عوامل ‌سفیدی زودرس ‌موها

مفید ‌بودن ‌نوشیدن چای برای سلامت قلب، کنترل بیماری دیابت به وسیله شش درصد بیماران، طبیعی ‌نبودن درد شدید قاعدگی، عوامل مستعد کننده سفیدی زودرس موها و راهکارهایی برای جلوگیری از عوارض خطرناک نشستن طولانی‌مدت را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه حدود پنج میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند، گفت: تنها شش درصد از دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاع دارند و آن را کنترل می‌کنند.

فرزانه شکیبافر، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار فدراسیون بین المللی دیابت حدود ۵ میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری دیابت هستند، این در حالی است که حدود نیمی از این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و آنهایی نیز که خبر دارند، اکثرشان دیابت را کنترل نمی کنند و تنها شش درصد دیابتی‌ها از بیماری خود اطلاعی داشته و آن را کنترل می‌کنند.

این متخصص ‌تغذیه تاکید کرد: بر خلاف اینکه اکثر افراد تصور می کنند دیابت یک بیماری ارثی است این موضوع صحت ندارد و حتی دیابت نوع یک که از کودکی بروز می‌یابد هرچند که قابل پیشگیری نیست ولی نوعی بیماری خود ایمنی و نه ارثی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: دیابت نوع ۲ به شدت وابسته به سبک زندگی فرد است و در صورتی که فرد تحرک داشته باشد و غذاهای سالم استفاده کند چاقی از او دور خواهد شد و در نتیجه از ابتلا به دیابت نیز مصون می ماند.

درد شدید قاعدگی طبیعی نیست

یک فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته، گفت: آندومتریوز حضور بافت لایه داخلی رحم یا همان آندومتر در نقاط دیگر بدن است. در واقع وقتی سلول‌های آندومتر رحم در نقاط دیگر بدن یافت می‌شوند، تشخیص آندومتریوز مطرح می‌شود. در این بیماری، همزمان با چرخه‌های قاعدگی، این بافت‌ها در دیگر نقاط بدن شروع به خونریزی می‌کنند و باعث ایجاد درد، ضایعات عمقی و چسبندگی می‌شوند.

عاطفه گرگین، افزود: این بیماری می‌تواند اغلب نقاط بدن، به‌ویژه حفره شکم و لگن را (به‌جز طحال) درگیر کند و ممکن است در هر مقطع زمانی، از زمان بلوغ تا زمان یائسگی، بروز پیدا کند. دکتر گرگین احتمال درگیر شدن دستگاه گوارش و دستگاه ادراری با این بیماری را بیشتر از دیگر نقاط بدن دانست و افزود: به دلیل نزدیکی این اندام‌ها به کانون‌های آندومتریوز، احتمال ابتلای دستگاه گوارش، به‌ویژه روده، مثانه و مجاری ادراری، بیشتر از دیگر نقاط است.

وی تاکید کرد: احتمال شیوع آندومتریوز در دستگاه گوارش حدود ۱/۲ درصد و احتمال شیوع آن در دستگاه ادراری حدود ۱۲ تا ۳۷ درصد گزارش شده است. نقش ژنتیک در بروز این بیماری بسیار پررنگ است.

به گفته گرگین؛ مطالعات مختلف نشان داده شیوع بیماری آندومتریوز در کسانی که یکی از اعضای خانواده‌شان مبتلا به این بیماری است، ۶ تا ۹ برابر بیشتر از افراد عادی است و حدود دوسوم افرادی که خواهر یا مادر مبتلا به آندومتریوز دارند، به این بیماری مبتلا می‌شوند.

فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته، تصریح کرد: همچنین در مطالعاتی که روی دوقلوهای تک‌تخمکی انجام شد، مشخص شد که در صورت ابتلای یکی از آنها به آندومتریوز، احتمال ابتلای دیگری ۷۵ تا ۸۸ درصد است. با توجه به این مطالعات، می‌توان نقش وراثت و ژنتیک را در بروز بیماری آندومتریوز به‌روشنی دریافت. باید توجه کنیم که چون بیماری آندومتریوز زمینه ژنتیکی دارد، طبیعی است که احتمال عود آن وجود داشته باشد.

عوامل مستعد کننده سفیدی زودرس موها

از گذشته رنگ ‌کردن مو مورد توجه بانوان بوده است و از گیاهانی مثل حنا و بابوبه برای رنگ‌ کردن موهای‌شان استفاده می‌کردند و معتقد بودند که این مواد افزون بر زیبایی سبب تقویت موها هم می‌شود. از آن جا که رنگ کردن مو سبب تخریب و تغییر رنگدانه‌های مو می‌شود، عده‌ای فکر می‌کنند این موضوع به طور کلی رنگدانه‌های اصلی مو را از بین می برد و سبب سفیدی زودرس مو می‌شود. این تصور کاملا اشتباه است و نه تنها رنگ مو بلکه هیچ یک از محصولات مرتبط با مو مانند کتیرا، ژل سبب این اتفاق نمی‌شود. در واقع رنگ مو تنها رنگدانه‌های ساقه مو را تغییر می دهد و تخریب می‌کند و موهایی که بعد از رنگ کردن می‌رویند، رنگ‌شان طبیعی است.

