ترویج چندهمسری نوعی مد خبری است

یک آسیب‌شناس اجتماعی گفت: ترویج چندهمسری نوعی مد خبری است، این مد به زودی فروکش می‌کند و چندان مورد توجه افراد نخواهد بود.

مرتضی پدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اینکه آیا طرح موضوع چند همسری در جامعه ما ضرورت دارد یا خیر، اظهار کرد: به لحاظ جمعیت شناختی چند همسری در جوامعی اتفاق می‌افتد که نسبت جنسی به نفع زنان باشد یعنی تعداد زنان جامعه بیشتر از مردان باشد که در حال حاضر نسبت جنسی در جامعه ما ۱۰۳ به ۱۰۰ است بدین معنا که در مقابل هر ۱۰۰ زن ۱۰۳ مرد وجود دارد و نسبت جنسی در اینجا به نفع مردان است و این از لحاظ علمی و جمعیت شناختی توجیه کننده چند همسری مردان نیست.

وی با انتقاد از مطرح کردن چنین موضوعاتی در جامعه افزود: در جامعه ما برتری نسبت جنسی زنان به مردان از نظر تعداد را نداریم و در چنین حالتی پدیده چندهمسری در جامعه ما معنایی ندارد و امروز مردان ما در تامین نیازهای معیشتی چنان دچار مشکل هستند که حاضرند همسر اول را هم نداشته باشند و یکی از مشکلاتی که در مباحث طلاق وجود دارد ناتوانی تامین نیازهای معیشتی است.

دختران امروز از طرح چندهمسری استقبال نخواهند کرد

این آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه طرح چندهمسری در برخی برهه‌های زمانی می‌تواند به عنوان یک راهکار باشد، تصریح کرد: اما به عنوان یک الزام اجتماعی نمی‌تواند مطرح شود و امروز بحران‌های اجتماعی جامعه ما بحران چندهمسری یا تک همسری نیست و طرح این مسئله نوعی انحراف افکار عمومی جامعه است.

وی با اشاره به اینکه ترویج چندهمسری نوعی نگاه ابزاری به زنان است، اظهار کرد: این نگاه زن را به عنوان ابزاری در خدمت مرد می‌داند تا نیازهای او را تامین کند همچنین در ازدواج‌های چند همسری به ندرت پیش می‌آید که دختران مجرد همسر مردان متاهل دارای همسر شوند.

پدریان با بیان اینکه ترویج این موضوع نمی‌تواند توسعه دهنده امر ازدواج باشد، گفت: زنان ما قادر به زیست مسالمت‌آمیز با همسر دوم نیستند و علاقمند به زندگی با مردی نیستند که همسر دیگری داشته باشد مگر در موارد محدود که زن مشکلات زیستی و فیزیکی داشته باشد و قادر به فرزندآوری نباشد.

چند همسری نهاد خانواده را متزلزل می‌کند

وی با تاکید بر اینکه اختیار همسر دوم را اسلام تنها برای موارد اضطرار در نظر گرفته است، افزود: قطعا این موضوع به ثبات خانواده کمک نمی‌کند و حتی یکی از عواملی است که می‌تواند در ساختار  خانواده اختلال ایجاد کند و این نهاد را دچار تزلزل کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه پدیده ترویج چندهمسری نوعی مد اخباری است، خاطرنشان کرد: این مد به زودی فروکش می‌کند و چندان مورد توجه افراد نخواهد بود یکی از دلایل فضای ایجاد شده این است که متاسفانه برخی مسئولان و نمایندگان مجلس ما در رشته‌های جامعه‌شناسی، آسیب‌شناسی و علوم اجتماعی چندان آگاهی خاصی ندارند.

وی با بیان اینکه نوع نگرش نسل جدید جامعه ما به خانواده، زن و زندگی تغییر بسیاری کرده است، گفت: نسل جوان امروز ما به ازدواج فکر نمی‌کند و تجربه زیستی فرزندان جامعه ما از زندگی زناشویی تجربه تلخ و عدم آرامش است که برای اصلاح این تفکر باید زیرساخت‌های جامعه شناختی بسیاری ایجاد کرد.

جوانان امروز ما الگوی موفقی از زندگی مشترک ندیده‌اند

پدریان در تشریح این موضوع تصریح کرد: به بیان دیگر بسیاری خانواده‌های ما خانواده‌هایی هستند که بگومگو و تعارض همسران در آن زیاد است و در پی این رفتارها الگوی مناسبی به فرزندان در مورد ازدواج نداده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه موضوعاتی چون کنش‌های عاطفی، عشق و دوست داشتن در زندگی بسیاری از زوج‌های امروزی جاری نیست، افزود: بنابراین افراد مجرد با الگوگیری از والدین خود و چنین زندگی مشترکی خود را علاقمند به داشتن چنین زندگی نمی‌دانند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ایجاد تغییر در حوزه‌های نگرشی زمان بر است، اظهار کرد: این تغییرات در یک بازه زمانی شروع  و پس از یک بازه زمانی طولانی مدت نتیجه خود را نشان می‌دهد و ما باید برای علاقمندی نسل جوان به زندگی مشترک الگوی موفقی از ازدواج را در اختیار او قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی باید سیستم آموزش کنش‌های عاطفی را در جامعه ترویج دهد، خاطرنشان کرد: باید مهارت‌های عاطفی و اجتماعی را در سیستم آموزشی جامعه خود بگنجانیم که این امر هم یک فعالیت جامعه‌شناختی و روانشناختی است که یک شبه امکان این امر نیست.

کد خبر 396429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.