اصلاح طلبان؛ حامیان و منتقدان روحانی

از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به عنوان سالهای انزوای جریان سیاسی اصلاحات یاد می شود؛ چهار سالی که احتمال بازگشت بر مسند قدرت را برای اصلاح طلبان سخت و حتی غیر ممکن کرده بود، اما انتخابات سال ۹۲ همه گمانه زنی ها را تغییر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به دلیل عملکرد خوب دولت تدبیر و امید در چهار سال اول، به رغم سنگ اندازی های مکرر مجلس نهم در راه دولت، اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم به موفقیت بزرگی دست پیدا کردند. اما همه چیز پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ آغاز شد. با خروج آمریکا از برجام و ترس سرمایه گذاران خارجی از فعالیت اقتصادی در ایران، سطح معیشت جامعه روند نزولی داشت و باعث به وجود آمدن اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف شد که تمام جریانات سیاسی کشور را نشانه گرفت. اصلاحات اما در کنار تمامی انتقاداتش از دولت به حمایت از آن ادامه داد.

در مورد حمایت اصلاح طلبان از رئیس جمهور، جایگاه اصلاح طلبان و نحوه حضور آن ها در انتخابات پیش رو با محمود ابراهیمی، دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان و دبیر حزب همبستگی منطقه اصفهان به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

نقش و جایگاه اصلاح طلبان را در انتخابات پیش رو چگونه ارزیابی می کنید؟

اصلاح طلبی دیدگاهی است که در ادوار مختلف مورد تایید مردم واقع شده و مردم همیشه به شعار ها و دیدگاه های اصلاح طلبان اعتماد کرده اند. در هر دوره ای که حضور مردم جدی و پرشور بوده اصلاح طلبان نیز جایگاه خوبی را به دست آورده اند و این اتفاق را در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها شاهد بوده ایم. اما به دلیل عملکردی که دولت و نمایندگان مجلس در این دوره داشته اند، دیدگاه و شعارهای اصلاح طلبان مورد سوال قرار گرفته است. در شرایط فعلی وضعیت اصلاح طلبان بسیار سخت است، اما اگر بتوانند به شعارهایی که داده اند عمل کنند می توانند باز هم رای و اعتماد مردم را جلب کنند در غیر این صورت رای مردم را از دست خواهند داد. در این برهه که دولت با مشکلات اساسی مواجه است، شرایط برای اصلاح طلبان سخت شده به این دلیل که اصلاح طلبان از دولت حمایت کردند و هنوز هم حمایت می کنند، اما به عملکرد دولت انتقاد دارنداصلاح طلبان در وضعیت سختی قرار گرفته اند اما اگر بتوانند شعارهایشان را تغییر دهند و در روزهای باقی مانده عملکرد خوبی داشته باشند می توانند باز هم اعتماد مردم را جلب کنند.

آیا به اصلاح و ایجاد تحولی ساختاری در اصلاحات اعتقاد دارید؟

هر جریان و ساختاری نیاز به اصلاحات دارد و قطعا عملکرد و شعارهای ما اصلاح طلبان نیز به این اصلاحات نیاز دارد. اگر این کار در اصلاحات صورت نگیرد با مشکل رو به رو خواهیم شد. مسائلی مانند جوانگرایی باید جایگاه خود را در اصلاحات پیدا کند. قطعا باید در دیدگاه و شعارهایشان این اصلاحات را اجرایی کنند و با توجه به تجربیاتی که در این چندسال به دست آورده اند مواضع خود را تغییر دهند تا بتوانند با شعارهای جدید وارد میدان شوند.

آیا احزاب اصلاح طلب اصفهان در بستن لیست اختلافی خواهند داشت؟

 هر حزبی دیدگاه مختص به خود را دارد. اگر قرار بود همه احزاب یک دیدگاه داشته باشند دیگر نیازی به تشکیل احزاب متفاوت نبود. هرکدام از احزاب دیدگاه های متفاوتی دارند اما اگر بخواهند در انتخابات مشارکت داشته باشند جبهه ای عمل خواهند کرد و با یک شعار واحد که مورد قبول اکثریت اعضا باشد وارد میدان خواهند شد. احزاب برای خود دیدگاه، مطالبه و شعارهایی دارند که آنها را مطرح خواهند کرد، اما برای شرکت در انتخابات قطعا با مشارکت یکدیگر و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد.

برخی از اصلاح طلبان مانند مصطفی تاجزاده ایده انتخابات مشروط را مطرح می کنند و می گویند در صورت رد شدن کاندیداهای اصلی اصلاح طلبان، انتخابات را تحریم خواهیم کرد و عده ای دیگر مانند بهزاد نبوی معتقد هستند باید در هر شرایطی در انتخابات شرکت کرد. شما با کدام یک موافق هستید؟

دیدگاه ها در اصلاحات متفاوت است. باید این دیدگاه ها مطرح شود و به تصمیم جمع عمل کرد؛ به این معنی که هرکس هر عقیده ای دارد چه مشروط و چه بدون پیش شرط، برای مردم مطرح کند اما در انتها هرچیزی که با اکثریت آرا در جبهه اصلاحات به تصویب رسید به آن عمل می کنیم.