سفید شدن زودرس موها در هر سنی ممکن است. یکی از عوامل مهم سفید شدن زود هنگام مو، ژنتیک است. بی‌خوابی و اضطراب از عوامل مستعد کننده سفیدی زودرس هستند. رنگدانه‌های موجود در سلول‌های ریشه‌ای موها، عامل طبیعی رنگ مو هستند و زمانی که ساخت این رنگدانه‌ها در سلول متوقف شود، مو رنگ خود را از دست می‌دهد و سفید می‌شود.

استرس‌های محیطی و شوک‌های جسمی و روانی در بروز سفیدی زودرس مو تاثیرگذار است. استرس‌ها ممکن است به دلیل مصرف مواد مخدر، سیگار، کم خوابی و آلودگی هوا باشد. رژیم غذایی سخت و طولانی بدون شک در سفیدی زودرس موها تاثیرگذار است.

. برخی از بیماری‌ها مثل غدد داخلی، سیستم عصبی، کم خونی و تیروئید و حتی بیماری‌های پوستی مانند لک و پیس باعث سفید شدن ناحیه‌ای از بدن مثل پوست سر، ابروها و مژه‌ها می‌شود و به دنبال آن سفید شدن لکه‌ای یا گلوله‌ای مو بروز می‌کند که البته در پی این بیماری‌ها مصرف بعضی از داروها این روند را سریع می‌کند.

نوشیدن چای برای سلامت قلب مفید است

محققان هلندی در جریان پژوهشی متوجه شدند که نوشیدن مقادیر متوسط یا زیاد چای موجب تقویت سلامت قلب می‌شود و خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری عروق کرونر را، کاهش می‌دهد.

این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف قهوه به ‌میزان متوسط نیز با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی ارتباط دارد. در این مطالعه که در هلند انجام شده است، نحوه تاثیر مصرف ‌چای و قهوه بر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و مرگ در میان ۳۷ هزار و ۵۱۴ شرکت کننده طی ۱۳ سال بررسی شد.

محققان ‌متوجه شدند که مصرف سه تا شش فنجان چای در روز خطر ابتلا به بیماری قلبی ‌و عروقی ‌و مرگ ناشی از این بیماری را تا ۴۵ درصد کاهش می‌دهد. همچنین مصرف بیش از شش فنجان چای در روز با کاهش ۳۶ درصدی خطر ابتلا به بیماری قلبی ارتباط داشت. فواید مصرف چای بر سلامت قلب می‌تواند مرتبط با فلانوئیدها باشد که یک آنتی اکسیدان طبیعی ‌در چای است.

راهکارهایی برای جلوگیری از عوارض خطرناک نشستن طولانی‌مدت

افرادی که ساعت‌ها ‌پشت میز می‌نشینند، با راهکارهایی ساده می‌توانند از عوارض خطرناک نشستن طولانی مدت بر سلامتی ‌خود بکاهند.

برای داشتن تحرک بیشتر برنامه ریزی کنید

در شغل‌هایی ‌که نیاز به صرف وقت زیادی در حالت نشسته و در مقابل کامپیوتر دارند عمده مشکلات سلامتی که ایجاد می‌شود، مربوط به عدم حرکت است. برای مقابله ‌با این مشکل، بهتر است هر ۴۵ دقیقه یک بار از جای خود بلند شوید و مقداری قدم بزنید و چند دقیقه حرکات کششی انجام دهید.

به چشم هایتان استراحت دهید

نشستن ‌و ‌خیره شدن به صفحه رایانه در تمام طول روز فشار زیادی ‌به چشم وارد می‌کند. یک راه حل ساده برای جلوگیری از تحمیل بار اضافی ‌به چشم وجود دارد، هر چند دقیقه یک بار برای چند ثانیه چشمان خود را ببندید و به آن‌ها استراحت دهید.

از میزهای ایستاده استفاده کنید

بدن انسان هرگز برای نشستن روزی ۸ ساعت در پشت یک میز ساخته نشده است و انجام این کار می‌تواند اثرات منفی زیادی بر سلامتی فرد بگذارد. میز ایستاده برای بسیاری از افراد به گزینه‌ای محبوب تبدیل شده است، زیرا این میزها شرایط کار سالم تری را ترویج می‌کنند.

میان وعده‌های سالم مصرف کنید

کار کردن ‌با رایانه ‌در تمام طول روز کار موجب می‌شود کالری زیادی نسوزانید؛ بنابراین مفیدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است ‌که مشکل ‌را با ‌خوردن ‌میان وعده‌های غذایی سالم در تمام طول روز حل کنید.

میز کار خود را تمیز نگه دارید

یکی‌ از شایع‌ترین مشکلات پشت میز نشینی برای مدت طولانی باکتری‌هایی هستند که بیش از همه با دستان شما در ارتباط هستند. از این رو لازم است ‌حداقل به طور روزانه صفحه کلید و میز کار خود را تمیز کنید.

کد خبر 396410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.