گذر تیر از مقابل خورشید در آسمان عصرگاهی امروز

امروز یک روز خاص برای رصد گران آماتور است، زیرا سیاره تیز پای تیر در مقارنه داخلی قرار گرفته و پدیده گذر روی می‌دهد.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، رصدگران حدود ۵۰ دقیقه فرصت دارند تا لحظه غروب خورشید، عبور سیاره تیر را از مقابل خورشید با دوربین‌ها و تلسکوپ‌های مجهز به فیلتر رصد خورشید، مشاهده کنند؛ گذر بعدی این سیاره از مقابل خورشید ۱۳ سال بعد روی خواهد داد.

 مقارنه داخلی زمانی است که سیاره‌های تیر و ناهید، میان زمین و خورشید قرار ‌گیرند. از آنجایی که مدار سیارات داخلی "تیر" و "ناهید" از زمین به خورشید نزدیک‌تر است، شرایطی ایجاد می‌شود که گاهی اوقات این سیارات از دید ناظر زمینی، از جلوی مهر تابان عبور کنند که به آن  پدیده"ترانزیت" و یا "گذر" می‌گویند.

به علت انحراف مداری این سیارات نسبت به مدار زمین، همیشه در هر مقارنه داخلی شاهد یک گذر نخواهیم بود؛ گذر تیر از مقابل خورشید از ساعت ۱۶ و ۵ دقیقه روز ۲۰ آبان آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۷ (لحظه غروب خورشید) می‌توان این گذر را مشاهده کرد.

برخورد اول و مماس‌شدن سیاره تیر با خورشید در ساعت ۱۶ و ۵ دقیقه و ۲۷ ثانیه، زمان تماس دوم (قرارگیری کامل سیاره تیر در جلوی قرص خورشید)، ساعت ۱۶ و ۷ دقیقه و ۸ ثانیه و تماس سوم و لحظه آغاز خروج سیاره از مقابل خورشید، ساعت ۲۱ و ۳۲ دقیقه و ۳۳ ثانیه رخ می‌دهد. در ساعت ۲۱ و ۳۴ دقیقه و ۱۴ ثانیه نیز علاقه‌مندان نجوم شاهد پایان عبور سیاره تیر از مقابل خورشید خواهند بود.

کد خبر 396373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.