بسیاری از منتقدان معتقدند شعار جوان گرایی و چرخش نخبگان که از شعارهای اصلی اصلاح طلبان بود اجرایی نشد. این شعار در انتخابات پیش رو محقق خواهد شد؟

شعار جوان گرایی از شعارهایی است که همه مسئولان از آن استفاده می کنند اما در عمل اتفاقی نمی افتد. من معتقد هستم که حضور جوانان در قدرت باید جدی تر باشد. در این برهه از زمان باید جوانان را وارد دستگاه ها کرده و از دیدگاه ها و نظرات آنان که تاثیر گذار هم خواهد بود استفاده کنیم.

یکی از موارد مورد اختلاف بین اصلاح طلبان تصمیم جدید شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان برای راه اندازی سامانه سرا است. عده ای از سرا حمایت می کنند و عده ای دیکر نیز نظرشان تشکیل پارلمان اصلاحات است. به نظر شما کدام یک کارآمدتر خواهد بود؟

سرا  جدیدا مطرح شده است. بعضی از احزاب در حال بررسی آن هستند، ما هم در حال رصد و بررسی سرا هستیم. در تهران بزرگان اصلاحات به این نتیجه رسیده اند که سرا را به میدان بیاورند و به آن عمل کنند. من هم فکر می کنم که اگر آن را دنبال کنیم  به نفع اصلاحات خواهد بود. تا این لحظه با بررسی هایی که انجام داده ایم، سرا می تواند تاثیر خوبی بر روند انتخابات بگذارد. بحث پارلمان اصلاحات هم که برخی از دوستان مطرح کرده اند جایگاه خودش را دارد. هر دو موضوع  باید مطرح شود و دیدگاه های دو طرف مورد بررسی قرار بگیرد. سرا نیز باید جایگاه خود را پیدا کند. تا اینجای کار با سرا موافق هستیم و آن را بین گروه ها، مطرح خواهیم کرد و اگر به جمع بندی رسیدیم و با رای اکثریت به تصویب رسید به آن عمل می کنیم.

راه حل برون رفت از رخوت فعلی جامعه را چه می دانید؟

مردم در تمامی انتخابات اخیر به ما، شعارها و دیدگاه هایمان اعتماد کرده اند. بسیاری از این شعارها یا عملی نشده و یا کار سخت بوده و امکان عملی شدن آنها وجود نداشته است. ممکن است اگر دولت و اصلاح طلبان بتوانند شعارها و دیدگاه های جدید و مناسبی  را مطرح کنند مردم دوباره به آنها اعتماد کنند، نیروهای اصلاح طلب می توانند با حضور در بین مردم و بیان دیدگاه های خود با جسارت و صراحت بیشتر شرایط را بهتر کنند.

عده ای معتقدند اصلاح طلبان قبل از انتخابات پیشنهادات و وعده های بسیاری را مطرح می کنند اما بعد از رسیدن به قدرت دیگر مانیفستی جز ماندن در قدرت ندارند.

اصلاح طلبان وقتی شعاری را به مردم می دهند باید به آن عمل کنند. معنی تشکیلات هم همین است. تشکیلات یعنی گروهی با برنامه مشخص وارد عرصه شوند و برنامه های خود را به مردم ارائه دهند و بعد از پایان دوره نیز بتوانند از عملکرد خودشان را دفاع کنند. اصلاح طلبان نیز برنامه ارایه و شعارهایی را مطرح کردند. اگر به آن عمل کرده باشند در پایان دوره مشخص است و می توانند رای مردم را جلب کنند؛ اگر به آن عمل نکرده باشند اعتماد مردم را از دست خواهند داد. باید با مردم گفت و گو کرد و راه های برون رفت از مشکلات را پیدا کرد تا بتوانیم نظر آنها را جلب کنیم.

با توجه به انتقاداتی که از دولت و آقای روحانی وجود دارد و اینکه هر اقدامی توسط دولت روحانی انجام شود به پای اصلاحات نوشته خواهد شد، آیا همچنان از روحانی حمایت می کنید؟

بله. ما از اول از آقای روحانی حمایت کردیم و هنوز هم دولت را تنها نخواهیم گذاشت. از دولت حمایت می کنیم اما انتقادات زیادی هم به عملکرد دولت داریم. وعده های عملی نشده دولت، افرادی که به بدنه آن وارد شدند، تحرکات و تغییراتی که در استان ها انجام شده و استفاده نکردن از جوانان اصلاح طلب در پست های مدریتی از جمله انتقادات ما از دولت است. 

کد خبر 396461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.