سامانه ثبت اموال و دارایی مسئولان راه اندازی شد

سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مسئولان در مجلس شورای اسلامی راه اندازی شد.

به گزارش ایمنا، با مساعدت دستگاه قضایی و در جهت تسهیل کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی پایگاه اخذ کد ثنا در مجلس شورای اسلامی راه اندازی شد. نمایندگان مجلس با مراجعه به این پایگاه می‌توانند با ارائه مدارک هویتی خود، کد ثنا را اخذ کرده و پس از آن از طریق مراجعه به سامانه خدمات الکترونیکی قضایی «عدل ایران» نسبت به ثبت اموال و دارایی‌های خود اقدام کنند.

اسدالله عباسی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: قوه قضائیه و ریاست این قوه همکاری مناسبی برای راه اندازی امکان دریافت کد ثنا در مجلس شورای اسلامی داشتند و از امروز نمایندگان مجلس به عنوان بانیان آیین نامه اجرایی قانون ثبت اموال و دارایی مسئولین، می توانند نسبت به ثبت اموال خود اقدام کنند.

وی اظهارداشت: این قانون شامل ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر می شود و هر فردی که از تاریخ ۲۳ دی ماه ۱۳۹۴ در مسئولیتی قرار گرفته است موظف است، اموال و دارایی‌های خود را در این سامانه ثبت کند.
به گفته عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، ‌شیوه کار سامانه به این صورت است که مسئولین در ابتدای و انتهای مسئولیت طی دو فرم جداگانه اموال خود را ثبت کرده و دستگاه قضایی وظیفه نظارت و تطبیق لیست‌های ارائه شده را دارد.

به گفته عباسی اموال خود مسئول، همسر و فرزندانش باید در این سامانه ثبت شود و ساختمان و زمین، چه ثبتی و چه غیرثبتی، حقوق و دارایی هایی که ارزش مالی داشته باشد،  مطالبات و دیون، سرمایه گذاری‌ها، اوراق بهادار، موجودی حساب و منبع درآمد مستمر از جمله داراییهایی است که در این سامانه ثبت می‌شود

وی ابراز  امیدواری کرد شفاف‌سازی و اعلام دارایی‌ها باعث اعتماد بیشتر مردم به مسئولین بشود در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که چرا اطلاعات اموال و دارایی های مسئولین در اختیار عموم مردم قرار نمی گیرد، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام بر محرمانه بودن این اطلاعات تاکید دارد و تنها دستگاه ناظر یعنی قوه قضائیه این اطلاعات را در اختیار دارد و اگر در اعلام این اطلاعات نقایصی وجود داشته باشد، قوه قضائیه به آنها رسیدگی خواهد کرد.

ستاد دریافت کد ثنا برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا پایان آبان ماه در مجلس مستقر است و نمایندگان پس از دریافت کد ثنا می‌توانند، در هر مکان دیگری اموال و دارایی‌های خود را در سامانه ثبت کنند. طبق قانون تا پایان آبان ماه مسئولین فرصت ثبت اموال خود را دارند.

طبق مساعدت قوه قضائیه مقرر شده است پایگاه دریافت کد ثنا برای تسهیل کار مسئولین کشور در ۹ نهاد حاکمیتی مستقر شود، مجلس شورای اسلامی اولین نهاد بوده و بعد از ظهر امروز این پایگاه در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز راه اندازی می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 396411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.