. هدف‌مان این است که با تغییرات کلی در اساسنامه خانه هنرمندان، بستر بهتری برای مشارکت دستگاه‌های متولی و مردم در اداره این مجموعه فراهم شود.

کد خبر 396462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.