چشم‌ها از بیماری‌های قلبی خبر می‌دهند!

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد تغییرات در رگ‌های خونی پشت چشم می‌تواند نشان‌ دهنده ابتلا به بیماری قلبی عروقی باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری‌های قلبی عروقی، دلیل اصلی بسیاری مرگ و میرها در جهان است؛ امروزه متخصصان می‌توانند با بررسی عواملی مانند سن، جنسیت، سطح کلسترول و فشار خون، خطر ابتلا به امراض قلبی را پیش‌بینی کنند. گروهی از محققان سوئیسی با انجام یک مطالعه‌ متوجه شدند رابطه مستقیمی بین تغییرات چشم و فشار خون بالا در میان بزرگسالان و همچنین تغییرات شبکیه چشم و فشار خون بالا در میان کودکان وجود دارد.

پژوهشگران انگلیسی به منظور بررسی ارتباط بین چشم و پیش‌بینی بیماری‌های قلبی عروقی، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های سلامت ۵۵ هزار فرد را ارزیابی کردند. یک برنامه خودکار، تصاویر دیجیتالی عروق خونی شبکیه شرکت‌کنندگان را  بررسی می‌کرد و اطلاعاتی مانند میزان انحنا و قطر رگ‌های خونی چشم را در اختیار پژوهشگران قرار می‌داد.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد هر چه انحنای رگ‌های خونی شبکیه بیشتر باشد، فشار نبض، میانگین فشار سرخرگی در طول یک ضربان قلب (average artery pressure) و فشار خون سیستولیک افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این محققان دریافتند هر چه سختی دیواره سرخرگ بیشتر باشد فشار متوسط شریانی افزایش پیدا کرده و رگ‌های خونی شبکیه باریک‌تر می‌شود.

به گفته پژوهشگران هیچکدام از این اتفاقات در شبکیه بر بینایی فرد اثری نمی‌گذارد، اما این علائم می‌تواند نشان دهد که فرد در مسیر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارد. نتایج این مطالعه به پزشکان کمک می‌کند از طریق بررسی علائم چشمی، بیماری‌های قلبی عروقی را پیش‌بینی کرده و راهی برای کاهش خطر ابتلا به این امراض پیدا کنند. 

نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی Heart Association's Hypertension منتشر شده است.

کد خبر 396455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.